חיפוש

בדיקת ראייה לילדים

תוכן העניינים

ציונים נמוכים לא תמיד מעידים על הפרעת קשב או על בעיות למידה. פעמים רבות חוסר הצלחה בלימודים יכול להיגרם דווקא בשל ראייה לקויה – ולכן חשוב לבצע בדיקת ראייה לילדים.

אם נדבר במספרים, כ-5% מהילדים בגיל הרך סובלים מהפרעות ראייה מסוגים שונים. עד גיל 18 המספרים גדלים עוד יותר, וכ-20% מהאוכלוסייה בגיל זה סובלת מהפרעות ראייה. עם זאת, אחוז הילדים שבעיית הראייה שלהם מאובחנת בזמן, ולא לאחר חודשים או שנים, נמוך למדי.

אבחון מוקדם של בעיות ראייה הוא קריטי להמשך חייהם של ילדיכם. לרוב ניתן לטפל בבעיה אם מאתרים אותה בזמן והטיפול יכול להיות אף אפקטיבי יותר. לכן, חשוב מאוד לגשת לבדיקת ראייה עם הילדים.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

בדיקת ראייה לילדים

מתי ילדים צריכים לעבור בדיקת ראייה?

בעבר התבצעו בדיקות ראייה לילדים בעיקר לתלמידי בתי הספר, אך עם הזמן עלתה המודעות לצורך בגילוי מוקדם של ליקויי ראייה בגיל צעיר יותר. במקרים מסוימים הגילוי המוקדם של ליקוי הראייה מאפשר לתקן את המצב, ובאחרים לשפר אותו.

על פי הנחיות משרד הבריאות, לפעוטות צריכות להתבצע שתי בדיקות ראייה בטיפות החלב לזיהוי בעיות ראייה. בדיקת ראייה לתינוקות ולפעוטות נעשית לצורך גילוי מוקדם של אמבליופיה (עין עצלה), פזילה ופגמים אחרים. בהמשך, במערכת החינוך, נערכת בדיקת ראייה לילדים בשני מועדים: כיתה א' וכיתה ח'. הבדיקה לילדי בית-הספר נעשית במטרה לגלות ליקויי ראייה הגורמים לקשיים בלימודים ולבעיות בהתנהגות.

בנוסף לכך, איגוד רופאי העיניים בישראל ממליץ לבצע בדיקת עיניים לילדים אחת לשנה.

איך יודעים שלילד יש בעיית ראייה? או: מתי לגשת לבדיקת ראייה עם הילד?

כאמור, מתבצעות בדיקות תקופתיות במסגרת טיפת חלב ומערכת החינוך שבהן ניתן לזהות ליקויי ראייה. עם זאת, אתם בטח לא רוצים שילדיכם יסתובבו במשך חודשים או אפילו שנים כשהם לא רואים טוב. למעשה, מפני שהם לא מכירים אפשרות אחרת, ילדיכם כנראה לא יתלוננו שהם לא רואים טוב. לכן מומלץ ליזום בדיקה אצל רופא עיניים או אופטומטריסט אם הילד:

  • מתלונן תכופות על כאבי ראש או כאבי עיניים
  • מטה את ראשו לאחור בעת צפייה בטלוויזיה
  • יושב קרוב מדי למסך הטלוויזיה או לצג המחשב
  • מחזיק ספר / טאבלט / טלפון נייד קרוב לפנים
  • מתלונן על מילים "קופצות" / "כפולות" / "לא ברורות"
  • עוצם את אחת העיניים על מנת למקד את המבט
  • סובל מרגישות לאור או שעיניו דומעות
  • מתעייף מהר ממשימות של קריאה (משפשף עיניים לאחר קריאה, למשל), או מאבד קשב במהלך קריאה

בחלק מהמקרים התסמינים האלה מזוהים בטעות כבעיות למידה או הפרעות קשב, אבל למעשה בכלל מדובר בבעיית ראייה. לכן, אם מבחינים באחד מהתסמינים, מומלץ לגשת לבדיקת ראייה.

ילד צופה בטאבלט מקרוב
התקרבות מוגזמת למכשירים כמו טאבלט יכולה להעיד על בעיית ראייה אצל ילדים

ליקויי ראייה אצל ילדים ודרכי הטיפול

ניתן למצוא אצל ילדים בגיל הרך הפרעות ראייה מסוגים שונים: קטרקט, רוחק ראייה, קוצר ראייה, פזילה ואסטיגמטיזם (צילינדר). הפרעות אלו הן על-פי רוב מולדות, ובלי טיפול מתאים הן עלולות לגרום לראייה נזק בלתי הפיך. חלק מהפרעות הראייה הן תורשתיות, ולכן מומלץ לבצע בדיקת עיניים לילדים אם ההורים שלהם סובלים מהפרעות ראייה.

בחלק מהמקרים הטיפול בבעיות ראייה אצל ילדים נעשה על ידי אורתופטיסט, באמצעות פגישות טיפול, תרגול ומעקב. קראו עוד על תחום האורתופטיקה כאן.

איפה מבצעים בדיקת עיניים לילדים?

לילדים קטנים מומלץ לעבור בדיקת ראייה אצל רופא עיניים מומחה לילדים. במידת הצורך יפנה הרופא את הילד לאורטופטיסט לטיפול במקרים של עין עצלה או פזילה. אם רופא העיניים ימצא שהילד זקוק למשקפיים, לעתים ינפיק מרשם מדויק לייצור עדשות משקפיים ובמקרים אחרים ימליץ על בדיקה נוספת של אופטומטריסט לקביעת המרשם.

בגילאים גדולים יותר (החל מכיתה א'), מומלץ לגשת ישירות לבדיקת ראייה אצל אופטומטריסט בעל ניסיון וכלים לבדיקת ילדים. הבדיקה שונה מבדיקה של מבוגרים בשל העובדה שילדים בגילאים קטנים לא תמיד יודעים לקרוא ספרות. אבל החשיבות של אופטומטריסט מומחה בבדיקות ראייה לילדים באה לידי ביטוי באופן נוסף. לעתים ילדים מפחדים מהצורך במשקפיים ומביעים חוסר סבלנות בזמן הבדיקה. אופטומטריסט סבלני ובעל גישה לילדים יוכל לבצע את המשימה כהלכה וליצור חוויית בדיקה נעימה.

כמה טיפים על משקפיים לילדים

בעת בחירת משקפיים לילדים חשוב לשים לב שהמשקפיים נוחים לילד ומכסים היטב את העין. כמו כן, מומלץ לשקול לרכוש עדשות עמידות בפני שברים מהחומר טריווקס. ילדים אוהבים לשחק ולהשתולל, וכתוצאה מפעילות כזו עדשות משקפיים רגילות עלולות להישבר.

הקירבה של העדשות לעיניים מעמידה אותן בסכנה, ולכן העדשות הבטיחותיות מומלצות.

בדיקת ראייה לילדים חשוב גם לוודא שהמשקפיים לילדים מבוצעים על פי המרשם באופן מדויק. אם תהיה סטייה קטנה במרשם העדשות, ילדיכם עשויים לא להתלונן על כך כי לא יידעו שהם יכולים לראות טוב יותר.

לכן מומלץ לגשת לבדיקת רופא עיניים / אופטומטריסט מורשים בעלי ניסיון בביצוע בדיקת ראייה לילדים. כמובן חשוב לבצע בדיקות ראייה לילדים כביקורת לפחות אחת לשנה, כי בגילאים הקטנים איכות הראייה משתנה בקצב מהיר.

לקריאה נוספת בנושא:

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם