חיפוש

עובי עדשות משקפיים – מה זה אינדקס?

תוכן העניינים

הדבר הראשון שלקוחות שלנו שואלים כשהם רוכשים משקפיים נוגע דווקא לעובי העדשות. "שלא יבלטו מחוץ למסגרת, כן?". מדובר בחשש מוצדק, משום שזה די מבאס למדוד משקפיים מחמיאים ויפים, ולקבל אותם עם עדשות עבות ובולטות.

אם גם אתם מתעניינים בעובי העדשות, זה הזמן ללמוד על הנתונים שקובעים את עובי העדשה. מה זה אינדקס? על פי מה נקבע עובי עדשות המשקפיים? ואיך אפשר להשיג עדשות משקפיים הכי דקות?

על פי מה נקבע עובי עדשות המשקפיים?

עובי העדשות תלוי במרשם, במרחק בין האישונים, באינדקס העדשות ובגודל המסגרת.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

לכל הפרמטרים הללו יש השפעה על העובי של העדשות, אך חלקם לא ניתנים לשינוי. המרחק בין האישונים הוא לא דבר שניתן לשלוט בו, ותלוי במרחק בין העיניים שלנו. גם המרשם שהאופטומטריסט קובע אינו דבר שנשנה כדי שהעדשות יהיו דקות יותר, כי המרשם לא יתאים למה שאנחנו זקוקים לו. מיד נסביר איך המרשם משפיע על העובי של העדשה.

אם כן, כדי להשפיע על עובי העדשות, אפשר לשנות רק את נתון האינדקס.

עדשות מולטיפוקל - זול עולה ביוקר

איך משפיע המרשם על עובי עדשות משקפיים?

בשל המבנה האופטי שלהן, עדשות מינוס יהיו עבות בצדדים ועדשות פלוס יהיו עבות במרכז. ככל שהמרשם גדול יותר, כך העדשות יהיו עבות יותר.

אם בוחרים במסגרת משקפיים קטנה, אפשר לרכוש גם עדשות בקוטר קטן יותר, והן יהיו פחות עבות. עם זאת, במשקפי מולטיפוקל למשל מומלץ לבחור מסגרת בעלת עדשות גדולות, כדי שניתן יהיה לנצל באופן מיטבי את עדשות המולטיפוקל ולראות איתן בנוחות לכל הטווחים. במקרה של משקפי מולטיפוקל, בחירה של מסגרת קטנה תהיה פשרה מצערת שלא תאפשר לנצל את תום את העדשות היקרות.

לקריאה נוספת: איך לבחור מסגרת למשקפי מולטיפוקל?

מה זה אינדקס עדשות משקפיים? איך הוא משפיע?

פרמטר נוסף שמשפיע על עובי וקלות העדשות הוא אינדקס העדשה. מה זה אינדקס? אינדקס עדשות משקפיים הוא סוג של יחידת מידה לעובי העדשות.

סולם הערכים של האינדקס מתחיל ב-1.5 ומסתיים ב-1.74 (חלק מהיצרנים מייצרים גם 1.76, שהן עדשות משקפיים הכי דקות – אך הן יקרות מאוד). עדשות באינדקס 1.5 הן העבות ביותר, אך לא שמים לב לעובי שלהן כל עוד המרשם נמוך. ככל שהמסגרת עבה יותר, היא "בולעת" את עובי העדשות והוא לא מורגש. לשם הדוגמה, מסגרות פלסטיק לרוב עבות יותר ממסגרות מתכת.

לבעלי מרשמים גבוהים מומלץ לרכוש עדשות עם אינדקס גבוה יותר, אשר יהיו דקות וקלות יותר. כדי להבין את ההבדל, עדשות בעלות אינדקס 1.74 יכולות להיות דקות יותר עד 60% מעדשות 1.5. כלומר, דק ביותר מחצי!

מדריך עובי בהתאם לאינדקס עדשות משקפיים

מרחק בין אישונים

המרחק בין האישונים (מסומן באותיות PD, ראשי תיבות של Pupillary Distance) הוא נתון נוסף שמשפיע על עובי עדשות המשקפיים. את המרחק בין האישונים האופטומטריסט מודד בעזרת סרגל. זו אותה בדיקה שבה האופטומטריסט מבקש להסתכל על אחת העיניים שלו כשהוא מניח סרגל מיוחד על האף שלכם.

מדידת מרחק בין אישונים

בהתאם למרחק בין האישונים מותקנות עדשות המשקפיים במסגרת, כדי לוודא שמוקד העדשה נמצא מול האישון שלכם. כך נמנעות הפרעות פריזמטיות שעשויות להוביל לכאבי ראש ותחושות אי-נוחות.

מרחק בין אישונים משפיע על עובי העדשות אצל בעלי מרשם מינוס, שהשוליים שלהן עבים והמרכז שלהן דק. כשהמרחק בין האישונים גדול, מוקד העדשה יהיה קרוב למרכז עינית המסגרת. כך בתהליך חיתוך העדשות, מסירים חלק ניכר מהשוליים העבים של העדשות, ונותר המרכז הדק שלהן.

עם זאת, כשהמרחק בין האישונים קטן, מוקד העדשה קרוב יותר לאף. במקרה כזה תתעורר בעיה לבעלי מרשם מינוס, משום שבעדשות מינוס הצדדים הם העבים יותר. במקרה כזה, הצד החיצוני של המשקפיים (הקרוב לאוזניים) יהיה עבה. וככל שהמרשם גבוה יותר, כך השוליים יהיו עבים יותר ופחות אסתטיים.

זאת אומרת שאותה עדשה בדיוק, עם אותו מרשם ואותו אינדקס, יכולה להיראות עבה או דקה רק בשל המרחק בין האישונים (PD).

מסגרת רימלס silhouette עם עדשות בעלות אינדקס גבוה
למסגרות רימלס מומלץ לבחור בעדשות עם אינדקס גבוה (בתמונה: Silhouette)

איך המסגרת משפיעה על עובי עדשות משקפיים?

גודל המסגרת שאנחנו בוחרים משפיע על עובי העדשות.

לבעלי מרשם פלוס גבוה, מומלץ לבחור במסגרות עגולות ו/או קטנות. במסגרות אלה ניתן לשים עדשות בעלות קוטר קטן מהקוטר הסטנדרטי. עדשות כאלה דקות יותר במרכז ופחות בולטות.

הטיפ רלוונטי גם לבעלי מרשם מינוס. במקרה של עדשות מינוס, הן דקות יותר בהיקף (החלק הצמוד למסגרת) ככל שהקוטר קטן יותר.

מתי נבחר בעדשות עם אינדקס גבוה?

נשאלת השאלה למה לא לבחור תמיד בעדשות עם אינדקס גבוה. התשובה היא עניין כלכלי בלבד – הן יקרות יותר, ולא תמיד כדאי להשקיע ברכישתן.

אז באילו מקרים בכל זאת מומלץ לבחור בעדשות עם אינדקס גבוה?

  • אם אנחנו רוכשים משקפי רימלסמשקפיים "ללא מסגרת". הרכבת העדשות למסגרת נעשית באמצעות קידוח שלהן, כך שצריך לבחור עדשות עמידות וחזקות. כלומר, עדשות עם אינדקס גבוה.
  • אם המספר שלנו גבוה – עדשות בעלות אינדקס נמוך יהיו עבות בצורה בולטת, ולכן בעלי מספר גבוה מעדיפים פעמים רבות לרכוש עדשות בעלות אינדקס גבוה כדי שיהיו דקות וקלות יותר.
  • אם המסגרת דקה – כדי שהעדשות לא יהיו עבות יותר מהמסגרת ויבלטו ממנה החוצה, רבים בוחרים בעדשות דקות יותר עם אינדקס גבוה.
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...