חיפוש

המדריך לבחירת עדשות מולטיפוקל: איזה מולטיפוקל לקנות?

תוכן העניינים

החלטת לקנות עדשות מולטיפוקל? עדשות מולטיפוקל הן אכן הפתרון הנוח ביותר לראייה למרחק וקריאה מקרוב בלי להחליף זוגות משקפיים כל הזמן. הבעיה היא כשניגשים לרכוש עדשות כאלה נתקלים בכמות גדולה מאוד של יצרנים וסוגים, ונשאלת השאלה – איזה מולטיפוקל לקנות?

מה ההבדל בין עדשות מולטיפוקל מהחברות השונות?

בקצרה: איכות הראייה.

נכון שהחברות השונות מספקות מוצרים טובים, אבל יש תכונות שונות שמשפיעות על איכות העדשות ואיכות הראייה. כדאי להכיר אותן כשניגשים לבחור איזה מולטיפוקל לקנות, בעיקר כדי לוודא שהעדשות יתאימו לצרכים ולכיס שלכם. ההבדלים המרכזיים הם בשלושת הפרמטרים הבאים:

  • סוג חומר הגלם ומעבר האור דרכו.
  • איכות הציפויים על העדשות.
  • עיצוב העדשה ונוחות השימוש בה.

הסעיף האחרון הוא החשוב ביותר ויזכה להסבר מעמיק.

ממה מיוצרות עדשות המולטיפוקל שלכם?

לחומר הגלם יש השפעה גדולה על איכות העדשה. אם מעבר האור דרך העדשה לא יהיה מיטבי, נקבל תמונה עכורה שאינה חדה.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

עדשות משקפיים מיוצרות משני חומרים שונים, בחלוקה גסה: זכוכית או פלסטיק.

עדשות זכוכית היו נפוצות בעבר, בזכות היתרונות היחסיים שהיו להן בתקופה ההיא – איכות אופטית טובה ומעבר אור מיטבי. עם זאת, סכנת השבירה של עדשות הזכוכית והכובד שלהן גרמה ליצרנים לחפש חומרי גלם אחרים, בטיחותיים יותר, שעדיין יאפשרו מעבר אור מיטבי. הזוכה בתחרות היה הפלסטיק.

עדשות שמיוצרות בטכנולוגיית Freeform

כיום רוב שוק האופטיקה מתבסס על עדשות פלסטיק בהרכבים שונים. עדשות הפלסטיק החדשניות הן איכותיות מאוד ומאופיינות במעבר אור מיטבי. בנוסף, הן עמידות, גמישות וקלות. היצרנים המובילים בעולם מפתחים הרכבי פלסטיק מתקדמים שמאפשרים מעבר אור טוב יותר ומפחיתים עיוותים אופטיים, וכן בעלי תכונות אופטיות חשובות נוספות. לדוגמה, עדשות Defender מבית Optimize חוסמות את קרינת האור הכחול כבר ברמת חומר הגלם – ולא בציפוי על העדשה, כמו בעדשות של מרבית החברות.

ציפויים של עדשות מולטיפוקל

גם לציפוי שעל העדשות יש השפעה על איכותן.

הציפוי הבסיסי ביותר שקיים בכל העדשות הוא ציפוי נוגד החזרים – אנטירפלקס. ציפוי זה מונע השתקפויות של מקורות אור שונים – מנורות, פנסים, זכוכית וכמובן אור השמש. ניתן לזהות שבעדשות שלכם ישנו ציפוי אנטירפלקס לפי החזר אור ירוק או סגול שמופיע על החלק הקדמי של העדשות.

אפילו לציפוי הבסיסי הזה ישנם שדרוגים של השנים האחרונות.

בעבר ציפויי אנטירפלקס תוכננו בהתייחס לאור שמגיע מזווית סטנדרטית – עד 15 מעלות סביב קו החזית. כיום הציפויים הללו כבר לא יעילים, בשל האופן שבו האור מקיף אותנו. בבית אנו מוקפים בגופי תאורה, במסכים דיגיטליים ובטלוויזיה. גם בחוץ אנחנו נתקלים באורות חזקים, בסופרמרקטים ובקניונים שהחלו להתמלא במסכי פרסומות בוהקים. אורות הדרך בנהיגה ובהליכה ברחוב בלילה, ואפילו צילום סלפי, טומנים בחובם חשיפה לאור בזוויות שונות. פיתוחים אחרונים של החברות המובילות מפחיתים את החזרי האור גם בחלקה הפנימי של העדשה, כך שאור שמגיע מאחור ומהצדדים לא מסנוור יותר. (לסובלים מסנוור, כדאי לבדוק את העדשות של חברת שניידר הגרמנית בלחיצה כאן)

עדשות עם ציפוי ZEISS DuraVision Platinum
בתמונה: עדשות עם ציפוי DuraVision Platinum מבית ZEISS גרמניה שמתנקות בקלות בעזרת מים

מעבר לציפוי האנטירפלקס, ניתן למצוא ציפויים שונים עם יתרונות רבים: ציפויים מפחיתי שריטות (ולא נגד שריטות!), ציפויים המגינים מפני אור כחול, ציפויים דוחי אבק ועוד. הציפויים של עדשות הפרימיום הופכים את העדשות לעמידות מאוד, קלות לניקוי ומונעים השתקפויות בצורה מיטבית.

מבנה עדשות המולטיפוקל – איך הוא משפיע על האיכות?

כששואלים איזה מולטיפוקל לקנות, חשוב מאוד לשים לב למבנה העדשות.

גודל התעלה, או: מה זה אזורי עיוותים?

עדשות משקפיים רגילות (חד-מוקדיות) הן בעלות מספר זהה בכל חלקי העדשה. כלומר, אם נסתכל למרכז או לצדדים, עדיין נראה בצורה חדה. עדשות מולטיפוקל, לעומת זאת, בנויות כך שחלקן העליון מיועד לראייה למרחק וחלקן התחתון לקריאה מקרוב, והמעבר בין שני החלקים מדורג. בשל כך, נדרש מבנה אופטי מורכב מהרגיל, שמכיל מספר מוקדים בחלקים שונים של העדשה.

מבנה עדשות מולטיפוקל

כשמדברים על עדשות מולטיפוקל ישנו מושג שכדאי להכיר – תעלה. באנגלית, Corridor. התעלה היא שטח הראייה בעדשות מולטיפוקל. זהו למעשה החלק בעדשה שמתאים למרשם שאנחנו זקוקים לו ודרכו ניתן לראות בבירור. כאן בדיוק מגיע הקאץ' של עדשות מולטיפוקל – שלא מבחינים בו בכלל אם בוחרים בעדשות איכותיות ואם ההתאמה נעשתה באופן מדויק.

המעבר המדורג בין המוקדים בעדשות מולטיפוקל יוצר מגבלה אופטית מסוימת. צריך לזכור שעדשה סטנדרטית היא בעלת קוטר של 70 מ"מ, ולא פשוט להכניס כל כך הרבה מוקדים אופטיים לתוך שטח כזה קטן. התוצאה הבלתי-נמנעת היא היווצרות של אזורי עיוותים בשולי העדשה. אלו למעשה אזורים מתים שכלל אינם משרתים אותנו לראייה. לצערנו, המעבדות ברחבי העולם עדיין לא הצליחו להערים על חוקי הפיזיקה, ולכן בכל עדשות המולטיפוקל נמצא את איזורי העיוותים הללו בצורה כזו או אחרת.

די חבל שחלק גדול מהעדשה יהיה חלק מת, ולכן השאיפה היא לבחור בעדשות שאזורי העיוותים בהן יהיו מינימליים ככל הניתן. ככל שהתעלה רחבה יותר, כך ישנם פחות אזורי עיווותים בעדשה, ולכן היא תיחשב לאיכותית יותר.

תרשים - תעלה רחבה מול תעלה צרה במולטיפוקל | איזה מולטיפוקל לקנות

חלוקה לאזורים אופטיים – בצורה שתתאים לצרכים שלך

נכון שתעלה רחבה היא האיכותית ביותר, אבל האם זה נכון בכל מצב?

כאן נכנס למשוואה אורח החיים שלנו.

מי שנמצא שעות ארוכות במהלך היום בדרכים זקוק לשדה ראייה רחב למרחק כדי לראות את הכביש, לשדה ראייה מספק עבור לוח המחוונים ואפליקציית הניווט ולשדה ראייה מינימלי לקריאה. לעומתו, מי ששעות ארוכות במהלך היום עובד מול מחשב, זקוק לשדה ראייה מקסימאלי לטווח הבינוני והקרוב, כך שיראה את צג המחשב והמקלדת בצורה ברורה – והדבר יבוא על חשבון אזור קטן יותר לראייה למרחק.

במילים אחרות – לשגרה שלנו יש השפעה רחבה מאוד על הצרכים האופטיים שלנו. רק אופטומטריסט מומחה יידע לתרגם את שגרת היומיום שלך לתכנון עדשה אופטימלי שיענה על הצרכים ואתגרי הראייה שלך.

ניתן לראות את האפשרויות השונות של עיצובי העדשה בסרטון הבא המציג את עדשות צייס Individual 2. עדשות אלה מעניקות ראייה שמותאמת אישית באופן אינדבידואלי, על פי סגנון החיים ושגרת היומיום של כל אחד.

אז איזה מולטיפוקל לקנות?

אין תשובה אחת שנכונה לכולם. התשובה תלויה בפרמטרים רבים, ובהם:

  • מבנה העיניים שלך.
  • הצרכים האופטיים שלך.
  • אורח החיים שלך.
  • התקציב שהקצית לנושא.

ההמלצה שלי היא להתייעץ עם האופטומטריסט לגבי איזה מולטיפוקל לקנות. כדאי לשאול מה האפשרויות הקיימות בשוק ואילו מהן יתאימו לך. מומלץ לשתף את האופטומטריסט באורח החיים שלך ובשגרת היומיום כך שיוכל להבין את הצרכים והציפיות שלך מהמשקפיים, על מנת שיידע להתאים עדשות שיענו לך על הצרכים הללו.

קראו עוד בנושא: סוגי עדשות מולטיפוקל

העדשות האיכותיות ביותר יהיו עדשות אינדבידואליות שהותאמו לך באופן אישי. כלומר, עדשות שמיוצרות באופן אישי בהתאם למרשם הנדרש, לאורח החיים שלך ולמבנה העיניים שלך. לעדשות אלה יהיה שטח ראייה פוטנציאלי רחב במיוחד וההסתגלות אליהן תהיה הכי קלה.

עם זאת, לא לכולם העדשות הללו יתאימו מבחינת התקציב, ולכן ישנן עדשות בטווח מחירים בינוני. ההבדל ביניהן הוא בעיקר בתכנון העדשה, שלא מותאמת בצורה מקסימאלית ללקוח, ובאיכות הציפויים ועמידותם. מה שבטוח הוא שאחרי שקראתם את כל המאמר, אתם כבר יודעים לענות על השאלה הבאה:

למה לא כדאי להתקרב?

לכל אותן עדשות שהפרסומות מציגות ב-500 ש"ח. כמו שהמשפט המפורסם אומר: מה שעולה בזול, בסוף עולה ביוקר. עדשות מולטיפוקל איכותיות לא יכולות להיות כל כך זולות, ומדובר לרוב בעדשות עבות (בעלות אינדקס 1.5 – תבדקו באותיות הקטנות) שהאור לא עובר דרכן באופן מיטבי, שמיוצרות בטכנולוגיות מיושנות ובשיטה של "חצי" ליטוש בחו"ל וליטוש סופי בארץ. תשאלו אנשים שהתנסו בעדשות מולטיפוקל לפני 15 שנים. ככל הנראה לא תחוו חוויה שונה מהחוויה שלהם כשתרכשו עדשות זולות ומיושנות.

מאחר שמדובר במוצר שנשאר אתכם לאורך מספר שנים ומגיע עם אחריות (בדרך כלל לשלוש שנים), כדאי להשקיע ברכישה של עדשות מתקדמות ומובילות מחנות מקצועית, ולא להתפתות למחירים נמוכים שמופיעים בפרסומות. שאלת ההסתגלות לעדשות מולטיפוקל היא חלק מרכזי בתהליך, ורק מומחה יידע להתאים עדשות שההסתגלות אליהן תהיה קלה ומהירה.

 

קראו עוד על מותגי המולטיפוקל שלנו:

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...