חיפוש

מה זה מולטיפוקל?

תוכן העניינים

האופטומטריסט דיבר אתכם על פרסביופיה וקושי באקומודציה, בעיתון ראיתם פרסומת למשקפי מולטיפוקל בהנחה ובינתיים אתם מחליפים בין זוגות משקפיים לקריאה ולמרחק ונסחבים איתם לכל מקום. כדי לעשות סדר בתוך ים המושגים וההבטחות, נסביר אחת ולתמיד, ובצורה פשוטה, מה זה מולטיפוקל ולמה אתם צריכים משקפי מולטיפוקל.

הבעיה שמתחילה בגיל 40

אם גם אתם מוצאים את עצמכם מרחיקים את הטלפון כשאתם שולחים הודעת ווטסאפ או קוראים עיתון – אתם לא לבד. למעשה, כמעט כל מי שעבר את גיל 40 מתמודד עם אותה בעיה. בשפה המקצועית קוראים לה פרסביופיה, או "זוקן ראייה". זהו תהליך טבעי שמקטין את הכוח האקומודטיבי של העדשה התוך-עינית. לכן נהיה קשה יותר למקד את הראייה, בעיקר לטווחים קרובים.

תחילה רבים מכחישים את העובדה שהם זקוקים למשקפי קריאה, אך כעבור זמן מה כבר פונים לאופטומטריסט. למי שזקוק גם למשקפיים למרחק, משמעות הדבר היא להסתובב עם שני זוגות משקפיים – אחד למרחק ואחד לקריאה. לא הכי נוח וגם די מסורבל.
אישה מרכיבה משקפי מולטיפוקל

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

למה לא לאחד?

זה בדיוק מה ששאל בנג'מין פרנקלין, שפרצופו מעטר את שטר 100 הדולרים האמריקאי. בסוף המאה ה-18 המציא פרנקלין את עדשות הבי-פוקל, עדשות דו-מוקדיות – לפחות כך האגדה מספרת. אלה היו עדשות למרחק שהכילו בתחתית מעין "חלון" לקריאה, עם מספר ומבנה אופטי שונה.

עדשות בי-פוקל שלטו בשוק במשך תקופה ארוכה מאוד. גם כיום יש מי שעדיין דורש אותן והן מתאימות לשימושים ספציפיים. אלא שלצד מכירת עדשות בי-פוקל, החל פיתוח של עדשות מסוג אחר – עדשות מולטיפוקל, או עדשות פרוגרסיביות.

אז מה זה מולטיפוקל?

מולטיפוקל היא טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לראות מבעד לעדשה אחת לטווחים רבים בצורה נוחה. לעומת עדשות הבי-פוקל, שבהן היה מעבר חד וברור בין טווח המרחק וטווח הקריאה, בעדשות מולטיפוקל המעבר הדרגתי ונעים יותר לעין.

כבר ב-1907 נרשם הפטנט הראשון לשיטת ייצור העדשות, אך רק בשנות השישים הטכנולוגיה אפשרה ייצור מדויק יותר של העדשות. בשנות השמונים היצרנים השונים הצליחו גם להפחית בצורה משמעותית את העיוותים שנוצרו בשל המבנה האופטי הייחודי של העדשות. מאז ממשיך הפיתוח המתמיד, וכך גם ההסתגלות לעדשות מולטיפוקל הופכת קלה ומהירה יותר.

המבנה של עדשות מולטיפוקל

עדשות מולטיפוקל הן בעלות מבנה ייחודי. מבחינה חיצונית הן נראות כמו עדשות משקפיים רגילות, אך אם מביטים מבעדן מבינים את השוני. העדשות מכילות מבנה הדרגתי שמאפשר ראייה לשלושה מוקדים עיקריים: קריאה, ביניים ומרחק.

טווח הקריאה מאפשר לקרוא מסמכים, להביט על הטלפון הנייד או על טאבלט. לעומתו, טווח המרחק מאפשר לראות כל מה שנמצא ממרחק מטר עד אינסוף, בדיוק כמו עדשות משקפיים למרחק.

המיוחד בעדשות מולטיפוקל הוא בעצם טווח הביניים. זוהי תעלה צרה לרוב שמאפשרת מעבר נעים בין הטווח הקרוב למרחק, ומאפשרת גם לראות בבירור אובייקטים שהמרחק שלהם עד כמטר. אסור להתבלבל ולחשוב שטווח הביניים מתאים לצפייה בצג מחשב, מאחר שמדובר בתעלה צרה וקטנה שלא תאפשר לראות את צג המחשב בקלות. עדיף להשתמש בעדשות משרדיות לשימושים כאלה.

מבנה עדשות מולטיפוקל ועדשות ביפוקל

מה עוד כדאי לדעת על מולטיפוקל?

מאחר שלא מדובר בעדשות סטנדרטיות, לא כל אופטומטריסט יידע להתאים אותן ללקוח. מי שלא מכיר את המגבלות האופטיות של העדשות השונות עשוי להמליץ על עדשות לא מתאימות. למשל, מי שעוסק באלקטרוניקה או צורפות זקוק למבנה ספציפי מאוד של עדשות כדי לראות היטב את משטח העבודה. גם רופאים ומנתחים לא יסתפקו בעדשות בעלות מבנה סטנדרטי. כשבוחרים באופטומטריסט שאינו בקיא בנושא, נתקלים בחוסר הסתגלות לעדשות, שמוביל להחלפת סוגי עדשות פעם אחר פעם ובעיקר לעגמת נפש. כדאי להימנע ממסע כזה של ניסוי וטעייה ולפנות לאופטומטריסט בעל ותק וניסיון בהתאמת עדשות מולטיפוקל.

כך לא רק תקבלו הסבר על מה זה מולטיפוקל, אלא גם תדעו שהעדשות שרכשתם מתאימות לכם, ותוכלו לראות איתן מצוין.

מותגי המולטיפוקל שלנו

לקריאה נוספת בנושא:

אופטיקה דורון

אופטיקה דורון

רואים מצוין, מרגישים בבית. 30 שנות מקצועיות וצוות אופטומטריסטים מוסמכים ומיומנים, יעניקו לכם פתרונות ראייה מתקדמים המותאמים בדיוק לכם.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה להגיע אלינו?

נא לבחור את השירות המבוקש...