חיפוש

הסתגלות למולטיפוקל – קל יותר ממה שחשבתם

תוכן העניינים

כמעט לכל דבר חדש לוקח זמן להתרגל. אם זה טלפון חדש, שרשרת חדשה ואפילו אם מישהו שינה את הכיוון של הכיסא ברכב.

כאשר מסתגלים למשקפיים חדשים, המוח לומד לקרוא מחדש את התמונות שמגיעות משתי העיניים ולמזג אותן לתמונה אחת ברורה. במשקפיים רגילים, חד-מוקדיים, תהליך ההסתגלות ייארך כשבוע ימים. לעומת זאת, במשקפי מולטיפוקל התהליך יכול לארוך גם כחודש ימים.

למה נדרשת הסתגלות למולטיפוקל?

העדשות הרב-מוקדיות (עדשות מולטיפוקליות) כשמן כן הן, מחלוקות לשלושה מוקדי ראייה שונים: החלק העליון למרחק, החלק התחתון לקריאה, ובמרכז אזור הביניים (מתאים ללוח המחוונים ברכב, לדוגמא). תוכלו לקרוא על מבנה העדשות באופן מעמיק בלחיצה כאן.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

בעקבות מבנה העדשות הייחודי, העין צריכה ללמוד "ללכת" למקום הנכון כדי לראות היטב. למה הכוונה? תחשבו על האופן שבו אתם קוראים. יכול להיות שהתרגלתם לקרב או להרחיק את הטלפון כדי לקרוא הודעות בבירור. כדי לקרוא עיתון, למשל, התרגלתם להסיט את הראש כלפי מטה. כאן בדיוק נכנס לתמונה נושא ההסתגלות למולטיפוקל: עם משקפי מולטיפוקל נצטרך בסך הכל להוריד את המבט (העיניים בלבד!) אל חלקה התחתון של העדשה.

אם נסיט את הראש כלפי מטה כפי שהיינו רגילים עד כה, לא נראה את הטקסט בבירור כי נביט מבעד לאזור המיועד למרחק. זו מהות ההסתגלות: להתרגל לתנועות ראש חדשות כדי לראות בצורה נוחה וחדה.

עדשות מולטיפוקל ZEISS

שינוי פעולות ברירת המחדל של המוח לא קורה ביום אחד. נדרשת תקופת הסתגלות למולטיפוקל שבה נלמד איך לראות נכון עם העדשות ונרגיל את המוח לפעולות החדשות שיש לבצע כדי להגיע לראייה נוחה.

כיום קל יותר להסתגל לעדשות מולטיפוקל

עדשות מולטיפוקל קיימות כבר שנים רבות. בתחילת הדרך התקשו היצרנים להתמודד עם הבעיות האופטיות שנוצרו מהמבנה המדורג של עדשות המולטיפוקל. אחת הבעיות המרכזיות עד היום היא העיוותים שנוצרים בשולי העדשות. בעבר השוליים היו די גדולים, אך עם השנים החברות השונות הצליחו לצמצם אותם כך ששדה הראייה הפוטנציאלי התרחב משמעותית. בשל כך, ההסתגלות לעדשות הפכה קלה יותר.

מדובר בהישג טכנולוגי שניתן לזקוף לזכות היצרנים המובילים, אך זה לא נעצר כאן. יצרני העדשות עושים מאמצים כבירים ועורכים מחקרים רבים כדי ליצור עדשות נוחות יותר שקל יותר להסתגל אליהן. כיום לוקחים בחשבון בתכנון העדשה פרמטרים נוספים, על מנת לדייק את ההתאמה ולהוביל לראייה טובה יותר. למשל, לוקחים בחשבון את קוטר האישון בעת תכנון העדשות; משום שהאור עובר לרשתית ולמוח דרך האישון, יש חשיבות רבה לקוטר שלו. וכן, אפילו הגודל של האישון אינו זהה בין אדם לאדם, ופער של מילימטרים בודדים יכול לשנות לגמרי את עיצוב העדשה. כשלוקחים בחשבון את קוטר האישון, ממזערים את אזורי העיוותים בעדשות מולטיפוקל באופן ניכר.

הסתגלות לעדשות מולטיפוקל - לא מוותרים!

מולטיפוקל דורש התאמה מדויקת ומקצועית

התאמת עדשות מולטיפוקליות היא דבר מורכב. יש לקבוע את המרשם לכל אחד מחלקי העדשה ולבחור את סוג עדשות המולטיפוקל הרלוונטי, בהתאם למבנה העין ולאורח החיים והיומיום. לכן, מומלץ מאוד לבצע בדיקת ראייה והתאמה אצל אופטומטריסט מוסמך עם ניסיון בהתאמת עדשות מולטיפוקל. שימו לב כי כל סטייה קטנה מהמרשם המדויק עלולה להוביל במקרה הטוב לראייה לא מיטבית, אך באותה מידה יכולה לשבש את הראייה ולגרום לקשיי הסתגלות למולטיפוקל.

אופטומטריסט מוסמך יידע לאבחן בעיות ראייה שונות שרלוונטיות להתאמה של העדשות. בין היתר, צניחת עפעפיים או חוסר סימטריה בין העיניים – אם עין אחת גבוהה מהשנייה או שהעיניים נמצאות במרחק שונה מהאף. מעבר לפרטים הרפואיים והפיזיולוגיים שהאופטומטריסט יבחן, הוא ישאל אתכם גם על אורח חייכם. זה לא רק מתוך עניין אישי, אלא כדי להתאים את העדשות שנכונות לכם.

הסתגלות למולטיפוקל באופן המהיר ביותר – איך עושים זאת?

  • סבלנות. הסתגלות הוא תהליך שלא אורך מספר דקות. זה עשוי לקחת מספר ימים ולפעמים עד חודש. לכן, יש להתאזר בסבלנות! אם אחרי חודש לא הצלחתם להסתגל, גשו בחזרה לאופטומטריסט, הוא יידע מה לעשות.
  • הדרגתיות. אם כבר בתחילת השימוש, לאחר מספר שעות, אתם חשים מאמץ בעיניים או אי-נוחות, תנו מנוחה לעיניים. נסו להתחיל מהרכבה של מספר שעות מועטות. העלו את מספר השעות באופן הדרגתי עד שתרגישו שנוח לכם להרכיב את המשקפיים לאורך כל היום.
  • אימון. נסו לתרגל ולזהות את האזורים המתאימים בעדשה לראייה למרחקים שונים. איפה בעדשה הכי נוח לראות למרחק? לאן צריך להסיט את המבט כדי לקרוא הודעות בטלפון? מומלץ להיעזר בספר – קראו עמוד בספר כשאתם משפילים את המבט, ואז הישירו את המבט והסתכלו למרחק. חזרו על פעולה זו מספר פעמים, והתנועה כבר תהפוך לטבעית.

בנוסף לטיפים הללו, כחלק מהתהליך של הסתגלות למולטיפוקל, כדאי להתחיל להשתמש במשקפי מולטיפוקל באופן הדרגתי. לא רק מבחינת פרקי הזמן – אלא גם מבחינת הפעילות. תתחילו ממצבים סטטיים, כמו ישיבה מול הטלוויזיה. לאחר מכן אפשר להתחיל ללכת עם המשקפיים החדשים. היזהרו מירידה במדרגות או ירידה מהמדרכה! עם משקפיים "רגילים" למרחק, היינו מביטים למטה, מעריכים את הגובה של המדרגות והולכים בבטחה. במשקפי מולטיפוקל, אם נביט מטה נראה את הרצפה נעה כמו גלים, משום שחלקה התחתון של העדשה הוא שטח הקריאה והוא מעניק מספר שונה. לכן, יש להרכין את הראש כלפי מטה בעת ירידה במדרגות ולהסתכל דרך שטח המרחק של העדשה, הנמצא בחלקה העליון.

רק בשלב האחרון מומלץ להרכיב את המשקפיים גם בנהיגה. אגב, אם אתם מבלים שעות רבות על הכביש, אולי כדאי לשקול לרכוש משקפיים ייעודיים לנהיגה, איתם תוכלו לראות את הכביש, את לוח המחוונים ואת ה-waze בצורה ברורה ונוחה.

משקפיים על לוח בדיקה

הסבלנות משתלמת

מרכיבי מולטיפוקל נהנים מאיכות חיים אחרת. אחרי תקופת ההסתגלות, המוח כבר מתרגל לעדשות. הסטת המבט או הראש מתרחשת כבר באופן אוטומטי, בלי לשים לב. בזכות העדשות המיוחדות, כבר לא צריך להסתובב עם שני זוגות משקפיים ולהחליף ביניהם בכל פעם – וצריך לעשות את זה די הרבה במהלך היום. רק תחשבו כמה פעמים בדקתם אם קיבלתם הודעות חדשות בטלפון היום, ותחשבו שבכל פעם מחדש נאלצתם להרכיב משקפי קריאה.

בהתאמה מקצועית של עדשות מולטיפוקל ההסתגלות תהיה מהירה, אך לא תמיד הפעם הראשונה תהיה מושלמת. בדיוק לכן ניתנת תקופת ההסתגלות, ואם אתם מרגישים שזה לא זה – פנו לאופטומטריסט ובדקו את האפשרויות.

בעיות במולטיפוקל הן דבר יחסית נפוץ, בטח בתחילת הדרך. מדובר בדבר חדש וצריך להתרגל אליו. תנו לנו להרגיע אתכם – רוב הבעיות חולפות אחרי תהליך ההסתגלות. חלק מהתופעות הנפוצות בימים הראשונים להרכבת מולטיפוקל: סחרחורת, כאבי ראש, חוסר נוחות. חלק מתופעות הלוואי כלל לא קשורות לעדשות המולטיפוקל, אלא רק לשינוי במרשם. כלומר, גם אם הייתם מחליפים את עדשות המשקפיים לעדשות "רגילות" עם המרשם העדכני, הייתם חווים אותן. למוח לוקח זמן להתרגל לחדות הראייה החדשה, והדבר עשוי לגרום לתופעות כמו סחרחורת, כאבי ראש וכד', אם כי אלה חולפות מהר.

לא הצלחת להסתגל למולטיפוקל?

קודם כל – חשוב לגשת בחזרה אל האופטומטריסט ולשטוח בפניו את התלונות. כדאי גם להיערך למפגש ולכתוב מתי הרגשת חוסר נוחות בראייה. יכול להיות שיש סוג אחר של עדשות מולטיפוקל שיתאים לך יותר. החברות השונות מייצרות את העדשות בשיטות שונות ועל פי מחקרים שונים, ולא פעם עדשות של חברה אחרת נותנות מענה לבעיה.

במפגש עם האופטומטריסט, השתדלו להיות ספציפיים עד כמה שניתן בנוגע לבעיות שאתם חווים עם עדשות המולטיפוקל – באילו פעולות אתם מרגישים חוסר נוחות? מה אתם מתקשים לראות בבירור? וכנראה החשוב מכל, בחרו את החנות שבה אתם רוכשים את המשקפיים בקפידה, כך שתרגישו בנוח לשוב ולהתייעץ עם האופטומטריסט במהלך תקופת ההסתגלות.

האופטומטריסטים של אופטיקה דורון מומחים בהתאמת מולטיפוקל.

מזה 30 שנים אופטיקה דורון משפרים ללקוחות שלנו את הראייה, הגיע גם הזמן שלך לראות מצוין.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...