חיפוש

איך מייצרים עדשות מולטיפוקל? על טכנולוגיית Free Form שמעתם?

תוכן העניינים

עד לפני כעשרים שנה, עדשות ביפוקל היו דבר נפוץ מאוד. מי שלא רצו להחליף בין משקפי ראיה למשקפי קריאה כל הזמן, נהנו מעדשות שמכילות שני מוקדים (האחד לראייה למרחק והשני לקריאה מקרוב). מאז הטכנולוגיה התפתחה, והחלו לייצר עדשות מולטיפוקל. הבשורה שהן הביאו עמן הייתה חדשנית: הן תפקדו כמו עדשות ביפוקל (ואפילו טוב יותר), נראו כמו עדשות משקפיים רגילות והיו נעימות יותר לראייה.

עברו הרבה שנים עד שהטכנולוגיה התפתחה למה שהיא היום: עדשות איכותיות שקל ונוח להתרגל אליהן. גם בהיבט ייצור עדשות המולטיפוקל חלו שינויים ושיפורים, שהובילו לעלייה באיכות הראייה. אז איך מייצרים עדשות מולטיפוקל? ומה ההבדל בין הדורות הישנים לחדשים?

מבנה עדשות מולטיפוקל ועדשות ביפוקל

ייצור עדשות למשקפי מולטיפוקל

עדשות מולטיפוקל מיוצרות במפעלי אופטיקה ברחבי העולם, כדוגמת מפעלי צייס ורודנשטוק בגרמניה, או מפעלי HOYA ביפן. ישנם גם מפעלים ישראליים שמייצרים עדשות על פי תוכנות שפותחו בחו"ל, ואחרים פועלים על פי פיתוחים ישראליים (כדוגמת שמיר).

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה שקובע את איכות העדשות במשקפיים הוא בראש ובראשונה חומר הגלם. חומר גלם שמעבר האור דרכו איכותי יותר, מוביל לראייה צלולה וטובה. גם איכות הציפויים משפיעה על איכות העדשות, מבחינת מניעת השתקפויות וניקוי קל של העדשות. אך כשמדברים על עדשות פרוגרסיביות (מולטיפוקל), הגורם המשפיע ביותר על איכות העדשות הוא שיטת הייצור.

שיטת הייצור הישנה – ליטוש קדמי

בשיטת הייצור הזו השתמשו בעבר באופן נרחב, אך פיתוחים עדכניים הובילו לזניחתה.

מה זה בעצם ליטוש קדמי? הכוונה היא שמבנה המולטיפוקל נמצא בחלקה הקדמי של העדשה. מפעלים שונים ברחבי העולם יצרו עדשות חצי-מוכנות (Semi-Finished Blank) שהכילו בחלקן הקדמי את תוספת המספר הנדרש לקריאה. במחסני המפעלים היו עדשות בעלות רדיוס קבוע ותוספת קריאה משתנה: +1.00, +1.25, +1.50 וכו'.

כשלקוח הזמין משקפיים, היו לוקחים את אחת העדשות מהמחסן, בהתאם לתוספת המספר הנדרשת לקריאה, ומלטשים את המשטח האחורי כך שייווצר בו המרשם הנדרש לראייה למרחק. כך היו מתקבלות עדשות מולטיפוקל באופן זמין ומהיר.

עדשות שמיוצרות בטכנולוגיית Freeform

הראייה טובה יותר עם עדשות אינדיבידואליות – בייצור אישי

לפני כעשור התחילו למכור בישראל טלוויזיות HD. זוכרים את הפעם הראשונה שבה צפיתם במסך HD? כיום אנחנו כל כך רגילים לחדות הזו, שזה נראה מוזר לצפות בסדרות שצולמו לפני עידן ה-HD. המהפכה הבאה בנושא הזה קורית בימים אלו, עם מסכי OLED חדים ואיכותיים יותר.

אותה מהפכה קרתה גם בנושא של עדשות המולטיפוקל. חברת ZEISS הייתה הראשונה לפתח שיטה לייצור עדשות מולטיפוקל מותאמות אישית. מדובר בטכנולוגיית Freeform, שמאפשרת ייצור עדשות אינדיבידואלי בהתאם לעיני הצרכן. לעומת שיטת הליטוש הקדמי המיושנת, בטכנולוגיית Freeform הייצור הוא אישי לחלוטין, ולוקח בחשבון פרמטרים נוספים שמשפיעים על איכות הראייה. כך נכנסים לחישוב צורת עינית המסגרת, המרחק בין האישונים, גודל האישונים, הזווית הפנטוסקופית של המסגרת וכד'. שיטת הייצור החדשנית הובילה להסתגלות מהירה יותר ונוחות ראייה גבוהה יותר.

התכנון האינדיבידואלי הוא קפיצת מדרגה משמעותית. העדשות מיוצרות ללקוח במדויק, כך שמוקדי העדשות נמצאים בדיוק במיקום הנדרש. השימוש בנתונים האישיים מאפשר ייצור של עדשות עם שטח אופטי פוטנציאלי רחב יותר. כך אזורי העיוותים בשולי העדשות מצטמצמים, ומתקבלת ראייה נוחה יותר.

ייצור עדשות מולטיפוקל בליטוש אחורי, לאיכות ראייה מצוינת

אבל זה לא הכול. חברת HOYA הייתה הראשונה לפתח שיטה לליטוש עדשות מולטיפוקל, שבה המרשם שנדרש לקריאה נוצר על גבי חלקה האחורי (הפנימי) של העדשה. לשיטה זו קוראים ליטוש אחורי, והיא נחשבת לאיכותית יותר. זאת משום שככל שהחלק המיועד לקריאה נמצא קרוב יותר לעין, כך שדה הראייה רחב יותר. כיום חברות רבות מלטשות את העדשות בצורה דומה, וכך מתקבלות עדשות מולטיפוקל שמעניקות שדה ראייה רחב ואיכות ראייה מצוינת.

ההתפתחות של כוח העיבוד הדיגיטלי יחד עם מחקר בנושא האופטיקה הובילו לפיתוח אלגוריתמים מתקדמים שמבצעים תכנון מדויק לייצור עדשות מולטיפוקל. החברות הגדולות, כדוגמת ZEISS, HOYA ו-RODENSTOCK, משקיעות משאבים רבים כדי לשפר את איכות הראייה בעדשות המולטיפוקל שלהן.

תכנון העדשות נמצא בשיפור מתמיד, עם השקתם של דורות חדשים מדי מספר שנים. ההבדל בין הדורות של העדשות טמון בצמצום אזורי העיוותים בשולי העדשה, או במילים אחרות: הרחבת שדה הראייה הפוטנציאלי בעדשות. בסופו של דבר, זה מה שעושה את ההבדל בין מולטיפוקל זול למולטיפוקל איכותי.

מפעלים נוספים הגיעו לתוצאות מרשימות בתכנון הדיגיטלי של עיצוב העדשות, וכך הופיעו מותגים חדשים בנוף, חלקם אף תוצרת ישראל.

הידעת? ישנן גם עדשות מולטיפוקל שמש. הן יכולות להיות בצבע מדורג (בהיר יותר בתחתית), עם ציפוי מראה או מבנה מקטב (פולארויד).

גם להתאמת העדשות יש השפעה על איכותן

לא רק אופן ייצור העדשות משפיע על האיכות. אם העדשות לא הותאמו בצורה מדויקת, יהיה לכם קשה להתרגל אליהן. כך שזה לא משנה אם קניתם עדשות מולטיפוקל יוקרתיות שמיוצרות בחו"ל – אם בוצעה התאמה רשלנית, תתקשו ליהנות מהן.

לבדיקת הראייה יש השפעה על התאמת עדשות המולטיפוקל

לכן, מומלץ לבחור את האופטומטריסט שלכם בקפידה ולוודא שהעדשות אכן מתאימות לכם.

למה הכוונה? ישנם תכנוני עדשות רבים שמתאימים לאתגרי ראייה שונים. חלקם מיועדים למי שעובדים שעות רבות במשרד, אחרים למי שנמצאים הרבה שעות בחוץ, וישנן גם עדשות מיוחדות לנהגים. על האופטומטריסט מוטלת המשימה להתאים לכם עדשות שיתאימו לשגרת היומיום שלכם.

בהקשר זה, למותר לציין שקביעת המרשם למשקפיים היא הדבר הבסיסי ביותר, וצריכה להיות מדויקת ככל האפשר. אם בדיקת הראייה מתבצעת באופן חובבני שלא על ידי אופטומטריסט מוסמך ומנוסה, ומרשם המשקפיים שנקבע אינו תואם לכם, תמצאו את עצמכם נשאבים למעגל ייאוש; אתם עשויים למצוא את עצמכם מחליפים את העדשות לדגמים אחרים או יצרנים אחרים, אך כולם לא יהיו נוחים לכם ולא מספיק ברורים, בשל המרשם השגוי. כדאי למנוע זאת מראש ולפנות לבעל מקצוע מנוסה ובעל רישיון.

התאמת מולטיפוקל מקצועית באופטיקה דורון

באופטיקה דורון בודקים אופטומטריסטים מיומנים, בעלי רישיון משרד הבריאות בלבד. הניסיון והוותק שלנו מסייעים ללקוחותינו לראות מצוין. גם אתם מוזמנים לבדיקת ראייה והתאמת משקפיים מקצועית עם ביטחון ואחריות מלאה.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם