חיפוש

טיפול בצילינדר גבוה

תוכן העניינים

אבחנו לכם צילינדר גבוה? טיפול בצילינדר גבוה הוא דבר שנעשה באופן שגרתי, וכיום ישנם פתרונות רבים שמאפשרים לתקן את הראייה גם לבעלי צילינדר גבוה במיוחד. אופן הטיפול תלוי במרשם ("המספר") ובמקור של הצילינדר, ורק לאחר בדיקה יסודית ניתן לקבוע באילו דרכים ניתן לתקן את הצילינדר הגבוה.

קודם כל – מה זה צילינדר?

צילינדר נקרא בשפה המקצועית "אסטיגמציה" או "אסטיגמטיזם". אסטיגמציה היא מצב שבו קרני האור המגיעות אל העין נשברות כך שהן מתכנסות לשני מוקדים על גבי הרשתית במקום למוקד אחד.

האסטיגמציה נוצרת כתוצאה מהפרש ברדיוסי הקימור של הקרנית או העדשה התוך-עינית. במצב אידיאלי, היינו מצפים שגלגל העין יהיה עגול באופן מושלם, אך לעיתים יש לו צורה שדומה יותר לביצה או כדור פוטבול. בשל המבנה האסימטרי של הקרנית או של העדשה התוך-עינית, קרני האור שנכנסות לעין לא מתכנסות למוקד בודד על גבי הרשתית. במקום זאת, קרני האור מתמקדות בשתי נקודות והראייה מתעוותת.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

קראו עוד בנושא: מה זה צילינדר?

בסרטון הבא ניתן לראות איך אסטיגמציה משפיעה על הראייה:

מה נחשב צילינדר גבוה?

הצילינדר נמדד בדיופטרים במרחקים של רבע. חלק מהאנשים יזדקקו לצילינדר בדיופטר (מספר) רבע או חצי, ואחרים יזדקקו לצילינדר בדיופטרים גדולים יותר – מעל 3. במקרים של צילינדר גבוה, צריך להתאים משקפיים מתאימים או עדשות מגע.

עדשות משקפיים לצילינדר גבוה

משקפיים כמובן יכולים לתת מענה למקרים של צילינדר. למעשה, לאחוז גבוה מהאוכלוסיה יש צילינדר, ואנשים רבים מרכיבים משקפיים עם צילינדר.

במקרה של צילינדר גבוה (החל מדיופטר 3 ומעלה), רבים יעדיפו לבחור דווקא בפתרון של עדשות מגע – עליו מיד ארחיב. עם זאת, תמיד צריך להתאים גם משקפיים כדרך טיפול בצילינדר גבוה, מפני שלא תמיד ניתן להרכיב עדשות מגע.

אחרי הרבה שעות של הרכבה, עדשות המגע עשויות להציק, ובימי חמסין עם סופות חול פחות נעים להרכיב עדשות מגע. מעבר לכך, כדאי שתהיה תכנית ב' למקרה שעדשות המגע ייקרעו (אם אלה עדשות מגע רכות) או יישברו (אם אלה עדשות מגע קשות). ההסתברות שדבר כזה יקרה אינה גבוהה במיוחד, אך כשזה קורה – אין דבר מעצבן יותר מכך שאי אפשר לראות.

משקפיים לא תמיד מתאימים כדרך טיפול בצילינדר גבוה, ולא בהכרח ניתן לראות איתם 6/6. הבחירה בין משקפיים לעדשות מגע נובעת ממקור הצילינדר וממצב הקרנית. למשל, אם שתי העיניים בעלות צילינדר גבוה בזוויות זהות, יהיה קל יותר להתרגל למשקפיים. אחרת, אולי כדאי לשקול שימוש בעדשות מגע בשביל טיפול בצילינדר גבוה.

הסרטון הבא ממחיש איך האסטיגמציה משפיעה על קרני האור שנכנסות לעין, וכיצד עדשות משקפיים יכולות לתקן את המצב.

עדשות מגע לצילינדר גבוה

עדשות מגע הן דרך מעולה לטיפול בצילינדר גבוה. עדשות המגע מונעות עיוותים בראייה כמו גם השפעות פריזמטיות.

לעדשות המגע יש גם יתרון אסתטי – אם בעדשות משקפיים עם מספר או צילינדר גבוה העין "מוקטנת" בצורה די מוזרה, בעדשות מגע התופעה לא קיימת. למעשה, עם עדשות מגע לא ניתן להבחין שקיים צילינדר גבוה.

משקפיים עם צילינדר גבוה
משקפיים עם צילינדר גבוה מעוותים את הצורה שבה הסובבים אותנו רואים את העיניים שלנו

ניתן לטפל בצילינדר גבוה באמצעות עדשות מגע רכות וגם באמצעות עדשות מגע קשות, והבחירה היא רק שאלה של נוחות.

עדשות מגע רכות לצילינדר גבוה

עדשות מגע רכות הן הנפוצות ביותר, כנראה משום שהן מעניקות נוחות נפלאה. הן נעימות יותר בעין מעדשות מגע קשות כמובן, והדורות החדשים כמעט לא מורגשים בעין.

מאחר שהצילינדר הוא גם בעל זווית ספציפית, העדשה צריכה להיות מונחת בעין באותה זווית. לכן בעדשות מגע רכות צילינדריות החלק התחתון מעט עבה יותר, כמו משקולת שמייצבת את העדשה בתוך העין. כך, לא משנה באיזו זווית עדשת המגע תיכנס לעין, היא תסתובב בדיוק לזווית הספציפית של הצילינדר בכוחות עצמה. עם תחילת השימוש בטכנולוגיה, מטופלים התלוננו על אי-נעימות בעין, אך בדורות החדשים של עדשות המגע כמעט לא מרגישים את ההבדל והנוחות מיטבית.

ניתן למצוא עדשות מגע יומיות לבעלי צילינדר, אך הן מוגבלות עד צילינדר 2.25 בלבד. לעומת זאת, עדשות מגע חודשיות ניתן למצוא עד צילינדר 2.75. בעלי צילינדר גבוה יותר יוכלו להזמין עדשות בייצור מיוחד שיהיו תלת-חודשיות או שנתיות.

עדשות מגע קשות לצילינדר גבוה

עם עדשות קשות ניתן לתקן צילינדרים גבוהים מאוד ולראות מצוין.

אם מקור הצילינדר הוא במבנה הקרנית בלבד, עדשת מגע קשה תתקן אותו באופן נהדר. העדשה הקשה מונחת על גבי העין במרחק קטן מהחלק הקמור ביותר של הקרנית, כך שבכל מצמוץ מתמלאת העדשה בדמעות. החלקים השקועים יותר של הקרנית מתמלאים כמובן בכמות גדולה יותר של דמעות, והמבנה כולו מדמה קרנית "מושלמת". המבנה המלאכותי שנוצר מתקן את הצילינדר כאילו לא היה.

עדשות מגע קשות קיימות בקטרים שונים. עדשות מגע קשות בעלות קוטר גדול נוחות יותר לעומת אלה עם קוטר קטן. בשל הקוטר הגדול, שולי העדשות נוגעים בסקלרה של העין – החלק הלבן. אותו חלק מכיל פחות עצבים, ולכן כמעט שלא מרגישים את מגע העדשה בעין.

 

טיפול בצילינדר גבוה – מה מתאים לי?

ישנן דרכים רבות לטפל בצילינדר גבוה. לא כל הפתרונות מתאימים לכל אחד, ונדרשת בדיקה של אופטומטריסט מומחה כדי לאבחן את המצב ולהתאים פתרון מתאים.

מוזמנים להגיע אלינו לבדיקת ראייה להתאמת הפתרון הטוב ביותר עבורכם.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם