חיפוש

עין עצלה (אמבליופיה)

תוכן העניינים

אמבליופיה (עין עצלה) היא הסיבה הנפוצה ביותר לליקוי ראייה בקרב ילדים: 2-3 מכל 100 ילדים סובלים מאמבליופיה.

אמבליופיה היא בעיית ראייה שכיחה. כידוע, המוח והעיניים משתפים פעולה כדי שנוכל לראות באופן תקין. עם זאת, לפעמים העין לא מתקשרת כראוי עם המוח ושולחת אליו תמונה מטושטשת. במצב כזה, המוח יעדיף לקבל מידע מהעין שרואה תקין, והעין השנייה תיעשה עצלה.

מה מוביל להיווצרות עין עצלה והאם ניתן לטפל בה? התשובות במאמר הבא מאת האורטופטיקאית רחל כהן.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה גורם לעין עצלה?

כל מצב שבו המוח לא מקבל תמונה ברורה וחדה מהעיניים יכול לגרום לעין עצלה. ישנם מספר גורמים עיקריים:

  • אי שיוויון בתשבורת – נקרא גם אניזומטרופיה (Anisometropia). זהו מצב שבו שתי העיניים בעלות "מספר" שונה. כך, עין ימין בעלת מספר מסוים ועין שמאל בעלת מספר אחר. למשל, מספר של 1.00+ לעומת 4.00+ בעין השנייה. כאשר התשבורת אינה שווה בשתי העיניים, נוצרת עין עצלה. כשמדובר בקוצר ראייה (מתוקן על ידי עדשה שלילית – מינוס), הפערים בתשבורת יכולים להיות גדולים מאוד כדי שיגרמו לעין עצלה. עם זאת, במקרים של רוחק ראייה (מתוקן על ידי עדשה חיובית – פלוס), הפער יכול להיות אפילו של 2 מספרים כדי לגרום לעין עצלה.
  • פזילה – כאשר העיניים לא ישרות ולא מתמקדות יחד על האובייקט, ועין אחת סוטה לכיוון כלשהו. הפזילה יכולה להיות כלפי פנים, חוץ, למעלה או למטה. במצב זה, המוח "מכבה" את הקליטה מהעין הפוזלת כדי להימנע מראייה כפולה. בעקבות כך, הראייה בעין זו פוחתת ונוצרת אמבליופיה.
  • חסימת ציר הראייה – יכול להיגרם באחת העיניים בשל מחלות כדוגמת קטרקט או בשל עיוותים בקרנית או עכירות בקרנית.

אבחון עין עצלה

לעיתוי של אבחון עין עצלה יש חשיבות רבה, מאחר שהטיפול אפקטיבי בעיקר בגילאים צעירים.

הורים לילדים יוכלו לזהות בקלות חלק מסוגי האמבליופיה. למשל, אמבליופיה שקשורה לפזילה גדולה. כאשר ניכרת פזילה אצל הילדים, כדאי לפנות לבדיקת רופא עיניים מומחה לילדים או אורטופטיסט על מנת לאבחן את המצב ולבחון את דרכי הטיפול.

ישנם סוגים של אמבליופיה שלא ניתן לזהות בקלות ורק בבדיקת מומחה ניתן יהיה לגלות. בשל כך, מומלץ לעבור בדיקת סקר של הראייה: בדיקה שמטרתה לאתר ולזהות מידת סיכון להיווצרות בעיית ראייה. חשוב מאוד לבחון את ראיית הילדים כבר בשלבי ההתפתחות הראשוניים – הרבה לפני "הבדיקה לפני כיתה א'".

ילדה מבצעת בדיקת ראייה
חשוב לגשת עם הילדים לבדיקת ראייה כבר בגיל קטן

על מנת למצוא יירודים מולדים, רופאי ילדים בודקים את הרפלקס האדום. זהו אותו רפלקס שגורם לפעמים לעיניים אדומות בתמונות שצולמו עם פלאש. הרפלקס האדום מעיד על כך שהאור חדר את העין והאיר את הרשתית, שהיא בעלת צבע אדמדם. אם לא רואים את הרפלקס האדום כשמאירים על העין באור חזק, ייתכן שמשהו מפריע לאור להגיע לרשתית.

בבדיקה של רופא עיניים או אופטומטריסט או אורטופטיסט מתבצעים מבחנים שונים לאבחון בעיות ראייה שעשויות להוביל לעין עצלה. חלק מהמבחנים יכולים להיות על ידי כיסוי העיניים ובדיקת התגובה בכל עין בנפרד, בעיקר בגילאים קטנים. לילדים גדולים יותר, שכבר מדברים, ניתן לבצע בדיקות נוספות כגון זיהוי צורות או מספרים.

טיפול בעין עצלה

כשמזוהה הפרעה בתשבורת (אניזומטרופיה), צריך בשלב הראשון לתקן אותה, לפני כל סוג אחר של טיפול. לאחר התאמת משקפיים או במקרים חריגים עדשות מגע, ניתן לדעת בוודאות אם אכן קיימת עין עצלה.

אם בכל זאת, על אף הרכבת משקפיים, יש הבדל בראייה בין העיניים, נדרשות דרכי טיפול אחרות. אחת מהן היא שימוש ברטיות או פדים לעין עצלה כדי לסגור את העין הדומיננטית. על ידי סגירת העין הדומיננטית עם רטייה, אין למוח ברירה אלא להפעיל את העין העצלה ולהשתמש במידע שמגיע ממנה. כך, הראייה משתפרת כעבור מספר חודשים של סגירה.

קיימות דרכים נוספות לטפל בעין עצלה. תוכלו לקרוא עליהן כאן >>

יש לילדכם עין עצלה? פנו למומחה!

המלצתי היא לפנות למומחה ולהתייעץ איתו לאחר אבחון מקיף. על פי מצב הראייה, ניתן יהיה לבחור את דרך הטיפול הנכונה והמתאימה. גם אחרי הייעוץ הראשוני יש להקפיד על מעקב קבוע כדי לוודא שהטיפול אפקטיבי.

נותרתם עם שאלות? אתם מוזמנים לכתוב לי בתגובות ואענה בשמחה.

רוצה לשמוע עוד?
רחל כהן

רחל כהן

אורטופטיסטית בעלת ניסיון של 40 שנים. מומחית בטיפול בפזילה, בעין עצלה ובתרגולי עיניים לילדים ולמבוגרים. לזימון תורים: 03-9343817
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם