חיפוש

משקפי מולטיפוקל

תוכן העניינים

משקפי מולטיפוקל הם מהפיתוחים המתקדמים יותר בתחום האופטיקה

בעבר, כדי לראות טוב למרחקים שונים, היה צורך בזוגות משקפיים שונים – זוג למרחק, זוג לטלוויזיה וזוג לקריאה, למשל. בהמשך פותחו משקפי בי-פוקל (bifocals), שחלקם התחתון משמש לקריאה. החיסרון הגדול של משקפי ביפוקל היה האסתטיקה; חיתוך גס ובולט הפריד בין שני המוקדים בעדשה, שהייתה מחולקת לשני חלקים.

חלק מעדשות הביפוקל היו ממש חצויות לשניים, עם קו מפריד, ובאחרות היה מעין חלון לקריאה, בצורת עיגול או חצי סהר. החיתוך הגס השפיע גם על הראייה, כי המעבר בין הראייה למרחק לבין מוקד הקריאה היה "ישיר" ולא הדרגתי, ובכך היה לא נעים במיוחד לעין. עדיין ניתן למצוא משקפי ביפוקל, אבל הם שכיחים פחות בזכות הפתרון המתקדם יותר: משקפי מולטיפוקל.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

משקפי מולטיפוקל

מה מיוחד במשקפי מולטיפוקל?

משקפי מולטיפוקל נותנים מענה לכל המרחקים. גם למרחק, גם לקריאה, וגם לטווחים שבין-לבין. במשקפי מולטיפוקל נמצא עדשות בעלות מבנה אופטי מיוחד: הן נראות רגילות לחלוטין, אך בתוכן חבוי מבנה הדרגתי שמאפשר ראייה לשלושה מוקדים עיקריים:

  • קריאה: למרחק של כ-45 ס"מ מהעין. אזור הקריאה מיועד בעיקרו לקריאה של מסמכים, אך יכול לשמש גם לקריאה מהטלפון הנייד, שכן מדובר במרחק דומה.
  • ביניים: תעלה צרה בדרך כלל שמיועדת למרחק של עד מטר. יש מי שמגדירים את אזור הביניים כאזור שניתן לראות באמצעותו את צג המחשב, אך אם אתם עובדים זמן רב מול מחשב הייתי ממליץ על פתרונות אחרים – הסבר מלא בהמשך.
  • מרחק: למרחק של מטר עד אינסוף. בדיוק כמו עדשות משקפיים למרחק, כך גם אזור המרחק במשקפי המולטיפוקל מאפשר לצפות בכביש, בקצהו של חדר, בשלטי חוצות וכדומה. למעשה, בכל מה שרחוק מאיתנו מרחק של מספר מטרים.

מבנה עדשות מולטיפוקל מול עדשות ביפוקל

בשל המבנה האופטי שלהן, לעיתים יקראו לעדשות המולטיפוקל גם בשם "עדשות רב-מוקדיות" או "עדשות פרוגרסיביות".

המבנה של עדשות משקפי המולטיפוקל מאפשר מעבר חלק בין המוקדים השונים. ככל שהעדשות איכותיות יותר, כך המעבר בין המוקדים נעים יותר ומכיל יותר דיופטרים. כמו כן, בעדשות האיכותיות ישנו ניצול טוב יותר של שטח העדשה והן מלוטשות באופן מדויק יותר.

נושאים נוספים לקריאה:
עדשות מגע מולטיפוקל
ייצור עדשות מולטיפוקל

איך לבחור משקפי מולטיפוקל?

קיימים סוגים רבים של עדשות מולטיפוקל, והבחירה צריכה להיעשות על פי הצרכים שלכם ובהתאם למבנה העין. לכן חשוב לבחור באופטומטריסט מומחה להתאמת משקפי מולטיפוקל שיבצע את המשימה. דברו עם האופטומטריסט על שגרת היום שלכם ועל הצרכים והקשיים שלכם בראייה במהלך היום. אם תשתפו את האופטומטריסט בכל הפרטים החשובים, תוכלו לוודא שהמשקפיים יתאימו לאתגרים שאתם מתמודדים איתם מדי יום. כמו כן, מומלץ ללמוד את המרחקים שאליהם אתם מסתכלים לרוב (למשל, המרחק ממסך המחשב במשרד). כך ניתן יהיה להבטיח שהעדשות שיותאמו לכם יתנו מענה מדויק לטווחים שאתם מביטים בהם במשך היום. תוכלו למצוא עוד טיפים לבחירה נכונה של משקפי מולטיפוקל כאן.

עוד באותו נושא:

חשוב להבהיר גם שמשקפי מולטיפוקל דורשים הסתגלות, בשל המבנה הייחודי שלהם. לא תמיד מדובר בתהליך מהיר, ולפעמים אפילו יהיה צורך לנסות סוג אחר של עדשות מולטיפוקל, בשל השוני במבנה בין העדשות השונות. לטיפים בנושא ההסתגלות למשקפי מולטיפוקל לחצו כאן.

תוכלו ללמוד עוד על ההסתגלות למשקפי מולטיפוקל בסרטון הבא:

משקפי מולטיפוקל מיוחדים למחשב

המבנה הקלאסי של עדשות משקפי המולטיפוקל פחות מתאים לעבודה מול מחשב בשל האופן שבו מחולקים האזורים בעדשה. האזור למרחק מיועד למרחקים ארוכים, עד אינסוף, ואזור הטווח הקרוב לקריאה של מסמכים שקרובים אלינו. למשל, מרחק קריאה של עיתון. בדרך כלל, מדובר במרחק של 45 ס"מ, ובהתאם למרחק זה מחושב הדיופטר המדויק לאזור הקריאה, כדי שתוכלו לקרוא באופן חד וברור. לעומת זאת, צג המחשב לרוב נמצא במרחק 60 ס"מ מאיתנו, כך שאזור הקריאה לא נותן לו מענה, ואם נצפה דרכו בצג המחשב, לא נראה מספיק חד. כמו כן, התעלה של אזור הביניים לרוב צרה מכדי שיהיה נוח להשתמש בה לעבודה מול מחשב.

לכן, עדיף לבחור במשקפיים ייעודיים למחשב או במשקפי דיגיטל. גם בהם נמצא עדשות פרוגרסיביות, אך המבנה של עדשות אלה מתאים באופן ייחודי לעבודה מול מחשב – אזור הביניים בעדשות רחב יותר והדיופטרים באזור הביניים של העדשות מחושבים במדויק בהתאם למרחק הצפייה במחשב.

 

מתלבטים בנוגע למשקפי מולטיפוקל? כתבו לי בתגובות ואעזור לכם בהתלבטות.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם