חיפוש

טיפול בפזילה

תוכן העניינים

אנשים רבים סובלים מפזילה בעיניים. ישנם מספר סוגים של פזילה שנגרמים מסיבות שונות, אך דבר אחד קבוע וברור – ככל שהטיפול בפזילה מתחיל מוקדם יותר, כך הסיכוי לתקן את הפזילה גדל.

ילדיכם סובלים מפזילה? המאמר הבא מאת רחל כהן, אורטופטיסטית בעלת ניסיון של 40 שנים, יעשה לכם סדר בכל הקשור לסוגים השונים, לגורמים ולדרכי טיפול בפזילה.

מהי פזילה?

פזילה (באנגלית: Strabismus) היא מצב שבו כל עין מביטה לכיוון אחר, במקום ששתי העיניים יתמקדו יחד על האובייקט.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

פזילה היא עניין די נפוץ – אחד מכל 20 ילדים סובל מפזילה. לרוב הפזילה מתפתחת לפני גיל 5, אך ישנם מקרים שבהם היא מתפתחת גם בגיל מאוחר יותר.

אילו סוגי פזילה קיימים?

סוגי הפזילה מתחלקים לארבע קטגוריות:

  • פזילה כלפי פנים – אזוטרופיה (Esotropia).
  • פזילה כלפי חוץ – אקזוטרופיה (Exotropia).
  • פזילה כלפי מעלה – היפרטרופיה (Hypertropia)
  • פזילה כלפי מטה – היפוטרופיה  (Hypotropia)

איך נוצרת פזילה?

כדי להבין איך נוצרת פזילה, צריך להבין קודם כל איך פועלת הראייה שלנו.

העין האנושית קולטת את קרני האור ומעבירה את המידע אל המוח שמעבד ומפרש אותו. אז למה יש לנו שתי עיניים? שאלה טובה. לבני האדם, כמו למרבית החיות, יש זוג עיניים שפועלות יחד. החשיבות של שתי העיניים היא בראיית העומק. אם נביט רק בעין אחת, הראייה תהפוך להיות מוזרה מעט והכול ייראה פתאום שטוח. כשמביטים בעזרת שתי העיניים, המוח מעבד את שתי התמונות שמתקבלות ומפענח את המידע כך שמתקבלת תחושת העומק.

שתי העיניים פועלות יחד בתיאום מושלם בעזרת שישה שרירים שמניעים כל עין בנפרד. הבעיה היא כאשר העיניים לא פועלות בתיאום – ואז נוצרת פזילה.

ישנם מספר גורמים לפזילה

בחלק מהמקרים הפזילה היא מולדת, וביתר המקרים מדובר בפזילה נרכשת שמתפתחת עם הזמן.

לפני שמתחילים לטפל בפזילה, יש לשלול על ידי רופא עיניים מצב של פזילה הנגרמת כתוצאה מפתולוגיה של אחת העיניים. למשל, בשל קטרקט מולד.

אחד המקרים שבהם הפזילה מתפתחת בשלב מאוחר יותר (פזילה נרכשת), הוא כאשר העין מנסה להתגבר על בעיית ראייה כמו קוצר ראייה או רוחק ראייה. כאשר קיים רוחק ראייה (היפראופיה) גבוה מבלי שניתן תיקון אופטי, העין מפעילה אקומודציה. זהו תהליך הסתגלות של העין המאפשר לראות אובייקטים קרובים ולהתמקד בהם. האקומודציה חזקה מאוד אצל ילדים, ופוחתת עם השנים, עד שבעשור החמישי לחיים היא נחלשת עד כדי כך שיש צורך במשקפי קריאה על מנת לראות טוב מקרוב. פעולת האקומודציה גורמת לתנועה של העין כלפי פנים, ומאחר שאצל ילדים האקמודוציה כל כך חזקה – עלולה להתפתח פזילה.

לעיתים נדירות, במקרים של קוצר ראייה (מיופיה) מולד שהוא גבוה מאוד, מתפתחת פזילה.

בחלק מהמקרים הפזילה היא גנטית – אין בעיה בתשבורת הראייה ואין צורך במשקפיים, אך בכל זאת קיימת בעיה של פזילה.

ישנה גם פזילה שיתוקית. במקרה זה, הפזילה נוצרת כתוצאה משיתוק באחד משרירי העין, כך שהעין לא יכולה לבצע את כל התנועות באופן סימטרי לעין השנייה.

מקרה שדומה לפזילה השיתוקית הוא תסמונת דוויין. זהו סינדרום מולד ודי נדיר (רק 1% מכלל המקרים של הפרעה בתנועות העיניים), שגורם לבעיות בהפעלת שרירי העין, כך שלא ניתן להזיז את העין עד לקצה שדה הראייה. הפזילה אצל הסובלים מתסמונת דוויין ניכרת בעיקר במבט לצד כשהראש ישר, אך "נעלמת" כשמטים את הראש לצד של השריר החלש. אם הטיית הראש גדולה מדי, יש מי שבוחרים לפנות לניתוח, אחרת הטיית הראש יכולה לגרום לבעיות צוואר.

בדיקת ראייה לילדים

פזילה אצל ילדים

פזילה היא תופעה די נפוצה בקרב פעוטות בחודשי ההתפתחות הראשונים, וזה לא אמור לעורר דאגה. עד גיל 3 חודשים מדובר בתהליך טבעי כחלק מהתפתחות הראייה. אם אחרי גיל 3 חודשים עדיין חוזים בפזילה, יש לפנות לייעוץ רפואי.

ישנה חשיבות רבה לעיתוי של טיפול בפזילה. ככל שהאבחון והטיפול מתחילים בגיל צעיר יותר, כך ניתן למנוע את תופעת העין העצלה. כמו כן, גובר הסיכוי לתקן את הפזילה ואף להעלים את התופעה.

ישנם מקרים שבהם מופיע מיקרוסטרביסמוס (Microstrabismus). זוהי פזילה קטנה שכמעט לא ניתן להבחין בה, אך עדיין המוח לא משתמש באותה עין. במקרים כאלה עלולה להיווצר עין עצלה, ולכן חשוב לאבחן אותם בזמן.

בבדיקה של רופא עיניים, אופטומטריסט ואורטופטיסט, ניתן לאתר גם פזילות קטנות שלא ניכרות באופן מובהק ולעצור את המצב מהידרדרות.

טיפול בפזילה

ישנן מספר דרכים של טיפול בפזילה, והן תלויות בגורם לפזילה ובגיל שבו היא מאובחנת.

כשהגורם לפזילה הוא גנטי, אין דרך לטפל בפזילה אלא בניתוח. לשם כך כדאי להתייעץ עם רופא העיניים המטפל.

אם הפזילה נגרמת בשל רוחק ראייה, מתן משקפיים יכול לתקן את הפזילה. ישנם מקרים שבהם המשקפיים מתקנים את הפזילה באופן חלקי, והמצב עדיין מפריע בפן האסתטי. במקרים אלה ניתן לפנות לניתוח על מנת לתקן את שארית הפזילה. כך, עם הרכבת המשקפיים לא תופיע פזילה.

לעיתים בשל הפזילה נגרמת עין עצלה, והטיפול הטוב ביותר במקרים אלה הוא שימוש בפדים לעיניים. על ידי כיסוי העין הדומיננטית, אנו מכריחים את המוח להשתמש בעין העצלה, וכך היא "מתחזקת".

באילו מקרים יסייעו תרגילי עיניים לטיפול בפזילה?

תרגילי עיניים הם כלי יעיל לשיפור הראייה במקרים שבהם מערכת הראייה הדו-עינית פועלת באופן לקוי. התרגילים יעילים לסובלים מפזילה, כמו גם לבעלי בעיות ראיה דו-עינית או עין עצלה.

הגורם המומחה לטיפול באמצעות תרגילי עיניים הוא אורתופטיסט. בטיפול אורטופטי יבצע האורתופטיסט אבחון של לקות הראייה ויבנה למטופל "סדרת אימונים" הכוללת תרגילי עיניים שמתאימים לטיפול בלקות. במפגשים הבאים ימשיך התרגול ותתבצע הערכה של השיפור בראייה.

טיפול אורטופטי יכול לסייע מאוד במקרים של פזילה כלפי חוץ שאינה תמידית (אקזוטרופיה אינטרמיטנט, Intermittent Exotropia) ובמקרים של חולשה בקונוורגנציה (התכנסות), שיכולה לגרום לפזילה מקרוב (אקזוטרופיה מקרוב), שגורמת להפרעות בלימודים, לעייפות בקריאה ולראייה כפולה מקרוב.

טיפול בפזילה – העיתוי חשוב

מבחינים בפזילה אצל ילדיכם? כדאי לפנות כמה שיותר מהר לגורם מקצוע (רופא עיניים, אורטופטיסט או אופטומטריסט) לבדיקה והערכה של הראייה. ככל שהטיפול מתחיל בגיל צעיר יותר, כך הסיכוי לתקן את הפזילה גובר.

אולי גם יכול לעניין אתכם:

רוצה לשמוע עוד?

רחל כהן

רחל כהן

אורטופטיסטית בעלת ניסיון של 40 שנים. מומחית בטיפול בפזילה, בעין עצלה ובתרגולי עיניים לילדים ולמבוגרים. לזימון תורים: 03-9343817
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם