חיפוש

למה להרכיב משקפיים נגד אור כחול?

תוכן העניינים

מעט מאוד ידוע על השפעת הטכנולוגיה על גוף האדם. דווקא בנושא הראייה יש התקדמות משמעותית בנושא, וההשלכות של החשיפה הממושכת למסכים מתחילות להתבהר. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו קשר בין בעיות ראייה שונות והתפתחות של מחלות עיניים לחשיפה ממושכת למסכים, בין היתר בשל האור הכחול. רק לאחרונה פורסם על מחקר חדש בנושא שנערך באוניברסיטת טולדו באוהיו ומצא הסברים לתופעות שלהן מובילה החשיפה לאור הכחול. כפי שהסביר אג'ית קרונראתנה, שבמעבדתו נערך המחקר:

"אנו נחשפים לאור כחול באופן קבוע, והקרנית והעדשה שבעין אינן יכולות לחסום אותו או להחזיר אותו".

אותו מחקר גילה שחשיפה לאור הכחול עשויה להוביל למות תאים ברשתית שאחראיים על קליטת האור בעין. לחשיפה לאור הכחול יש תופעות נוספות, ועל מנת למזער אותן ניתן, למשל, להרכיב משקפיים נגד אור כחול.

על קצה המזלג – מה זה אור כחול?

אור כחול הוא חלק מספקטרום הצבעים שאנחנו יכולים לראות. למעשה, מדובר בגלי האור שיוצרים את הגוונים הכחולים. אם להיות מדויקים יותר: אלה הם גלי האור שנמדדים ב-380-500 ננומטר.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ספקטרום הצבעים ובתוכו אור כחול

אור כחול נמצא באופן טבעי סביבנו, שכן הוא חלק בלתי נפרד מקרני השמש. בנוסף על כך, ניתן למצוא אור כחול שאינו טבעי: מכשירים כמו טלוויזיות, סמארטפונים וטאבלטים פולטים אור כחול, ואפילו מנורות LED ופלורוסנט.

למה אור כחול מזיק לעיניים?

כאמור, האור הכחול נמצא בראשית התחום של האור הנראה והוא בעל אורכי גל קצרים. משמעות הדבר היא שהוא בעל אנרגיה גבוהה מזו של יתר הצבעים.

האנרגיה הגבוהה של האור הכחול מעמיסה על העין ובטווח הרחוק גם פוגעת בה. דלקות בלחמית ובקרנית, קטרקט או ניוון מקולרי – כל אלה מחלות שיכולות להיגרם, בין היתר, בשל חשיפה ממושכת לאור כחול.

לקריאה נוספת בנושא אור כחול לחצו כאן.

חשיפה לאור הכחול משפיעה על השינה

מחקרים רבים נערכו בנושא השפעת האור הכחול על השינה. המסקנה הגורפת שעלתה מהם היא שחשיפה לאור כחול לפני השינה מזיקה לאיכות השינה. הסיבה היא שהאור הכחול מעכב ייצור של הורמון בשם "מלטונין", שמטרתו לגרום לנו להרגיש עייפים. במילים האחרות, אותו הורמון רומז לנו שהגיע הזמן לישון.

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה הציג ממצאים מעניינים נוספים: חשיפה לאור כחול לפני השינה קיצרה את משך השינה, הובילה ליותר התעוררויות במהלך הלילה ופגעה במנגנונים טבעיים שמפעיל השעון הביולוגי – כמו ירידת טמפרטורת הגוף במהלך הלילה.

מה עושים נגד האור הכחול?

כצעד ראשון, כדאי למזער עד כמה שניתן את החשיפה לאור הכחול, במיוחד בשעות הערב.

אפשר לעשות את זה על ידי הגבלה של זמן הצפייה בטלוויזיה או השימוש בטלפון הנייד, אבל הגדרה פשוטה בחלק מהמכשירים הדיגיטליים יכולה גם היא לסייע. חפשו בהגדרות המכשיר שלכם "מצב לילה" או "סינון אור כחול". אותה הגדרה מוסיפה פילטר אדום לתצוגה ומקלה על העומס בעיניים. החיסרון של השיטה הזו היא שמצב הלילה מעוות את הצבעים של המסך. העיוות בולט במיוחד בקריאה של טקסט על רקע לבן, שהופך להיות צהוב, כמו דף ישן. מעבר לכך, השיטה הזו רק מפחיתה את הצבע הכחול במסך ולא חוסמת את קרינת האור הכחול ישירות.

הדגמה של מצב לילה במכשיר טלפון סלולרי, שמפחית את קרינת האור הכחול אך לא חוסם אותה לחלוטין בשביל הגנה מושלמת מפני האור הכחול, מומלץ להרכיב משקפיים נגד אור כחול. אלו הן בעצם משקפיים נגד קרינת מחשב. ישנם מספר סוגים של עדשות משקפיים שחוסמות אור כחול. בעבר החסימה הייתה מתאפשרת אך ורק באמצעות ציפוי מיוחד לעדשות, אבל בדורות החדשים החסימה מתבצעת כבר ברמת חומר הגלם של העדשה. עדשות אלה איכותיות יותר מפני שההגנה מפני האור הכחול אינה יכולה להיפגם בשל התקלפות של ציפוי.

היתרונות של משקפיים נגד אור כחול

  • הגנה מושלמת מפני קרינת האור הכחול.
  • המשקפיים לא מעוותים את הצבעים למרות חסימת האור הכחול.
  • הפחתה של הסיכון לנזקים בריאותיים שנגרמים מחשיפה ממושכת לאור כחול.
  • הפחתת העומס על העיניים, וכתוצאה מכך הפחתת תופעות לוואי כמו כאבי ראש, הפרעות ראייה.
  • שיפור איכות השינה.

שמרו על העיניים עם משקפיים נגד אור כחול

סינון אור כחול הוא דבר חשוב במציאות הדיגיטלית שבה אנחנו חיים. צרו איתנו קשר כדי לשמוע עוד פרטים על משקפיים נגד אור כחול.
נותרתם עם שאלות? כתבו בתגובות.

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...