חיפוש

הפתרון לכאבי ראש בעבודה מול מחשב: ציפוי חוסם אור כחול

תוכן העניינים

את הכתבה הזו אתם קוראים כעת דרך הסמארטפון, הטאבלט או המחשב. לפני כמה דקות אולי התכתבתם בקבוצה המשפחתית בווטסאפ בזמן שאתם בודקים מיילים, ואולי אתם בכלל במשרד באמצע הכנת מצגת לקראת הפגישה הבאה. אנחנו מוקפים במכשירים דיגיטליים מכל עבר, והם מקלים על החיים שלנו בהרבה תחומים. הבעיה היא שהשימוש האינטנסיבי במכשירים דיגיטליים מעייף את העיניים שלנו ופוגע באיכות השינה. למרבה המזל, בעזרת עדשות משקפיים עם ציפוי חוסם אור כחול ניתן לפתור את הבעיה.

מה זה אור כחול?

כדי להבין מהו אותו אור כחול, צריך להבין ממה בעצם מורכב האור. האור עשוי מחלקיקים אלקטרומגנטיים שנעים בגלים באורכים שונים הנמדדים בננומטר. לא כל גלי האור נראים לעין האנושית, אלא רק טווח קטן מתוכם, שנמדד ב-380-750 ננומטר. אורכי הגל הנראים לעין הם למעשה ספקטרום הצבעים: סגול, כחול, ירוק, צהוב, כתום ואדום. הגלים שאינם נראים לעין האנושית מתחלקים לשניים: גלים קצרים (אולטרא סגול: 100-380 ננומטר) וגלים ארוכים (אינפרא אדום: 750 ננומטר ומעלה).

הטווח שמכונה "אור כחול" הוא למעשה גלי האור שנמדדים ב-380-500 ננומטר. אלה גלי אור שאנו יכולים לראות ומתפרשים כצבעים הסגולים-כחולים.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ספקטרום הצבעים ובתוכו אור כחול

איך אור כחול פוגע בראייה?

גלי האור נכנסים לעין דרך הקרנית, עוברים דרך העדשה ונקלטים ונספגים ברשתית העין על ידי פוטורצפטורים – תאים קולטי אור. אותם תאים הופכים את אנרגיית האור לאותות חשמליים שנקלטים במוח ומתורגמים לתמונה. ככל שאורך הגל קצר יותר, כך רמת האנרגיה גבוהה יותר, ובהתאם גם הפגיעה במערכת הראייה גבוהה.

אנו רגילים להגן על העיניים מפני קרינה בעלת אורכי גל קצרים. זו למעשה קרינת UV (קרינה אולטרה-סגולה), שהיא קרינה בלתי-נראית. בשל אורך הגל הקצר שלה, האנרגיה שלה גבוהה מאוד, והיא הוכחה כפוגעת בראייה. הסוג המסוכן ביותר לעין הוא קרינת UV-A, שנמדדת בטווח שבין 320 ל-400 ננומטר וחודרת לתוך העין.

מעבר האור דרך העין

מחקרים עדכניים הצביעו על סבירות גבוהה לפגיעה בראייה גם בחשיפה לאורכי גל קצרים שנראים לעין האנושית. אותו תחום של אורכי גל קצרים נקרא באנגלית HEV, ראשי תיבות של High-Energy Visible Light. בעברית קוראים לו לרוב "אור כחול", אם כי התרגום המילולי הוא אור רב אנרגיה נראה לעין.

אור כחול מופק על ידי תאורת LED ופלורסנט, שנמצאת כמעט בכל מכשיר אלקטרוני: מסכי מחשב, טאבלטים וסמארטפונים. האור הכחול נפלט גם מנורות התאורה בבית. חשיפה לאור הכחול יכולה להוביל לפגיעה בתאי הרשתית, ואף לפגיעה באיכות השינה. מחקרים מצאו שהאור הכחול מעכב את ייצור ההורמון מלטונין, שמאזן את השעון הביולוגי. הפגיעה בייצור המלטונין משבשת ופוגעת במחזור השינה, וכך מתחילות להופיע תופעות של נדודי שינה, בעיות ריכוז, עייפות וכדומה.

אדם קורא בסמארטפון בלילה
השימוש במכשירים דיגיטליים בלילה חושף את העיניים לאור כחול מזיק ופוגע באיכות השינה

איך לא שמעתי עד היום על אור כחול?

המודעות לאור הכחול ולנזקיו היא עניין של השנים האחרונות. באופן טבעי, פיגמנט שנמצא בעין ונקרא מלנין אחראי להגנה מפני האור הכחול. זה אותו חומר שאחראי לצבע העיניים, וככל שיש יותר ממנו, צבע העיניים כהה יותר. המלנין סופג את הקרינה המזיקה לעיניים, ובתוך כך גם את האור הכחול, אך הכמות שלו פוחתת עם הגיל: עד גיל 65 נותרת רק כמחצית מכמות המלנין, ובשל כך העין נחשפת לנזקים בשכבות העמוקות.

העניין הוא שהמבנה הטבעי של העין לא מסוגל להתמודד עם רמות האנרגיה הגבוהות של האור הכחול המלאכותי שמקיף אותנו. ריבוי המכשירים הדיגיטליים סביבנו והצפייה בטלוויזיה או הקריאה בטאבלט לתוך הלילה מעמיסים על הראייה באופן ניכר.

החשיפה לאור הכחול רק התגברה בעקבות אורח החיים הדיגיטלי. על מנת להגן על העיניים, פותח ציפוי חוסם אור כחול לעדשות המשקפיים.

קראו עוד בנושא: אור כחול

ציפוי חוסם אור כחול

ציפוי חוסם אור כחול – מגן על העיניים מפני הקרינה המזיקה

ציפוי חוסם אור כחול הוא אמצעי הגנה חשוב לעיניים שלנו. הציפוי חוסם את קרינת האור הכחול – אותם גלי אור קצרים בעלי אנרגייה גבוהה – ועדיין שומר על ראייה צלולה וחדה.

עדשות משקפיים עם ציפוי חוסם אור כחול מומלצות למי שעובד שעות ארוכות מול מסכים, כמו צג המחשב או טאבלט. אפשר להגיד שאלה גם משקפיים למניעת נזקי המסך. יש לעדשות יתרון גדול למי שעובד עד שעות מאוחרות וסובל מאיכות שינה ירודה. מחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו גילה שמי שהרכיבו משקפיים חוסמי אור כחול במהלך משמרות לילה ייצרו יותר מלטונין ממי שלא הרכיבו משקפיים כאלה. כאמור, המלטונין אחראי על איזון השעון הביולוגי ומחזור השינה, וייצור מופחת שלו פוגע באיכות השינה. לכן, ניתן לומר שחסימת האור הכחול בשעות הלילה משפרת את איכות השינה.

ישנן עדשות עם ציפוי חוסם אור כחול מחברות שונות, וההבדלים הם בטכנולוגיה ובמחיר. הטכנולוגיה של חסימת האור הכחול נמצאת בפיתוח מתמיד, ולכן כדאי להתעדכן ולשאול את האופטומטריסט על המלצתו.

אולי יעניין אתכם לקרוא על:

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם