אור כחול: סכנה לעיניים ולשינה

בכל קיץ מפרסמים לנו להיות "חכמים בשמש" – בחשיפה לשמש למרוח קרם הגנה, לחבוש כובע ולהרכיב משקפי שמש. למעשה, לעשות הכול כדי להיחשף כמה שפחות לקרינת השמש המזיקה. אורח החיים הדיגיטלי הביא עמו סוג אחר של קרינה שעלינו להיזהר מחשיפה מופרזת אליה: קרינת HEV, או בעברית "אור כחול". כל זאת ועוד במאמר הבא מאת אופטיקה דורון.

אור כחול הוא בעצם חלק מספקטרום האור הנראה לעין. בשל אורך הגל הקצר שלו, הוא מעמיס מאוד על העין. בחשיפה סטנדרטית לגלי האור הכחול אין בעיה אמתית, והם נמצאים סביבנו כל הזמן באופן טבעי. הבעיה היא שהמכשירים הדיגיטליים סביבנו פולטים אור כחול בכמויות גבוהות, ואופן השימוש שלנו במכשירים הדיגיטליים גורם לאור הכחול להפוך למטרד ואף לסכנה לעיניים.

איך האור פוגע בעין שלנו?

העין היא מהאיברים ש"מזדקנים" הכי מהר בגוף האדם. תאי העין הם רגישים במיוחד, ובזכות כך אנחנו יכולים לראות היטב גם בתנאי החשיכה. הרגישות באה גם לרעתנו, כי בחשיפה מרובה לקרינה מסוגים שונים תאי העין עשויים להיפגע.

באופן כללי, האור שמגיע לעין מחולק לשתי קטגוריות: האור הנראה והאור הבלתי-נראה. האור הנראה הוא כמובן כל הצבעים ומה שאנחנו קולטים ורואים במשך היום, והאור הבלתי-נראה הוא האור האולטרה-סגול (UV) והתת-אדום (אינפרה-אדום). לאור הבלתי-נראה ישנן השפעות ידועות על הראייה שלנו, וחשיפה ממושכת אליו עלולה לגרום להופעת מחלות עיניים כמו קטרקט, למשל. במחקרים עדכניים יותר התגלה שגם לחלקים מהאור הנראה יש השפעות על בריאות העין.

למידע נוסף:

ספקטרום הצבעים ובתוכו אור כחול

האור הבלתי נראה

אחד הגורמים המרכזיים לפגיעה בעיניים הוא הקרינה האולטרה-סגולה (UV), שמצויה באור השמש. קרינת ה-UV אינה נראית לעין, והיא מצויה בין קרני הרנטגן לאור הנראה, בערך בטווח של 40-300 ננומטר. קרינת ה-UV מחולקת לכמה סוגי משנה. ישנן קרינת UV בריק, קרינת UV רחוקה וקרינת UVC – אך שלושתן כמעט שלא חודרות את כדור הארץ, ונעצרות באטמוספירה. שני הסוגים הנותרים הם UVA ו-UVB. לשניהם השפעות על גוף האדם, והם עלולים לגרום לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור, ובמקרים חמורים להתפתחות סרטן עור.

קרינת ה-UV לא פוסחת גם על העיניים. חשיפה ממושכת לקרינת UVA ו-UVB פוגעת בראייה ועלולה להוביל גם להיווצרות קטרקט (יירוד). על מנת להגן על העין מפני נזקי השמש, פשוט צריך להרכיב משקפי שמש שחוסמים ב-100% את הקרינה המזיקה, ולרוב מסומנים "UV-400".

האור הנראה

עד לפני עשרות בודדות של שנים, קרינת השמש אכן הייתה האויב המרכזי של העיניים. עם זאת, השימוש הגובר במסכים בחיי היומיום – אם בטלפון הנייד, בטאבלטים, בצגי המחשב ובמסכי הטלוויזיה – הוליד אויב חדש. מדובר בקרינת HEV, ראשי תיבות של High-Energy Visible Light. בתרגום חופשי לעברית קוראים לה "אור רב אנרגיה נראה לעין". עם זאת, הביטוי הנהוג יותר הוא "אור כחול", מפני שמדובר בעיקר באורכי הגל שיוצרים את גווני הסגול-כחול.

קראו עוד על ציפוי חוסם אור כחול

 

למה האור הכחול נחשב מזיק?

הצבעים הסגולים-כחולים שבספקטרום הנראה לעין הם בעלי אורכי גל קצרים במיוחד. מדובר באורכי גל שבין 380 ל-500 ננומטר, ועל גבי הספקטרום הם נמצאים ממש אחרי קרינת ה-UV ולפני יתר הצבעים.

התכונה המרכזית של האור הכחול היא כאמור אורך הגל הקצר שלו, והיא מובילה לאנרגיה גבוהה יותר של הקרינה. לכן גם קוראים לו לפעמים "קרינה כחולה". ניתן לראות את התכונה הזו באה לידי ביטוי בשמיים. מאחר שהגלים הקצרים של האור הכחול מתפזרים באטמוספרה במהירות, לעומת יתר הצבעים, השמיים נראים בצבע כחול.

בשל רמת האנרגיה הגבוהה של האור הכחול, גובר הסיכוי שהוא יחדור מבעד לקרנית ולעדשת העין, וכתוצאה מכך הוא מעמיס יותר על העין לעומת יתר הצבעים. מחקרים הראו שאורכי הגל שבין 380 ל-440 ננומטר נחשבים ביתר שאת למזיקים פוטנציאליים ולגורמים אפשריים לפגיעה ברשתית.

מעבר האור דרך העיןאיפה נמצא אור כחול?

האור הכחול נפלט באופן טבעי מהשמש, והוא חלק מספקטרום האור הנראה לעין. באופן טבעי, האור הכחול לא מזיק במידה משמעותית, אם כי כדאי להימנע מחשיפה אליו מאחר שהוא מעמיס מאוד על העין.

הבעיה היא שהעידן המודרני גרם לנו להיות מוקפים באור כחול כמעט במשך כל היום. אור כחול נפלט באופן מלאכותי ממכשירים רבים: טלוויזיות, צגי מחשב, סמארטפונים וטאבלטים. אמנם המסכים מציגים את כל הצבעים, אך פולטים יותר מכל את האור הכחול. אפילו נורות LED או פלורוסנט פולטות אור כחול. קרינת האור הכחול המלאכותית פחותה מזו של השמש, אך הקִרבה של מקור האור לעיניים מגבירה את הפוטנציאל לגרימת נזק לעיניים.

אור כחול עלול לפגוע בראייה

בחשיפה מוגברת האור הכחול יכול לפגוע בעין האנושית. בטווח הקצר עלולות להופיע תופעות כמו ראייה מטושטשת, עייפות, כאבי ראש, קושי במיקוד, יובש וגירוי בעיניים.

בטווח הארוך ישנם נזקים אחרים. מחקר שנערך בשנת 2011 מצא כי לאורכי הגל של האור הכחול יש השפעה גדולה על תאי העין, וחשיפה מוגברת אליו גורמת ללחץ ולהופעת סימנים של מוות תאים בעיניים. ואכן, בחשיפה ממושכת יכולות להופיע בטווח הארוך דלקות בלחמית ובקרנית, ומאחר שהאור הכחול חודר את הקרנית אל תוך העין, יכול להיגרם גם נזק לעדשת העין (בדמות קטרקט) ולרשתית (בדמות ניוון מקולרי).

חשיפה לאור כחול ממכשירים דיגיטליים עלולה להוביל לכאבי ראש ועייפות

אור כחול משפיע על השינה

האור, באופן כללי, הוא אמצעי חשוב של ויסות המקצבים הביולוגיים (תהליכים ביולוגיים מחזוריים). כשבחוץ בהיר, הגוף מפריש סרוטונין (שנחשב ל"הורמון משמח") וקורטיזול (שנחשב להורמון של לחץ). השניים גורמים לנו להרגיש ערים ופעילים. לעומת זאת, בחשכה מופרש ההורמון מלטונין, שגורם לנו להרגיש עייפים ולישון בשקט.

לאדם הקדמון האיזון ההורמונלי הזה עבד באופן מושלם – ברגע ששקעה השמש, ההורמונים הנכונים הופרשו והגיע הזמן לישון. בעולם המודרני, ובטח לאחר המצאת החשמל, כל העניין השתנה. התאורה ברחוב נדלקת ברגע שהשמש שוקעת, ורובנו צופים בטלוויזיה בערב או משתמשים במחשב. אפילו במיטה, לפני השינה, יש מי שמשתמשים בסמארטפון או בטאבלט משך דקות ארוכות.

מחקרים עדכניים הראו שהאור הכחול שפולטים מסכי LED, שמותקנים בין היתר גם בסמארטפונים, עלול לפגוע באיזון ההורמונלי ובאיכות השינה. החשיפה לאור הכחול בשעות הלילה מעכבת את הפרשת ההורמון מלטונין, כך שאנחנו נשארים במצב ערות ומחזורי השינה שלנו משתבשים.

תוכלו ללמוד עוד על השפעות האור הכחול על השינה בסרטון הבא:

מה ניתן לעשות נגד האור הכחול?

ההמלצה הטובה ביותר היא כמובן להימנע ככל האפשר מחשיפה לאור כחול, בייחוד כשהוא נפלט קרוב לעיניים שלנו.

חיוך, יחס אישי וסבלני ודאגה לאורך כל הדרך

רכישת משקפי ראייה דורשת אדם מיומן מקצועי ומדוייק באבחנה ובהתאמה. עד כאן מצויין, אבל… חשוב גם היחס והטיפול שאחרי-גם אם כבר שלמת, קבלת, הלכת ובבית גילית חוסר התאמה. האם תטופלו כראוי? האם תתבצע בדיקה והזמנה חוזרת , אם יש צורך, ללא עלות ?
באופטיקה דורון התשובה חיובית לכל שלבי התהליך : חיוך, יחס אישי וסבלני ודאגה לאורך כל הדרך.

הבעיה היא שההמלצה הזו אינה ריאלית במיוחד, מכיוון שכל היום אנחנו עובדים מול מסכים, ובלילה קשה שלא להדליק את האור בבית או לצפות בטלוויזיה. לכן, נדרש פתרון אחר.

עדשות חוסמות אור כחול

אחרי מחקרים וניסויים רבים, נוצר הפתרון: עדשות ראייה שחוסמות את קרינת האור הכחול. העדשות נקראות לעיתים גם "Blue Cut" או "UV+420", מאחר שאורך הגל המסוכן ביותר הוא 420 ננומטר. על אף חסימת האור הכחול, העדשות מספקות ראייה צלולה ונקייה בלי עיוות בצבעים. ניתן להתאים עדשות חוסמות אור כחול למרחק, לקריאה, למחשב ולעבודה משרדית, ואפילו ניתן ליצור עדשות מולטיפוקל שחוסמות אור כחול. העדשות חוסמות בנוסף גם את קרני ה-VUA ו-UVB המזיקות, כך שהעיניים נותרות בטוחות גם מפני קרינת השמש בחוץ.

העדשות מפחיתות באופן ניכר את תופעות הלוואי של החשיפה לאור הכחול – הן מפחיתות עייפות ומונעות כאבי ראש והפרעות ראייה.

מעבר להגנה על העיניים מפני הקרינה המזיקה, יש למשקפיים עם עדשות חוסמות אור כחול חשיבות גבוהה בלילה. מאחר שהאור הכחול המלאכותי משפיע לרעה על הפרשת ההורמון מלטונין, החשיפה אליו עלולה לגרום להפרעות שינה. מחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו גילה שמי שהרכיבו משקפיים חוסמי אור כחול במהלך משמרות לילה ייצרו יותר מלטונין ממי שלא הרכיבו משקפיים כאלה. כלומר, חסימת האור הכחול בשעות הלילה תורמת לשינה טובה יותר.

לסיכום, בדיוק כפי שאנחנו מורחים קרם הגנה או מרכיבים משקפי שמש כהגנה מפני נזקי החשיפה לשמש, הגיע הזמן להגן על עצמנו מפני נזקי החשיפה לאור הכחול.

אודות דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.

// לכתבות נוספות מאת דורון ברויטמן