חיפוש

משקפיים למחשב – למניעת כאבי ראש בעבודה מול מחשב

תוכן העניינים

סובלים מכאבי ראש אחרי יום עבודה? אתם לא לבד. אחת הסיבות לכאבי ראש ועייפות אחרי יום ארוך במשרד היא העבודה הממושכת מול מסכים. צג המחשב, טאבלטים, סמארטפונים – כולם גורמים לנו לעבוד בצורה שהגוף שלנו לא מתוכנן אליה, ויש לכך השלכות. על מנת להקל על התסמינים המעיקים וכדי להקנות כלים נוחים יותר לעבודה, ניתן להרכיב מספר סוגים של משקפיים למחשב. כולם מיועדים לעבודה מול מחשב, ופותרים בעיות שונות שמתעוררות בשל האופן שבו אנחנו משתמשים במסכים.

אישה סובלת מכאב ראש אותו משקפיים למחשב היו יכולים למנוע

איך עבודה מול מחשב משפיעה על העיניים?

השרירים שמפעילים את העין, כמו יתר השרירים בגוף, יכולים להתעייף משימוש ממושך. כאשר עובדים מול מחשב, העיניים מתמקדות על צג המחשב לאורך זמן רב ולעיתים גם במשך שעות רבות. במצב זה, שרירי העין נמצאים במאמץ מתמשך, שגורם לתופעות לוואי כמו ראייה מטושטשת, צריבה, כאב או עייפות בעיניים.

כבר יש לזה שם בעגה המקצועית – תסמונת ראיית המחשב (CVS).

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה עושים נגד כאבי ראש מול מחשב?

קודם כל – מגבילים את זמן העבודה מול מחשב ומגדירים הפסקות יזומות. אם העבודה שלכם כולה היא מול מחשב, תוודאו שמדי רבע שעה או עשרים דקות אתם יוצאים להפסקה בת מספר דקות כדי להרגיע את העיניים, אבל גם את כל הגוף: קומו מהכיסא וצאו לסיבוב קצר.

אבל גם כשמקפידים על הפסקות יזומות, עדיין עשויות להופיע תופעות של כאבי ראש, יובש בעיניים וטשטוש ראייה. כדי להפחית משמעותית את הופעת אותן תופעות לוואי של שימוש במחשב, נוצרו מספר סוגי עדשות משקפיים מיוחדות למחשב. מטרת כל העדשות היא למנוע כאבי ראש ותופעות לוואי נוספות של עבודה מול מחשב.

עדשות אנטי-פטיג (Anti-Fatigue) למשקפיים למחשב

עדשות אנטי-פטיג הן עדשות משקפיים בעלות מבנה חדשני שמקל על העיניים בעבודה ממושכת מול מחשב. תכנון העדשות מחדד את חדות הראייה ומאפשר לעין לנוע בנוחות בין אזורי מיקוד בקלות.

מבנה אופטי של עדשות Anti Fatigue

כשאנחנו עובדים הרבה שעות מול מחשב, אנחנו למעשה מסתכלים במשך זמן רב על אותו אובייקט. זו אחת הסיבות להתעייפות של העיניים. כשאנחנו מסתכלים לאותו מוקד במשך הרבה זמן, השרירים בעין שאחראיים על מיקוד הראייה (אקומודציה) לא יוצאים להפסקה, אלא להיפך. הם עובדים שעות נוספות כדי "להחזיק" את המיקוד. הדבר דומה למצב שבו מרימים משקולות ומחזיקים אותן באוויר למשך דקות ארוכות. השרירים מתעייפים בשלב מסוים.

אותו עיקרון קורה גם בעיניים. עדשות אנטיפטיג עושות מניפולציה שמונעת את העייפות בעיניים בעקבות עבודה מול מחשב במשך זמן רב. מבנה העדשות אינו אחיד כמו בעדשות חד-מוקדיות. כלומר, חלקים שונים בעדשה הם בעלי מספר (כוח) שונה (ניתן לראות בתמונה לעיל). כך, בכל פעם שאנחנו מסתכלים על חלק אחר במסך המחשב, העין צריכה לבצע מיקוד מחדש (אקומודציה) כדי להתגבר על תוספת הכוח של העדשה. העדשות מכריחות את העין לבצע את פעולת המיקוד-מחדש שוב ושוב, למרות שאנחנו ממשיכים להסתכל לאותו מרחק בדיוק. למרות שזה נשמע כמו הוספת מאמץ לעיניים – מדובר דווקא בהקלה עליהן. למעשה אנחנו יוצרים פעולה טבעית באופן מלאכותי: למרות שהמרחק אליו אנחנו מביטים לא משתנה, העין בכל זאת מבצעת את פעולת האקומודציה וכך נשמרת "רעננה".

חשוב להדגיש שהעדשות דורשות תקופת הסתגלות קצרה בת מספר ימים. במהלך התקופה הזו מסך המחשב ייראה לנו מעט מעוות בצדדים בשל מבנה העדשות, אבל בסוף התקופה המוח ילמד לפענח את התמונה המתקבלת ונראה את המסך בצורה ברורה, בלי עיוותים.

ציפוי חוסם אור כחול במשקפיים למחשב

כל המסכים שמקיפים אותנו פולטים קרינה שזכתה לשם "אור כחול". זה תחום קטן של האור הנראה, אך בשל האנרגיה הגבוהה שלו, הוא מזיק לעיניים. חשיפה ארוכה לאור כחול עשויה להוביל לדלקות בלחמית ובקרנית, קטרקט או ניוון מקולרי. האור הכחול אפילו משפיע על המנגנונים הביולוגיים שלנו, וחשיפה אליו פוגעת באיכות השינה.

מי שעובד במשך שעות מול מחשב נחשף כל היום לקרינת אור כחול שמעמיסה על העיניים. משקפיים שחוסמים אור כחול מגנים על העיניים מפני הקרינה המזיקה ומקלים על הראייה בעבודה מול מסכים. ניתן לרכוש משקפיים חוסמי אור כחול ללא מספר אופטי – למי שלא זקוקים למשקפיים, אך רוצים להגן על העיניים מפני הקרינה. ניתן גם לרכוש אותן עם מספר מתאים למרחק הצפייה במחשב, למי שזקוק לו.

קראו עוד על משקפיים נגד אור כחול >>

עדשות דיגיטל מבית ZEISS

עדשות הדיגיטל מתאימות במיוחד למי שעברו את גיל 40 וזקוקים למשקפי קריאה. מבנה העדשה הייחודי מקל על תהליך המיקוד במעבר בין ראייה למרחק לראייה לטווח הקרוב, והופך את תהליך האקומודציה (המנגנון בעין שמאפשר לנו להתמקד בדברים קרובים אלינו) לפשוט יותר לעין. כך העייפות בעיניים פוחתת, יחד עם תופעות של ראייה מטושטשת, עיניים יבשות או כאבי צוואר. העדשות יכולות לשמש כעדשות משקפיים למחשב, אך גם כעדשות ראייה למרחק שמסייעות לעין להתמקד בקלות.

קראו עוד על עדשות הדיגיטל של צייס >>

אז אילו משקפיים למחשב מועילים יותר במניעת כאבי ראש?

אין תשובה חד משמעית, מאחר שלכל אחד מאיתנו יש סגנון עבודה שונה ואורח חיים שונה. דרישות הראייה אינן זהות בין אדם לאדם, והבחירה היא עניין אינדיבידואלי.

עם זאת, אבהיר כי ניתן לשלב בין הטכנולוגיות שפירטתי עליהן במאמר זה. למשל, ישנן עדשות אנטי-פטיג שחוסמות אור כחול, כך שהן מקלות על העיניים גם בהיבט מיקוד הראייה וגם בהיבט העומס של קרינת האור הכחול.

כמו תמיד, כדאי להתייעץ עם האופטומטריסט ולשאול על עדשות למניעת תופעות לוואי של עבודה מול מחשב, ויחד איתו לקבל את ההחלטה על העדשות שמתאימות לכם.

 

לקריאה נוספת בנושא: עדשות משרדיות

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...