חיפוש

מה זה צילינדר ואיך הוא משפיע על הראיה?

תוכן העניינים

זה אמנם נשמע כמו דבר מפחיד, אבל צילינדר הוא תופעה נפוצה באופטיקה, בדיוק כמו קוצר ראייה או רוחק ראייה. למעשה, ‏אחד מכל שלושה אנשים סובל מאסטיגמציה וזקוק לתיקון אופטי בעזרת צילינדר.

אז מה זה צילינדר? איך הוא משפיע על הראייה? התשובות במאמר הבא מאת המומחים של אופטיקה דורון.

מה זה צילינדר?

הצילינדר הוא מרכיב בעדשה אופטית שמטרתו לתקן בעיה שנקראת בשפה המקצועית "אסטיגמציה". במצב אופטימלי, מערכת הראייה שלנו עגולה וכדורית בצורה מושלמת. עם זאת, במקרים רבים היא אליפטית, בצורה שמזכירה ביצה או כדור פוטבול. במצב כזה, קרני האור שחודרות את האישון ונכנסות לעין לא מתמקדות ברשתית העין בנקודה אחת, אלא בשתי נקודות שונות. למצב הזה קוראים אסטיגמציה.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

תרשים המציג עין עם אסטיגמציה

אסטיגמציה קלה (כלומר צילינדר קטן) מפריעה בקריאה של טקסטים רחוקים, שנראים "מרוחים". ככל שהצילינדר גבוה יותר, כך המריחה הזו נראית חריפה יותר.

המזל הוא שניתן לתקן בלי בעיה אסטיגמציה קלה באמצעות משקפיים או עדשות מגע צילינדריות. העדשות בעלות מבנה מעוות בכיוון ההפוך לעיוות האליפטי של מערכת הראייה. כך מתבטל העיוות של האור והוא מתמקד בעין בנקודה אחת, כך שמתקבלת תמונה חדה. הצילינדר מאופיין על ידי גודל וזווית, שקובעים את התיקון הנדרש.

עדשות מולטיפוקל לבעלי אסטיגמציה

בחלק מהמקרים הצילינדר הנדרש לראייה למרחק אינו זהה לצילינדר הנדרש לקריאה מקרוב. במקרה כזה מייצרים מרשם מסוים למרחק, ומרשם אחר לקריאה. עם זאת, כשרוכשים עדשות מולטיפוקל, אשר מכילות את שני המוקדים בעדשה אחת, נתקלים בבעיה. רוב החברות אינן יודעות לייצר עדשות עם צילינדר שונה בין שני המוקדים.

עדשות המולטיפוקל המתקדמות של רודנשטוק הן היחידות בעולם שיכולות להכיל צילינדר שונה למרחק ולקריאה, על ידי טכנולוגיה רשומה בפטנט. אם אתם בעלי צילינדר גבוה, סביר להניח שגם אתם לא זקוקים לאותו כוח צילינדרי לקריאה ולמרחק. שאלו את האופטומטריסט על עדשות המולטיפוקל של רודנשטוק, איתן תוכלו לראות בצורה החדה ביותר.

קראו עוד בנושא: טיפול בצילינדר גבוה

לבדיקת הראייה יש השפעה על התאמת עדשות המולטיפוקל

מה ההבדל בין צילינדר למספר?

במצב אידיאלי, האור מתמקד בנקודה אחת על גבי הרשתית, וכך מתקבלת תמונה ברורה וחדה.

אם נדרש מספר במשקפיים / עדשות מגע, זה יכול לקרות בגלל שתי תופעות: קוצר ראייה או רוחק ראייה. במקרה של קוצר ראייה, האור מתמקד בתוך העין, ולכן נדרשות עדשות מינוס כדי "להרחיק" את התמונה אל הרשתית. במקרה של רוחק ראייה, האור מתמקד, תיאורטית, רחוק מדי – אחרי הרשתית. במצב כזה נדרשות עדשות פלוס, כדי "לקרב" את התמונה אל הרשתית.

לעומת זאת, צילינדר הוא תיקון של מצב הנקרא אסטיגמציה, בו העין אינה עגולה לחלוטין אלא בעלת קימור לא-אחיד. מצב זה, כאמור, גורם להיווצרות שתי נקודות שבהן האור מתמקד ברשתית. עדשות עם צילינדר בזווית הנכונה יתקנו את האסטיגמציה.

ישנם מקרים שבהם יש גם מספר וגם צילינדר – והעדשות במשקפיים או עדשות המגע מיועדות לטפל בשתי התופעות, כדי ליצור ראייה חדה.

האם יש לי צילינדר?

בבדיקת ראייה ניתן לאבחן האם יש אסטיגמציה ומה הדרך הטובה ביותר לתקן אותה.

תוכלו לבדוק בעצמכם בבית האם יש לכם צילינדר בעיניים. כסו את עין ימין והביטו על התמונה הבאה – האם ישנם קווים כהים יותר מהאחרים? כסו את עין שמאל ובצעו את אותה בדיקה. אם חלק מהקווים נראו לכם עבים יותר, ייתכן שיש לכם אסטיגמציה ומומלץ שתיגשו לבדיקת ראייה על ידי אופטומטריסט.

מבחן לאבחון אסטיגמציה

הסתגלות למשקפיים עם צילינדר

לרוב, לוקח יותר זמן להסתגל לשינוי בצילינדר מאשר לשינוי במספר המשקפיים. הסיבה נעוצה בכך ששינוי במספר גורם לתחושת הגדלה/הקטנה של התמונה, שקל להתרגל אליה. שינוי בצילינדר, לעומת זאת, גורם לתחושת הגדלה/הקטנה לא אחידה. לעיתים התמונה נראית "גלית" או קצת עקומה, אבל בתוך כמה ימים המוח מתרגל לתמונה החדשה והראייה נהיית חדה הרבה יותר.

בחלק מהמקרים, כאשר יש תוספת גבוהה מאוד של צילינדר יחסית למשקפיים הקודמים (או אם כלל לא היו משקפיים לפני כן), יחליט האופטומטריסט לתת רק חלק מהתיקון הצילינדרי הנדרש, כדי להקל על ההסתגלות.

אפשר גם להרכיב עדשות מגע

בעלי אסטיגמציה לא חייבים לבחור רק במשקפיים. ישנן גם עדשות מגע טוריות – שהן עדשות מגע עם צילינדר. בשפה המקצועית הן נקראות עדשות מגע לאסטיגמציה.

כמה זמן מומלץ להרכיב עדשות מגע?

העדשות מתקנות את האסטיגמציה באמצעות פיצוי על ההבדלים הייחודיים שקיימים בצורת העין ומאפשרות לקרני האור להתמקד כראוי על גבי הרשתית. עדשות מגע טוריות מתקנות את עיוות האסטיגמציה ויוצרות תמונה חדה וברורה.

קראו עוד בנושא:

רוצה לשמוע עוד?
אופטיקה דורון

אופטיקה דורון

רואים מצוין, מרגישים בבית. 30 שנות מקצועיות וצוות אופטומטריסטים מוסמכים ומיומנים, יעניקו לכם פתרונות ראייה מתקדמים המותאמים בדיוק לכם.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם