חיפוש

ילדים ומסכים: השפעת מסכים על ילדים – האם הם פוגעים בעיניים?

תוכן העניינים

עוד לפני שנדון בנושא השפעת מסכים על ילדים ועל האופן שבו הם משפיעים על הראייה, נתחיל במספרים. הנה כמה נתונים מעניינים לגבי משפחות עם ילדים בישראל:

ל-83.4% מהמשפחות בישראל יש מחשב בבית
ל-60.3% יש יותר מטלפון נייד אחד
ל-52.1% יש טאבלט
ל-27.5% יש קונסולת משחקים

הנתונים האלה נלקחו מתוך הודעה לעיתונות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום המשפחה 2018, ומבוססים על סקירה משנת 2016. תהיו בטוחים שמאז המספרים גדלו.

למה בעצם זה מעניין? כי כשאנחנו מוקפים במסכים, אנחנו לא יכולים שלא להיחשף אליהם, ולריבוי המסכים יש השפעה נרחבת על הראייה.

השפעת מסכים על ילדים

הקשר בין מסכים לילדים הפך להיות חזק מאוד בשנים האחרונות. אם בעבר הורים היו נוהגים להדליק את הטלוויזיה כדי להעסיק את ילדיהם, היום הם פשוט פותחים את האפליקציה של YouTube בסמארטפון. הורים רבים מעדיפים לתת לילדיהם לשחק בטלפון או בטאבלט, וגם הילדים התחילו לדרוש את הטלפון מהוריהם. לא ניתן להאשים אותם – הגירויים של המכשירים הניידים חזקים מאוד.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

הבעיה היא שלחשיפה ממושכת למסכים יש השפעות רבות על הילדים. נזקי המסכים נוגעים לתחומים שונים. פסיכולוגים, למשל, יוכלו להסביר במשך שעות על השפעת מסכים על ילדים שבאה לידי ביטוי בבעיות התפתחותיות, שכן הילדים פחות מתקשרים עם הסביבה ופחות מפעילים את הדימיון כשהם מול המסך. בשימוש בלתי מבוקר הילדים עלולים גם להיחשף לתכנים שאינם מותאמים להם, ובלי תיווך הורים הם עשויים להתמודד עם כך לבדם. השפעת מסכים על ילדים, אם כן, אינה דבר של מה בכך.

גם בהיבט הרפואי לחשיפה הממושכת יש השפעות על הגוף. בין היתר, הישיבה הממושכת מול המסכים מובילה למחסור בפעילות גופנית, ולכך יש השפעות בריאותיות. ומה לגבי העיניים?

ילד משחק במחשב

חשיפה למסכים פוגעת בעיניים?

התשובה היא כן. הדבר היחיד שלגביו עדיין אין תשובה חד משמעית הוא הסיבה המדויקת, אבל ישנם מספר גורמים ידועים ומוכחים.

החשיפה הממושכת למסכים, כאמור, מובילה לחשיפה מופחתת לאור יום, לשהייה ממושכת באור מלאכותי ולמחסור בפעילות גופנית. על פי מחקרים שנערכו, כל אלה הם גורמי סיכון להתפתחות קוצר ראייה ולעלייתה. ישנה סברה המבוססת על מחקרים, לפיה בעוד 30 שנה כמחצית מאוכלוסיית העולם תסבול מקוצר ראייה.

גם בטווח המיידי יש לחשיפה למסכים השפעות על הראייה. חשיפה ממושכת למסכים בלי מתן מנוחה לעיניים יכולה לגרום לכאבי ראש ולעייפות בעיניים. בנוסף, יכולות להופיע תופעות כמו ראייה מטושטשת, קושי במיקוד ויובש או גירוי בעיניים.

למה זה קורה?

מרחק קריאה סטנדרטי הוא 40 ס"מ, אך ילדים רבים מחזיקים את הטלפון הנייד קרוב מאוד לעיניים, מה שגורם להפעלת אקומודציה "מיותרת", המובילה לעייפות יתר של העיניים. השפעת מסכים על ילדים לא נגמרת שם. המאמץ האקומודטיבי גורר עימו התכנסות מיותרת, ולעיתים עקב כך חווים קושי במעבר בין המסך הקרוב למרחק.

הסכנה בשימוש נרחב במסכים עשויה להיגרם גם בשל האור הכחול. האור הכחול הוא חלק מספקטרום הצבעים, אך בשל העובדה שהוא בעל אורך גל קצר, יש לו אנרגיה גבוהה יותר של קרינה. האור הכחול נפלט מכל המסכים ובחשיפה מוגברת יכול לפגוע בעין האנושית. ידוע כיום כי האור הכחול גורם להזדקנות מוקדמת של העדשה התוך עינית ובעקבות כך מוביל להופעת קטרקט בגיל מוקדם מהרגיל. יש לו גם השפעות נרחבות על מנגנוני האיזון ההורמונלי האנושיים; חשיפה אליו בשעות הערב והלילה פוגעת בהפרשת מלטונין המופק בבלוטת האצטרובל ומשבשת את פעילות מנגנון העירנות-שינה, מה שגורם לירידה באיכות השינה.

מה אפשר לעשות נגד נזקי המסכים?

יש מספר פתרונות ראייה שיכולים להפחית את נזקי המסך על העיניים.

אחד מהם הוא משקפיים שחוסמים אור כחול. הם מתאימים גם לילדים וגם למבוגרים, אך מיועדים בעיקר למי שנחשף הרבה במהלך היום לקרינת מסכים. ישנן עדשות עם ציפוי חוסם אור כחול מחברות שונות, ואפילו עדשות שמיוצרות מחומר שחוסם בעצמו את האור הכחול.

הפתרון הטוב ביותר כדי למנוע את נזקי המסכים הוא להימנע מהשימוש בהם. אבל מי יכול להימנע לגמרי ממסכים בעולם הדיגיטלי שבו אנחנו חיים? לכן מומלץ לקצר את זמני השימוש במסכים, ובמקרה של ילדים – כדאי להקפיד על כך כפליים, גם לטובת הראייה שלהם וגם לטובת ההתפתחות התקינה שלהם מבחינה התנהגותית. כך נוכל להפחית את השפעת המסכים על הילדים.

שתי ילדות משחקות בטאבלט ונחשפות לנזקי המסכים
הגבילו את זמן השימוש במסכים בקרב ילדים כדי למנוע את חשיפתם לנזקי המסך

שיטות להפחתת עומס המסכים על עיני הילדים

בראש ובראשונה, מומלץ לקצר את זמני השימוש במסכים בקרב ילדים. בפועל, זה אומר שצריך להפחית את כמות הפעמים שאנחנו נותנים לילדים לשחק בטלפון או במחשב. ניתן גם להגדיר מגבלות זמן לצפייה בטלוויזיה או שימוש במחשב.

מעבר לכך, תוך כדי השימוש במסכים ניתן להפחית את העומס על הראייה באמצעות חוק 20/20/20.

חוק 20/20/20

כשאנחנו מתחילים לקרוא כתבות, מאמרים או מדריכים באינטרנט, קל מאוד להיבלע לתוך המחשב ולא לשים לב לזמן שחולף. גם בזמן משחקי מחשב או משחקים בסמארטפון ובטאבלט אפשר להגיע למצב שלא נותנים לעיניים מנוחה.

כדי להרגיע את העיניים בזמן עבודה ממושכת מול מסכים כדאי להשתמש בחוק 20/20/20. למה הכוונה? בכל 20 דקות תסיטו את המבט מהמסך ל-20 שניות למרחק של לפחות 20 רגל – כ-6 מטרים. הפעולה הזו מפחיתה מהעומס על העיניים ומרגיעה אותן. מומלץ להקפיד על כך עם ילדיכם וכמובן גם אתם יכולים להשתמש בחוק 20/20/20.

יש גם אפליקציות שמתזכרות להסיט את המבט כעבור 20 דקות של שימוש במסכים, כמו 20-20-20-Reminder Lite לאנדרואיד או Eye Care 20 20 20 ל-ios.

עדשות חוסמות אור כחול

במציאות של ימינו, כשהילדים לא עוזבים את הטלפון הנייד ומשתמשים בו לאורך שעות ארוכות במהלך היום, עדשות חוסמות אור כחול הן בחירה מומלצת. העדשות מסננות חלק נכבד מקרינת האור הכחול, שחשיפה ארוכה אליה מזיקה לעיניים ועשויה להוביל לדלקות ולמחלות עיניים. החשיפה לאור כחול במשך כל שעות היום פוגעת גם באיכות השינה. הסיבה היא שהאור הכחול מעכב ייצור של הורמון בשם "מלטונין", שגורם לנו להיות עייפים. מחקרים עדכניים הראו שהאור הכחול שפולטים מסכי LED, שמותקנים בין היתר גם בסמארטפונים, עלול לפגוע באיזון ההורמונלי ובאיכות השינה. החשיפה לאור הכחול בשעות הלילה מעכבת את הפרשת ההורמון מלטונין, כך שאנחנו נשארים במצב ערות ומחזורי השינה שלנו משתבשים.

לכן, לילדים שלא עוזבים את הסמארטפון או את השלט של הטלוויזיה (או הפלייסטיישן), אנחנו ממליצים על עדשות משקפיים נגד אור כחול. הן מרגיעות את העיניים ומונעות חשיפת יתר לקרינה המזיקה.

הילדים מקרבים את המסכים לעיניים? פנו לאופטומטריסט

אם ילדיכם יושבים קרוב מדי לטלוויזיה, צופים בסרטונים בטלפון ומקרבים אותו מאוד לעיניים או מתקשים בקריאה, ייתכן שהם זקוקים למשקפיים.

במקרה שמתעורר חשד לבעיית ראייה אצל ילדיכם, פנו לאופטומטריסט או לרופא עיניים לבדיקה מקיפה. אבחון מוקדם של בעיות ראייה יכול להוביל לטיפול יעיל יותר, ולכן לא פלא שאיגוד רופאי העיניים בישראל ממליץ לבצע בדיקת ראייה לילדים אחת לשנה.

קראו עוד על בדיקות ראייה לילדים כאן.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם