חיפוש

התאמת עדשות מולטיפוקל

תוכן העניינים

סטיגמה נפוצה על עדשות מולטיפוקל היא שקשה להתרגל אליהן. אבל מדובר רק בסטיגמה – כיום ישנן כל כך הרבה חברות שמייצרות סוגים שונים של עדשות, שכל אחד יכול למצוא את העדשה שמתאימה לו. ההבדל הגדול בין העדשות השונות הוא במבנה האופטי של העדשה, באופן הליטוש, בחלוקת שטח העדשה למרחקים השונים (מרחק, קריאה וביניים), בציפויים השונים, באיכות ובהרכב חומר הגלם ועוד. התאמת עדשות מולטיפוקל מקצועית ומדויקת תוביל לראייה חדה ונוחה בשימוש היומיומי במשקפיים.

למה חשובה התאמת משקפי מולטיפוקל מקצועית ומדויקת?

מבנה עדשות מולטיפוקל באופן כללי, כשמדברים על עדשות מולטיפוקל מתכוונים לעדשות בעלות שלושה מוקדים שונים – מרחק (עד אינסוף), קריאה וביניים. העדשות הקלאסיות מכילות את שלושת המוקדים, במרווחים זהים, פחות או יותר. כלומר, אזור רחב למרחק, אזור רחב לקריאה, ואזור ביניים יחסית קטן, מאחר שהוא משמש בעיקר ככלי עזר למיקוד מהיר של העין במעבר בין המוקדים.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

 

קיימים מבנים שונים של עדשות מולטיפוקל, וכל אחד מתאים למבנה עין שונה. פרמטרים שיכולים להשפיע על הבחירה הם המרחק בין האישונים, גודל האישון ואפילו מיקום העיניים בזמן קריאה. אופטומטריסט שמומחה בהתאמת משקפי מולטיפוקל יידע לאבחן מה מבנה העדשה המתאים. גם השגרה היומיומית של המטופל משפיעה על תכנון עדשות המולטיפוקל. לכן התאמת עדשות מולטיפוקל אינה דבר פשוט והיא דורשת אופטומטריסט מיומן לעניין.

קראו עוד בנושא:

איך לבחור מולטיפוקל

אילו אפשרויות קיימות?

ישנן כל כך הרבה חברות המייצרות עדשות מולטיפוקל, ולכל חברה דגמים רבים. ההבדלים בין הדגמים השונים נעוצים בטכנולוגיות ייצור שונות, שבסופו של דבר משפיעות על איכות הראייה. איכות הראייה מאופיינת על ידי משתנים רבים, כמו איכות הציפויים, רמת מעבר האור דרך העדשות, אך החשוב מכל בעדשות מולטיפוקל – מה שטח הראייה הפוטנציאלי של העדשה?

ככל ששטח הראייה הפוטנציאלי גדול יותר, כך נוח יותר להשתמש בעדשה ולהסתגל אליה. נדרשות פחות תנועות של הראש כדי לאתר את המוקדים החדים בעדשה, משום שהם רחבים מאוד.

איך מתקבל שטח ראייה רחב בעדשות מולטיפוקל?

  • דגם עדשות מתקדם, שנוצר על בסיס מחקר נרחב ובתכנון שלו נלקחים בחשבון משתנים רלוונטיים.
  • התאמה מקצועית על ידי אופטומטריסט מומחה. ככל שההתאמה יותר מדויקת, כך העדשה תיוצר באופן מותאם אישית ללקוח בדיוק מושלם.

קראו עוד בנושא: סוגי עדשות מולטיפוקל

עדשות אינדיבידואליות – מה זה אומר?

עדשות המולטיפוקל האיכותיות ביותר הן עדשות שמיוצרות באופן אינדיבידואלי. כלומר, "נתפרות" בהתאמה אישית ללקוח. בעדשות מסוג זה נלקחים בחשבון מספר פרמטרים:

1. מרשם הבדיקה של הלקוח

בתום בדיקה מקיפה, האופטומטריסט קובע את מרשם המשקפיים הנדרש. זהו השלב החשוב ביותר! אם המרשם לא מדויק, המשקפיים פשוט לא יתאימו לכם. כמו כן, ישנם פרמטרים חשובים שנבחנים בעת הבדיקה כדי לוודא ששתי העיניים יביטו דרך תעלת העדשות לכל אורכה. לפעמים האישונים אינם מצויים במרחק שווה מהאף, ובמקרים אחרים ישנה התכנסות רבה של העיניים בזמן קריאה. אלו דברים שנשמעים שוליים, אך אם לא יאותרו כראוי, העדשות לא יתאימו לכם. לכן עליכם לפנות למומחה להתאמת משקפי מולטיפוקל.

2. שגרת היומיום

התאמת עדשות מולטיפוקל מוצלחת מתחילה בשגרת היומיום שלכם. באיזו סביבה אתם נמצאים במהלך היום – בחוץ, בבית, במשרד, מול מחשב, רוב הזמן בנהיגה? שתפו את האופטומטריסט במהלך היום שלכם ובסביבה היומיומית שלכם. כך ניתן יהיה להתאים את העדשות לאתגרי הראייה שאתם נתקלים בהם מדי יום.

3. נתוני המסגרת

בייצור העדשות נלקחים בחשבון פרמטרים רבים, וחלקם נוגעים גם לנתוני המסגרת. כך מוודאים שבתהליך חיתוך העדשות למסגרת תקבלו מקסימום . חשוב לבחור מסגרת מתאימה למולטיפוקל: מסגרת נוחה (ולא כבדה מדי!), עם עומק מספק בעדשה ומאיכות טובה. חבל להשקיע אלפי שקלים בעדשות איכותיות, שלא ניתן יהיה להשתמש בהן כי המסגרת תיהרס מהר.

מתי לא יתאימו עדשות מולטיפוקל?

עדשות המולטיפוקל אכן נותנות מענה לסיטואציות רבות במהלך היומיום, אך לא לכל מצב.

למשל, עבור מי שעובד שעות רבות מול מחשב, עדיפות עדשות משרדיות. אלו הן עדשות שמכילות אזור נרחב עם מספר מתאים למרחק צג המחשב מאיתנו, ובתחתית העדשות אזור עם מספר המתאים לקריאה של דברים קרובים יותר, כמו הטלפון הנייד או מסמכים מודפסים.

אבל למה עדשות מולטיפוקל פחות נוחות לעבודה ממושכת מול מחשב? הסיבה היא שמסך המחשב ממוקם במרחק של 60 ס"מ מהעיניים, בערך. כלומר, צג המחשב לא רחוק מספיק כדי לראות אותו בבירור דרך האזור המיועד למרחק בעדשות המולטיפוקל. וכמו כן, הוא לא מספיק קרוב כדי לראות אותו בבירור דרך האזור המיועד לקריאה, בתחתית העדשה. בעצם, נוצר מצב שמסך שאנחנו נמצאים מולו במשך שעות רבות ביום, לא מקבל מספיק מקום בעדשות.

כך, חלק ממי שעובדים עם עדשות מולטיפוקל מול מחשב מוצאים את עצמם מרימים את הראש בניסיון למצוא את האזור בעדשה שיספק ראייה נוחה למסך המחשב. לא כולם סובלים מהבעיה הזו, וזה מאוד תלוי בתנאי סביבת העבודה. אך מי שסובל מהבעיה הזו, סובל גם מתופעות הלוואי שלה: כאבי צוואר וכתפיים,

תיאור הכאבים שנגרמים משימוש בעדשות מולטיפוקל לצרכים משרדיים כמו צפייה בצג המחשב.
הכאבים שנגרמים משימוש בעדשות מולטיפוקל לצרכים משרדיים כמו צפייה בצג המחשב: כאבי צוואר וכתפיים.

כדי לענות על הבעיה, נוצרו העדשות המשרדיות. חלקן העליון של העדשות מיועד לצפייה במסך המחשב, וחלקן התחתון מיועד לקריאה במרחק קרוב יותר (בערך 40 ס"מ), שהוא המרחק שבו אנחנו נוהגים להחזיק מסמכים או את הטלפון הנייד. העדשות הללו נותנות מענה למי שרוצה לראות מצוין ובנוחות בסביבה משרדית, ומוכן להתפשר על הראייה למרחק בזוג המשקפיים המיועד לעבודה.

כמו כן, ישנו סוג נוסף של עדשות לעבודה משרדית שמתאימות לסביבת עבודה של קבלת קהל, למשל. ניתן באמצעותן גם לראות את האדם שעומד מולכם, גם להסתכל על צג המחשב וגם לקרוא את האותיות הקטנות במסמכים.

התאמת עדשות מולטיפוקל מקצועית לראייה טובה יותר

הנה כמה טיפים חשובים כשרוצים לקנות משקפי מולטיפוקל:

  • התאמת העדשות דורשת ידע וניסיון שאין לכל אחד: בחרו רק אופטומטריסט מוסמך בעל רישיון משרד הבריאות, מומחה בהתאמת עדשות מולטיפוקל.
  • השתדלו להגיע לבדיקת הראייה כשאתם רעננים, ולא אחרי יום עמוס וגדוש.
  • הסבירו לאופטומטריסט את שגרת היומיום שלכם, את הצרכים שלכם ובאילו מקרים אתם מרגישים שהראייה שלכם חלשה יותר. כך ניתן יהיה לבחור עדשות מולטיפוקל שיתאימו לכם.
  • ודאו כי אתם בוחרים מסגרת בעלת עומק מספק עבור עדשות מולטיפוקל, כך שתוכלו ליהנות משטח הקריאה במלואו.
  • בדקו את המשקל של המסגרת. מומלץ לבחור מסגרת קלה ונוחה, וכמובן מסגרת שתתאים לתווי הפנים שלכם.

תקופת הסתגלות

שימו לב כי לעדשות המולטיפוקל יש תקופת הסתגלות. לרוב התקופה בת 90 יום, שבמהלכן מומלץ להרכיב את המשקפיים כמה שיותר על מנת לבחון אם הן נוחות ומתאימות לכם. גם אם בהתחלה אתם מרגישים כי ההתאמה לא מושלמת, המשיכו להרכיב את המשקפיים. למרכיבים חדשים של עדשות מולטיפוקל ההסתגלות ארוכה יותר, מאחר שצריך להתרגל להזיז את העיניים ולא את הראש כדי להביט מבעד לחלקים השונים של העדשה. גם למוח לוקח זמן להתרגל לעדשות המולטיפוקל וללמוד להשתמש בהן.

אם בכל זאת תרגישו שהעדשות לא מתאימות לכם כעבור חודש של שימוש, חזרו אל האופטומטריסט שיבדוק את הסיבות לחוסר הנוחות ויבחן אפשרות של החלפת סוג העדשות או שינוי המרשם.

 

עדיין מתלבטים אילו עדשות מולטיפוקל לבחור? כתבו בתגובות ואשמח לייעץ.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם