חיפוש

סוגי עדשות מולטיפוקל

תוכן העניינים

יש כל כך הרבה סוגי עדשות מולטיפוקל. עשרות יצרני עדשות, שלכל אחד מהם מספר דגמי עדשות במחירים שונים. איך אפשר להשוות ביניהם? מה ההבדל ביניהם?

כדי לעשות סדר בנושא, הכנו מדריך המסביר על סוגי עדשות המולטיפוקל – מי הם היצרנים השונים, מהם המאפיינים שחשוב לשים לב אליהם ברכישת העדשות וכמה טיפים לראייה מצוינת.

יצרני עדשות מולטיפוקל – מי השחקנים בשוק?

בזירת עדשות המולטיפוקל יש מספר שחקנים מרכזיים וגדולים, שמייצרים עדשות מצוינות מזה שנים ארוכות. לצדם, נמצאות גם חברות קטנות יותר אך לא פחות איכותיות.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

היצרנים הוותיקים והמובילים בעולם הם הויה היפנית, רודנשטוק וצייס הגרמניות ואסילור הצרפתית. העדשות של חברות אלה יקרות יותר, מטבע הדברים, אך הן מציעות יתרונות רבים: טכנולוגיות ייצור מתקדמות יותר, ציפויים איכותיים יותר ולרוב גם תקופת אחריות ארוכה יותר (שנתיים עד שלוש שנות אחריות על ציפויי העדשות, ובחלק מהמקרים גם על שבר).

לצד היצרניות הגדולות בחו"ל אפשר למצוא גם יצרניות מקומיות, כדוגמת SHAMIR, OPTIMIZE ו-SKY (מבית מכבי ממבט ראשון).

לכל יצרן יש מספר סדרות של עדשות, וההבדלים בין הסדרות נובעים מהמבנה האופטי של העדשה. בסדרות המתקדמות יותר, העדשות מיוצרות בהתאם ליותר פרמטרים אינדיבודואליים של הלקוח. למשל, עדשות מתקדמות לוקחות בחשבון את השגרה היומיומית של הלקוח בעיצוב שלהן, יחד עם פרמטרים כמו הזווית הפנטוסקופית (זווית ההרכבה של עדשות המשקפיים) וגובה וגודל האישונים.

>> קראו עוד על התאמת משקפי מולטיפוקל כאן.

עדשות מולטיפוקל – מה איכותי יותר?

כדי להשוות בין העדשות השונות צריך להבין מה משפיע על האיכות של סוגי עדשות המולטיפוקל.

כשמדברים על איכות העדשות, מתכוונים בראש ובראשונה לחוויית הראייה איתן. האם אני כל הזמן צריך לחפש את המיקום הנוח ביותר בעדשה להביט דרכו, או שטווח הראייה בעדשה מספיק רחב כדי שלא אחווה את התחושה הזו? האם אני מרגיש עיוותים בראייה בצידי העדשה, או שהם מינימליים ובלתי מורגשים? האם הראייה מספיק צלולה וברורה?

הנה מספר פרמטרים שיש להם השפעה על איכות העדשות:

  • שיטת הייצור וליטוש העדשות
  • הציפויים של העדשות
  • מעבר האור דרך העדשות

מה קובע את איכותם של סוגי עדשות מולטיפוקל?

שיטת הייצור ואופן ליטוש העדשות

עדשות מולטיפוקל הינן עדשות שעוברות תהליך ליטוש ייחודי. לעומת עדשות חד-מוקדיות (כמו במשקפי ראייה רגילים), בעדשות רב-מוקדיות העדשה מכילה מספר מוקדים אופטיים שנוצרים בליטוש על בסיס מרשם הלקוח.

יש שתי שיטות של ייצור עדשות מולטיפוקל:

  • ייצור בהתאמה אישית
  • ייצור בשלבים

למה הכוונה?

בייצור בהתאמה אישית העדשות מיוצרות מא' עד ת' על בסיס תכנון דיגיטלי מדויק עבור הלקוח. האופטומטריסט מזמין את העדשות בהתאם לנתונים הייחודיים של הלקוח, ובמפעל מלטשים את העדשות מאפס. זו נקראת שיטה של "ליטוש אחורי", משום שבאמצעות מכשור מדויק נבנה מבנה המולטיפוקל על גבי חלקה האחורי של העדשה.

בסרטון הבא תוכלו לראות את תהליך הייצור של עדשות רודנשטוק – Made in Germany.

 

ייצור בשלבים היא שיטה שבה מגיעות לארץ עדשות "חצי מלוטשות", שחלקן הקדמי מלוטש בהתאם למספר הנדרש לטווח הקריאה. במפעל בארץ מלטשים את החלק האחורי של העדשות בהתאם למספר הנדרש למרחק ולצילינדר, אם קיים. אותה שיטה נקראת גם "ליטוש קדמי", משום שמבנה המולטיפוקל נמצא בחלקה הקדמי של העדשה. שיטה זו נחשבת מיושנת ופחות איכותית, משום שהיא לא מאפשרת את הדיוק שהליטוש האחורי מאפשר. זה מתבטא ב"אזורים מתים" גדולים יותר בצדי העדשה, דרכם מקבלים תמונה מעוותת. היתרון היחיד של שיטה זו הוא המחיר הזול של העדשות והזמינות. משום שלא מדובר בעדשות שמיוצרות בחו"ל, אלא עדשות שעוברות הליך גימור מהיר בארץ, ניתן לקבל אותן בתוך מספר ימים. עם התפתחות טכנולוגיות הייצור, שאומצה גם על ידי המפעלים בישראל, שיטה זו הפכה פחות נפוצה.

לחצו להסבר מפורט בנושא ייצור עדשות מולטיפוקל >>

ליטוש עדשות מולטיפוקל

ציפויי עדשות

ישנם סוגים שונים של ציפויים לעדשות. כסטנדרט, כל העדשות מיוצרות עם ציפוי אנטי-רפלקס, המונע השתקפויות ומאפשר ראייה צלולה יותר.

מעבר לכך, ניתן להזמין את העדשות עם ציפויים נוספים בעלי יתרונות ייחודיים:

  • ציפוי הידרופובי – ציפוי שדוחה מים, שמן ולכלוך ומאפשר ניקוי קל יותר של העדשות.
  • ציפוי מסנן UV – לסינון קרינת אולטרה-סגול שמקורה מאור השמש.
  • ציפוי חוסם אור כחול – לסינון קרינת האור הכחול המזיקה, שגורמת לעייפות ולנזקים בראייה.

לגבי ציפוי נגד שריטות – תוכלו לקרוא בלחיצה כאן את האמירה שלנו בנושא.

רוב החברות מעניקות אחריות בת שנתיים על קילוף של הציפויים (לא כולל שריטות).

מעבר האור דרך העדשה

אחד החסרונות שהיו לעדשות משקפיים לפני שנים הוא אופן מעבר האור דרך העדשה. אם האור לא עובר בצלילות דרך העדשה, נתקלים בדיפרסיה של האור, שמתבטאת בהופעת סוג של קשת סביב אובייקטים, ובעיקר סביב מקורות אור.

את איכות מעבר האור דרך העדשה מודדים באמצעות ערך ABBE. כיום חומר הגלם שמשתמשים בו בעדשות איכותי יותר מבעבר, ומאפשר מעבר אור טוב יותר, המעניק ראייה צלולה יותר. סוגי עדשות מולטיפוקל מהשורה הראשונה מעניקים ראייה טובה יותר. החברות המובילות לא מתפשרות בנושא זה, ומשתמשות בחומרי גלם איכותיים לראייה מצוינת.

איך משווים בין סוגי עדשות מולטיפוקל?

קשה להשוות בין העדשות השונות, בעיקר כי אלה הן עדשות שמיוצרות באופן אישי בהתאם למרשם המשקפיים של כל פציינט ופציינט. כן ניתן לומר בבירור כי ההבדל בין העדשות הזולות ליקרות הוא באיכות העדשה: מיעוט העיוותים בפריפריה של העדשה, מעבר נעים בין המוקדים מרחוק לקרוב, איכות חומר הגלם ושקיפותו ואיכות הציפויים. כל זה גורם להסתגלות מהירה יותר וראייה טובה יותר.

אז איך בכל זאת אפשר להשוות בין סוגי העדשות השונים?

כדאי לשים לב לכמה נקודות בעת רכישת העדשות:

  • היצרניות הגדולות מחו"ל נמצאות בחוד החנית – המוצרים שלהן הם המתקדמים ביותר טכנולוגית, ומכאן גם איכות העדשות וחוויית הראייה.
  • משך תקופת האחריות – כל ציפויי העדשות, לא משנה של איזה יצרן, יכולים להיפגם כעבור תקופת שימוש ממושכת. בוודאי כשהעדשות חשופות לקרינת השמש הישראלית ולחום המאפיין את הקיץ אצלנו. כשציפוי העדשות נפגם, מתחילים לראות על גבי העדשה "פיצוצים" או "גלים", כמו דיונות של חול. במהלך תקופת האחריות, אם נפגם הציפוי, תוכלו לקבל עדשות חדשות ללא עלות.
  • לסמוך על האופטומטריסט – לחלק מדגמי העדשות יש מבנים מיוחדים המתאימים לאורח חיי הפציינט. למשל, עדשות שמתאימות למי שבמהלך רוב היום נמצא בחוץ, או דווקא למי שנמצא רוב היום בסביבה משרדית. שתפו את האופטומטריסט בשגרת היומיום שלכם. אופטומטריסט מיומן יידע לתרגם אותה לעדשות המתאימות לכם.

להסבר מעמיק יותר על בחירת עדשות מולטיפוקל – לחצו כאן.

בדיקת ראייה למולטיפוקל רודנשטוק

סוגי עדשות מולטיפוקל מיוחדים

תחת הקטגוריה של משקפי מולטיפוקל נכנסים גם סוגים מיוחדים של עדשות. הן אינן עדשות מולטיפוקל סטנדרטיות, אלא סוגי עדשות מולטיפוקל ייחודיים שמיועדים למטרות ספציפיות.

עדשות מולטיפוקל לעבודה משרדית

עובדים מול מחשב? משקפי מולטיפוקל רגילים לא יתאימו לכם.

עדשות מולטיפוקל רגילות מחולקות לאזור רחב למרחק, תעלה צרה וקטנה לטווח הביניים ואזור קריאה. המרחק שבו מביטים לצג המחשב אינו מתאים לאזור המרחק בעדשות מולטיפוקל, אלא יותר לאותה תעלה של טווח הביניים. מאחר שהיא בדרך כלל צרה וקטנה ובשל המיקום שלה בעדשה, לא יהיה נוח להביט דרכה לאורך זמן. אותו מקום בעדשה שדרכו רואים בבירור את צג המחשב מצריך אותנו להרים את זווית הראש, באופן שמוביל לכאבי צוואר בטווח הארוך.

תיאור הכאבים שנגרמים משימוש בעדשות מולטיפוקל לצרכים משרדיים כמו צפייה בצג המחשב.
הכאבים שנגרמים משימוש בעדשות מולטיפוקל לצרכים משרדיים כמו צפייה בצג המחשב: כאבי צוואר וכתפיים.

לשם כך ישנן עדשות משרדיות לעבודה מול מחשב. עדשות משרדיות מכילות אזור גדול שמיועד לעבודה מול מחשב, וחלקן התחתון מיועד לקריאה ונוח להביט דרכו למקלדת או למסמכים מודפסים.

קראו עוד על עדשות משרדיות כאן >>

עדשות מולטיפוקל לנהיגה

עבור מי שרוצים לנהוג ולראות מצוין, אני ממליץ על עדשות Drive Safe מבית ZEISS.

עדשות DriveSafe בעלות עיצוב פרוגרסיבי, בדיוק כמו עדשות מולטיפוקל, אך הן מתוכננות במיוחד לנהגים. כך אזור הביניים שלהן גדול ב-43% ואזור המרחק גדול ב-14% בהשוואה לעדשות פרימיום פרוגרסיביות אחרות מבית צייס. במילים אחרות, העדשות בנויות במיוחד כדי שנוכל לראות את הכביש ואת לוח המחוונים (או מכשיר ניווט) באופן ברור ונוח.

מעבר למבנה המולטיפוקל הייחודי, העדשות גם מעניקות ראייה טובה יותר בתאורה חלשה, כך שהן מצוינות לנהיגה בשעות הלילה. העדשות גם מפחיתות סינוורים מרכב מתקרב או מתאורת רחוב – עד 64% פחות סינוורים.

97% הביעו שביעות רצון מעדשות ZEISS DriveSafe בנהיגה. אם גם אתם נוסעים הרבה, בעיקר בשעות הלילה, העדשות מבית צייס יכולות להתאים לכם וכדאי לשקול אותן.

קראו עוד על העדשות לנהיגה מבית ZEISS >>

התאמת עדשות מולטיפוקל מקצועית באופטיקה דורון פתח תקווה

למעלה מ-30 שנים שאני וצוות החנות מתאימים משקפיים למגוון שימושים. מוזמנים להגיע וליהנות ממכשור הבדיקה המתקדם ומהוותק שלנו בהתאמת משקפי מולטיפוקל, כך שגם אתם תראו מצוין.

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...