חיפוש

איך מרכיבים עדשות מגע בלי לפגוע בעיניים?

תוכן העניינים

רבים בוחרים להרכיב עדשות מגע, לרוב בשל התכונה הבולטת שלהן: הן בלתי נראות! אך לעומת משקפי ראיה, הליך הרכבת עדשות מגע מעט מורכב יותר. אז איך מרכיבים עדשות מגע?

הרכבת עדשות מגע זה לא דבר מסובך, אך התהליך דורש תרגול ואימון. תחילה זה עלול לקחת יותר זמן ולהיות מעט מתסכל. עם זאת, במהרה נלמד איך להרכיב עדשות מגע במהירות ובנוחות מיטבית, באופן כמעט טבעי.

המדריך שלפניכם מכיל הסבר מקיף על אופן השימוש בעדשות מגע, יחד עם המלצות חשובות שאספנו במהלך למעלה מ-30 שנות מקצועיות. זוהי הגרסה הדיגיטלית של המדריך שאנו מחלקים לכל לקוח שלנו שרוכש עדשות מגע, בשל הפרטים החשובים שמופיעים בו.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אנו ממליצים לקרוא את המדריך בעיון ולשמור אותו למקרה שמתעוררות שאלות במהלך תקופת השימוש בעדשות המגע.

אם אתם מנסים מספר סוגים של עדשות מגע, אנו ממליצים ליצור טבלת מעקב ולדרג את מידת הנוחות ואת איכות הראייה עם העדשות השונות. כמו כן, כדאי לשמור צילום בטלפון הנייד של אריזות עדשות המגע שהכי נוחות לכם, ובפרט של הפרמטרים שלהן (שמופיעים לרוב בצד האריזה), לצורך ווידוא פרטי ההזמנה בתום תקופת הניסיון.

מספר שלבים חשובים לפני שנתחיל

לשטוף ידיים

כשמדובר בעדשות מגע, חשוב לשמור על סטריליות. לכן תמיד נשטוף ידיים במים וסבון לפני הרכבת עדשות מגע או הסרתן מהעין, כדי למנוע חדירה של לכלוך וחיידקים אל העין. חשוב לייבש היטב את הידיים בנייר סופג (ולא במגבת) לפני שמרכיבים את העדשות, ולא להשאיר אותן רטובות או לחות.

לבחור מיקום נוח

מומלץ להרכיב עדשות מגע מעל משטח נוח ונקי, כך שאם העדשות ייפלו, ניתן יהיה לחטא ולהרכיב אותן. ניתן לפרוס נייר טישו נקי על גבי שולחן, או לחלופין להרכיב את העדשות מעל השיש או מעל כיור יבש עם פקק.

בלי מים

אין לשטוף את מחסנית העדשות או את העדשות עצמן במי ברז, אלא רק בתמיסה ייעודית. מי ברז עלולים להכיל לכלוך שמזהם את עדשות המגע ועלול להזיק לעיניים. אם מדובר בעדשות לשימוש חוזר, יש להקפיד להשתמש בתמיסת חיטוי חדשה בכל פעם שמסירים את העדשות ולא "למחזר" תמיסה משימוש קודם.

בלי ציפורניים

יש להשתמש בכריות האצבע בלבד במגע בעדשות המגע. כך נמנע שריטה של העין או קריעה של העדשה על ידי הציפורניים.

שומרים על סדר

תמיד נתחיל באותה עין, כדי למנוע בלבול בין העדשות. כך נוודא שהרכבנו את העדשה הנכונה לעין המתאימה, או שאחסנו את העדשה במקומה הנכון - במקרה של עדשות לשימוש חוזר. אנו ממליצים להתחיל את התהליך בעין ימין ולהתמיד בכך.

מוכנים? בואו נתחיל.

הרכבת עדשות מגע - איך עושים את זה?

שתי נקודות חשובות לפני שנסביר על אופן הרכבת העדשות:

  • מומלץ להרכיב את עדשות המגע בשלב האחרון של ההתארגנות בבוקר, כדי לתת לעין זמן "להתעורר".
  • בודקים לפני שמרכיבים – תמיד נסתכל על העדשות לפני שנרכיב אותן, כדי לוודא שהן שלמות ותקינות. כמו כן, נוודא שהעדשה אינה הפוכה.
    איך בודקים? מניחים את העדשה על קצה האצבע ומחזיקים אותה מול האור. אם קצות העדשה נפרשים לצדדים – היא הפוכה. אם היא נראית כמו גביע עם שפה חלקה, היא מוכנה לשימוש.
איך לדעת אם עדשות המגע הפוכות?

קדימה: איך מרכיבים עדשות מגע?

  1. יש לשפוך את תכולת אריזת/מחסנית עדשת המגע אל תוך היד ולתפוס את העדשה בעזרת שימוש בכריות האצבעות בלבד, כדי למנוע קריעה של העדשה.
  2. יש להניח את העדשה על קצה האצבע המורה או האמה.
  3. יש למשוך את העפעף התחתון כלפי מטה עם האמה/הקמיצה של אותה היד, ולמשוך את העפעף העליון כלפי מעלה עם היד השנייה.
  4. יש להביט הישר אל העדשה או המראה ולהניח את העדשה במרכז העין.
  5. לאחר הכנסת העדשה, יש לשחרר את העפעף התחתון ואז את העליון ולמצמץ. במידת הצורך, יש להביט לצדדים כדי להזיז את העדשה למרכז.
איור המדגים הרכבת עדשות מגע

תוכלו להיעזר בסרטון הבא כדי ללמוד איך להרכיב עדשות מגע:

ככל שמתאמנים, ההרכבה נהיית קלה יותר

עם הזמן תראו שתהליך ההרכבה יתקצר וייארך שניות בודדות.

איך מסירים עדשות מגע?

  1. מומלץ להסיר את עדשות המגע לפחות שעה לפני שהולכים לישון, כדי שהעין תהיה מספיק מאווררת לפני השינה.
  2. כאשר העין פקוחה, יש להביט למעלה ולמשוך את העפעף העליון כלפי מעלה בעזרת יד אחת.
  3. יש למשוך את העפעף התחתון כלפי מטה עם האמה של היד השנייה. יש להחליק את העדשה כלפי מטה בעזרת האצבע המורה, לכיוון החלק הלבן התחתון של העין.
  4. יש לצבוט את העדשה בעדינות בעזרת האצבע והאגודל ולהסיר אותה.
  5. חשוב להיזהר ולהשתמש רק בכריות האצבעות, כדי לא לשרוט את העדשה או את העין.
איור המדגים הסרת עדשות מגע

תוכלו להיעזר בסרטון הבא כדי ללמוד איך להסיר עדשות מגע:

מה עושים עם עדשות המגע לאחר ההסרה?

אם מדובר בעדשות יומיות, יש לזרוק אותן לאחר ההסרה. אחרת, יש לאחסן את העדשות במחסנית עם נוזל תמיסה מתאים. (הסבר על הטיפול בעדשות מגע לשימוש חוזר – מיד יגיע)

חשוב להקפיד לזרוק את העדשות בתום תקופת השימוש המומלצת.

שימו לב! חשוב לחזור לבדיקה לביקורת אחת לחצי שנה

עדשות מגע דורשות שימוש מבוקר וביקורת אצל אופטומטריסט מוסמך. בבדיקה נבחן האם השימוש בעדשות המגע נעשה בצורה נכונה, האם מעבר החמצן לעין בעת הרכבת העדשות תקין, והאם המרשם עדיין תקף.

רכישת עדשות מגע ללא בדיקה תקופתית מסכנת את העיניים.

שימוש בעדשות מגע לשימוש חוזר

לאחר הרכבת עדשות המגע, יש לנקות את המחסנית

  • ריקון: יש לרוקן את התמיסה הישנה ממחסנית עדשות המגע.
  • שטיפה: יש לשטוף את המחסנית בתמיסת חיטוי חדשה ולשפוך אותה.
  • ייבוש באוויר: על מחסנית עדשות המגע להתייבש באוויר, כשהיא מונחת הפוכה על נייר נקי.
  • החלפה: יש להחליף את מחסנית העדשות אחת לחודש.

לאחר הסרת עדשות המגע, יש לנקות את העדשות

  • טרם הסרת העדשות, יש למלא את המחסנית הנקייה בתמיסה חדשה לחיטוי עדשות מגע.
  • לאחר הסרת העדשה, יש לנקות אותה על-ידי הנחתה על כף יד נקייה ויבשה. יש לטפטף על העדשה מספר טיפות מתמיסת החיטוי, ולשפשף אותה קלות בתנועות קדימה ואחורה בעזרת כרית האצבע. פעולה זו מנקה את משטחי העדשה.
  • לאחר מכן, יש לשטוף את העדשה היטב במספר טיפות תמיסה נוספות, ולהכניס אותה למחסנית שאותה מילאנו בתמיסה.
  • חוזרים על הפעולה עם העדשה השנייה. סוגרים את המחסנית ומניחים בה את העדשות להשריה. אם אינך רוצה להרכיב את העדשות בכל יום, יש לעיין בהוראות התמיסה לעדשות המגע, לקבלת מידע על משך הזמן הנדרש להשריה או על תדירות החלפת התמיסה.

המלצות חשובות לשמירה על בריאות העין

אסור להשתמש בעדשות המגע מעבר לזמן הנקוב

מומלץ לכתוב את תאריך תחילת השימוש בעדשות, ולזרוק אותן בתום תקופת השימוש המותרת. במהלך היום, מומלץ לא להרכיב עדשות מגע למשך יותר מ־8 עד 14 שעות. פרק הזמן משתנה בהתאם לסוג העדשה וחומר הגלם, וכן על פי רמת היובש בעיניים ובהתאם לתפקוד בלוטות השומן בעפעפיים. שאלו את האופטומטריסט בנוגע למשך השימוש המומלץ לכם.

אסור לישון עם עדשות מגע

חשוב לזכור כי עדשות המגע הן גורם זר וחוסם בעין. אם ישנים עם עדשות מגע בעיניים, חלבונים וחיידקים מצטברים בין העדשה לעין וגורמים להפרשות וזיהומים קשים. כדי למנוע נזק לעיניים ולראייה, יש להסיר אותן לפני השינה.

יש להשתמש רק בתמיסה שהותאמה לך

עדשות המגע השונות מיוצרות מחומרי גלם שונים, שדורשים טיפול שונה על מנת לנקות ולחטא אותן לקראת השימוש הבא. יש להשתמש רק בתמיסה שהותאמה לך על ידי האופטומטריסט, ולא לרכוש בקבוק תמיסה מסוג אחר על דעת עצמך. תמיסה שאינה מתאימה לא תחטא כראוי את עדשות המגע ויכולה לגרום לזיהום ולנזק.

יש להחליף את התמיסה בזמן

יש להחליף את נוזלי התמיסה בכל פעם שמאחסנים את עדשות המגע במחסנית, בין אם זה במהלך היום ובין אם בלילה. אם לא משתמשים בעדשות במשך שבוע, יש להחליף את התמיסה במחסנית (בדקו מהו פרק הזמן המדויק לתמיסה שבה אתם משתמשים בהוראות השימוש המצורפות לה). שימו לב שבקבוק תמיסה אמור להספיק לחודש ימים, וניתן להשתמש בנוזל עד 90 יום מיום פתיחת הבקבוק - ולא יותר מכך. חשוב גם להחליף את המחסנית פעם בחודש, כיוון שנאגרים בה לכלוך וחיידקים.

אסור להרכיב עדשות מגע בים/בבריכה

מעבר לכך שהן עשויות ליפול מהעין בגלל התזות המים, הן מוקד מושך לחיידקים ומזהמים, וכן לחומרים כימיים (כמו כלור) שנכלאים בעדשה.

נתקלתי בבעיה בהרכבת עדשות מגע – מה לעשות?

כל מרכיב עדשות מגע נתקל בבעיה בשלב מסוים. אלה יכולות להיות דלקות עיניים, תחושת יובש בעיניים או אפילו בלבול האם כבר הסרתי את העדשות או שלא. בכל מקרה של שאלה, תהייה או בלבול, מומלץ לפנות למומחה. שיחת טלפון לחנות האופטיקה, פנייה לרופא עיניים או אפילו פנייה למיון במקרה חירום. כמו כן, מומלץ למרכיבי עדשות מגע להיבדק אחת לשנה אצל אופטומטריסט.

להזמנת עדשות מגע ותמיסות

מדריך זה מכיל מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ כלשהו, לרבות ייעוץ רפואי, או להסבר אישי ופרטני בנושא השימוש בעדשות מגע. הקפידו להציג בפני האופטומריסט וגורמי המקצוע כל שאלה, תהייה או התלבטות בנושא השימוש בעדשות מגע.
© כל הזכויות שמורות ל"אופטיקה דורון". האיורים והתמונות להמחשה בלבד.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם