חיפוש

עדשות מולטיפוקל זולות: יש דבר כזה?

תוכן העניינים

הפרסומות שואגות מבצעים על עדשות מולטיפוקל זולות לכל עבר: משקפי מולטיפוקל ב-599 ש"ח! מבצע מולטיפוקל 1+1! עדשות מולטיפוקל ב-60% הנחה!

כל הפרסומות שמציעות עדשות מולטיפוקל זולות יכולות לתעתע. הן בהחלט מפתות, אבל מי שלא מתמצא בפרטים הטכניים (למעשה, בערך כל מי שאינו עוסק בתחום האופטיקה) לא יידע לעמוד על האיכות של העדשות. הרי מעבר להתאמה של משקפי מולטיפוקל, שהיא תהליך מורכב שדורש מומחיות, גם לעדשות יש משקל גדול על איכות הראייה וההסתגלות למשקפיים.

אז איך משווים בין עדשות מולטיפוקל? האם כדאי לקנות עדשות מולטיפוקל זולות?

ההבדל בין עדשות מולטיפוקל זולות לעדשות מולטיפוקל איכותיות ויקרות דומה להבדל בין רכבים: רכב עם מנוע בנפח ליטר שמסוגל להפיק 60 כוחות סוס לא יכול להשתוות לרכב עם מנוע בנפח 1.4 ליטר שמסוגל להפיק 125 כוחות סוס. גם רכב משנת 2006 לא יכול להשתוות לרכב משנת 2018, מבחינת ההתפתחות הטכנולוגית, גם בהיבט החסכוניות בדלק וגם בהיבט איכות הנסיעה.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ככל שעדשות המולטיפוקל איכותיות יותר, כך הסיכוי להסתגל אליהן גבוה יותר. העדשות האיכותיות גם מעניקות טווח ראייה רחב יותר, והאזורים שבהם נתקלים בעיוותים בראייה מצטמצמים.

עדשות מולטיפוקל

לפני שתיגשו לרכוש משקפי מולטיפוקל, כדאי שתכירו את הפרמטרים שמרכיבים את המחיר של העדשות ואיך הם משפיעים על הראייה. כך תוודאו שאתם מקבלים החלטה מושכלת ונהנים מעדשות נוחות. הנה 5 גורמים שמשפיעים על מחיר משקפי המולטיפוקל:

1. חומרי הגלם – כל כך הרבה סוגים של פלסטיק

כל העדשות מיוצרות מפלסטיק, אך זה בסך הכול שם כולל לסוגים רבים של חומרים. מבחינת חומר הגלם, יש שני דברים שחשוב לשים לב אליהם: אינדקס העדשות ועמידות העדשות.

אינדקס העדשות הוא יחידת מידה לעובי של העדשות. האינדקס הנמוך ביותר הוא 1.5, והגבוה ביותר הוא 1.76. ככל שהאינדקס גבוה יותר, כך העדשה דחוסה יותר ודקה יותר. בעלי מספרים גבוהים זקוקים לעדשות דקות באינדקס גבוה יותר, מאחר שעדשות באינדקס נמוך עם מרשם גבוה יהיו עבות ומגושמות. ככל שהאינדקס גבוה יותר, כך העדשות יקרות יותר.

קראו עוד בנושא: אינדקס בעדשות משקפיים

מבחינת עמידות העדשות, ישנם חומרים יותר חזקים מהאחרים. למי שבעבר נשברו עדשות המשקפיים, אם בגלל שובבות של ילדים או היתקלות בחפצים חדים, מומלץ לרכוש עדשות מחומרים עמידים יותר, כדוגמת טריווקס.

עוד דבר חשוב בהיבט של חומר הגלם הוא מעבר האור דרך העדשה. ישנם חומרים שהאור עובר דרכם באופן צלול יותר, והדבר נמדד בעזרת ערך ABBE. העדשות של החברות הגדולות יסומנו על ידי אותו ערך, וככל שהוא גבוה יותר – כך האור עובר טוב יותר דרך העדשות. בעדשות בעלות ערך ABBE נמוך, ניתקל בדיפרסיה של האור, שמתבטאת בהופעת סוג של קשת סביב אובייקטים, ובעיקר סביב מקורות אור.

עדשות מולטיפוקל - זול עולה ביוקר

2. ליטוש – אחורי, קדמי, משולב?

על מנת להתאים את העדשה למרשם של הלקוח, מלטשים את העדשה הגולמית על פי המרשם והמסגרת שנבחרה. (למסגרת שבוחרים למשקפי מולטיפוקל יש חשיבות גבוהה – להסבר בנושא לחצו כאן).

לעדשות מולטיפוקל ישנו מבנה עדשה ספרי וא-ספרי. המבנה הספרי הוא בעל קימור אחיד בצורת כדור. המבנה הא-ספרי מפצה על עיוות אופטי ספרי, מעניק ראייה טובה יותר ומרחיב את שדה הראייה. העדשות הא-ספריות בעלות משטח עם רדיוסים שונים, כך שלמעשה נוצרים קימורים משתנים בין מרכז העדשה לבין הפריפריה.

כמו כן, האזור המיועד לקריאה מיוצר בשתי שיטות: ליטוש קדמי ואחורי. הליטוש האחורי נחשב לאיכותי יותר, מאחר שכך המבנה האופטי של טווח הקריאה קרוב יותר לעין. יש חברות כדוגמת HOYA שמבצעות ליטוש משולב (קדמי ואחורי) באזור הקריאה. כך התיקון האופטי לקריאה נוצר משני חלקי העדשה, ואיכות הראייה גבוהה יותר. חברות אחרות מבצעות "חצי" ליטוש במפעל ושולחות את העדשות לליטוש סופי בהתאם למרשם הלקוח במדינה אחרת – ההסבר המלא יגיע בהמשך.

עדשות זולות הן לרוב עדשות בליטוש קדמי ספרי, ובהתאם גם איכותן ירודה יותר. מולטיפוקל זול – לרוב מלוטש באופן פחות איכותי.

3. ציפויים – מולטיפוקל זול עם ציפויים זולים

ככל עדשות המשקפיים, גם עדשות המולטיפוקל מצופות בציפוי אנטי-רפלקס. הציפוי מפחית את החזרי האור על העדשות ומאפשר ראייה צלולה יותר.

עדשות איכותיות יותר מכילות ציפויים איכותיים יותר שמגנים על העדשות מפני שריטות ועמידים בפני טמפרטורות גבוהות וזיעה שבגללם ציפויי עדשות נוטים להיהרס ולהתקלף.

יש חברות שמשווקות את העדשות עם שתי רמות של ציפויים – סטנדרטי ומשופר. הציפויים המשופרים עמידים יותר ופחות חוסמים את מעבר האור. ישנם גם ציפויים שחוסמים אור כחול ברמות שונות. חלקם גם משפרים את הראייה בתנאי נהיגה ירודים, כמו ערפל וגשם.

ציפויי מולטיפוקל
ציפויי עדשות מולטיפוקל משפיעים על המחיר (בתמונה: ציפויי עדשות ZEISS)

4. דור הולך ודור בא

טכנולוגיית ייצור עדשות המולטיפוקל היא יחסית חדשה, ומתקדמת באופן מהיר. עדשות מולטיפוקל ששווקו לפני שנים בודדות כבר נחשבות מיושנות, ומאז הומצאו ליטושים מתקדמים יותר וציפויים איכותיים ועמידים יותר.

פעמים רבות עדשות זולות שמשווקות בפרסומות הן למעשה עדשות מהדורות הישנים יותר. אין זה אומר שהן גרועות, אלא שיש טובות מהן בשוק.

5. ארץ הייצור – מותג יפני, מיוצר בישראל

בשנים האחרונות קמו מפעלים ברחבי העולם שמקבלים עדשות במבנה מסוים מהחברות הגדולות, ומלטשים אותן בהתאם למרשם של הלקוח. כך, גם בישראל ישנם מפעלים שהם נציגים של החברות הגדולות ומלטשים עדשות שמשווקות תחת אותו מותג. העדשות מגיעות לארץ כשהן "חצי מלוטשות" – חלקן הקדמי מלוטש בהתאם לתוספת המספר שנדרשת לטווח הביניים ולטווח הקריאה, וחלקן האחורי מלוטש בהתאם למספר למרחק והצילינדר, אם קיים. החיסרון בשיטה זו הוא שהעדשות אינן איכותיות כמו העדשות שמיוצרות מא' עד ת' ומלוטשות במפעל של היצרן בחו"ל. עם זאת, קיימים יתרונות של מהירות, זמינות ומחיר – מרגע ההזמנה ניתן לקבל עדשות מוכנות בתוך מספר ימים, לעומת המתנה של כשבועיים לעדשות המיוצרות בחו"ל.

כך מקבלים משקפי מולטיפוקל בזול ומהר, אך האיכות פחותה.

אז האם באמת יש דבר כזה עדשות מולטיפוקל זולות?

התשובה היא חד משמעית – כן, בדיוק כמו שיש טלפונים ניידים זולים, מצלמות זולות, שעונים בחמישה שקלים או נעליים בעשרים. אבל ברור לכול שהאיכות של כל אותם מוצרים לא משתווה לאיכות של מוצרים אמינים שמחירם בהתאם. אז תהיו בטוחים כי מולטיפוקל זול לא יכול להיות איכותי, וכדאי לקחת את זה בחשבון בעת רכישת העדשות.

על אף שאין חולק שעדשות זולות לא יכולות להיות איכותיות, מחיר עדשות מולטיפוקל אינו מעיד בהכרח על טיבן. לצערי, אפשר למצוא בחלק מהחנויות עדשות מולטיפוקל בעלות תג מחיר גבוה, בעוד שאיכותן גרועה. לכן, ההמלצה שלי היא לפנות לאופטומטריסט אמין ומקצועי, ולשאול על העדשות שהוא מציע לכם – היכן העדשות מיוצרות? כיצד העדשות מלוטשות? אילו ציפויים מגיעים איתן? מה כוללת האחריות? האם מדובר בטכנולוגיה הכי חדישה, ואם לא – כמה עולות העדשות החדשות ביותר? הדבר החשוב ביותר הוא לברר האם העדשות בכלל עונות על הצרכים שלכם – תוכלו לקרוא כאן עוד בנושא.

בשורה התחתונה, כשקונים בזול – משלמים ביוקר. כשמדובר בעיניים שלכם, עדיף להשקיע בהן ולא ליפול בפח שהפרסומות על מולטיפוקל זול טומנות.

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...