חיפוש

איך להרכיב עדשות מגע קשות ולנקות אותן?

תוכן העניינים

כל מרכיבי עדשות המגע חייבים תודה לממציאי עדשות המגע הקשות. הן היו החלוצות ורק אחריהן הגיעו העדשות הרכות לשוק. כיום, משתמשים בהן כדי לתת מענה במקרים אופטיים מיוחדים. למשל, לבעלי צילינדר גבוה או כפתרון ראייה מושלם לבעלי קרטוקונוס. ללמוד איך להרכיב עדשות מגע קשות זה השלב הראשון לקראת השימוש בהן באופן יומיומי.

תנו לנו להרגיע אתכם – להרכיב עדשות מגע קשות זה לא מסובך. ברגע שמבינים את העניין, זה כבר קורה בתוך שניות. הדבר הכי חשוב הוא לשמור על היגיינה ועל שגרת ניקיון, כדי שהעדשות יישמרו לאורך זמן ובריאות העין לא תיפגע.

המדריך שלפניכם מכיל הסבר מקיף על אופן השימוש בעדשות מגע קשות, יחד עם המלצות חשובות שאספנו במהלך למעלה מ-30 שנות מקצועיות.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ההמלצה שלנו היא לקרוא את המדריך בעיון ולשמור אותו במועדפים למקרה שמתעוררות שאלות במהלך השימוש בעדשות.

מחפשים את מדריך ההרכבה שלנו לעדשות מגע רכות? לחצו כאן.

מספר שלבים חשובים לפני שנתחיל

לשטוף ידיים

כשמדובר בעדשות מגע, חשוב לשמור על סטריליות. לכן תמיד נשטוף ידיים במים וסבון לפני הרכבת עדשות מגע קשות או הסרתן מהעין, כדי למנוע חדירה של לכלוך וחיידקים אל העין. חשוב לייבש היטב את הידיים בנייר סופג (ולא במגבת) לפני שמרכיבים את העדשות, ולא להשאיר אותן רטובות או לחות.

לבחור מיקום נוח

מומלץ להרכיב עדשות מגע מעל משטח נוח ונקי, כך שאם העדשות ייפלו, ניתן יהיה לחטא ולהרכיב אותן. ניתן לפרוס נייר טישו נקי על גבי שולחן, או לחלופין להרכיב את העדשות מעל השיש או מעל כיור יבש עם פקק.

בלי מים

אין לשטוף את מחסנית העדשות או את העדשות עצמן במי ברז, אלא רק בתמיסה ייעודית. מי ברז עלולים להכיל לכלוך שמזהם את עדשות המגע ועלול להזיק לעיניים, לעומת התמיסה הסטרילית.

בלי ציפורניים

יש להשתמש בכריות האצבע בלבד במגע בעדשות המגע. כך נמנע שריטה של העין או קריעה של העדשה על ידי הציפורניים.

שומרים על סדר

תמיד נתחיל באותה עין, כדי למנוע בלבול בין העדשות. כך נוודא שהרכבנו את העדשה הנכונה לעין המתאימה, או שאחסנו את העדשה במקומה הנכון. אנו ממליצים להתחיל את התהליך בעין ימין ולהתמיד בכך.

מוכנים? בואו נתחיל.

הרכבת עדשות מגע קשות - קל יותר משחשבת!

תנו לנו להפתיע אתכם: ההרכבה של עדשות קשות קלה יותר מזו של עדשות רכות! משום שהעדשה בעלת קוטר כה קטן, יש לה פחות "מכשולים" בדרך אל העין.

שימו לב: במקרים רבים אחת העדשות תהיה צבועה בגוון כחלחל כדי להקל על ההבחנה בין עדשה ימין לשמאל. הצבע לא מפריע לראייה, וכשהעדשה נמצאת בעין לא ניתן להבחין בגוון הקל שלה.

איך להרכיב עדשות קשות?

  1. נשפוך את תכולת מחסנית עדשת המגע אל תוך היד ונתפוס את העדשה בעזרת שימוש בכריות האצבעות.
  2. נניח את העדשה על קצה האצבע המורה או האמה.
  3. נמשוך את העפעף התחתון כלפי מטה עם האמה/הקמיצה של אותה היד, ונמשוך את העפעף העליון כלפי מעלה עם היד השנייה.
  4. נביט הישר אל העדשה או המראה ונניח את העדשה במרכז העין (על הקשתית – החלק הצבעוני של העין, שמקיף את האישון).
  5. לאחר הכנסת העדשה, נוכל לשחרר את העפעף התחתון ולהסתכל לכיוון הרצפה. באיטיות נשחרר את העפעף העליון ונמצמץ.

בהמשך העמוד תמצאו סרטון שמציג את תהליך ההרכבה וההסרה.

להרכיב עדשות מגע קשות שלב אחר שלב

ככל שמתאמנים, ההרכבה נהיית קלה יותר

עם הזמן תראו שתהליך ההרכבה יתקצר וייארך שניות בודדות.

הסרת עדשות מגע קשות - 3 דרכים לבחירתך

אחרי שלמדנו איך להרכיב עדשות מגע קשות – הגיע הזמן ללמוד איך להסיר אותן מהעיניים בסוף היום. יש שלוש דרכים מומלצות להסרת עדשות קשות. כל אחד יכול לבחור את הדרך שנוחה לו.

צביטה / נשיקה של העפעפיים

  1. כאשר העין פקוחה, נניח את האצבע המורה במרכז העפעף התחתון (קרוב לריסים) ואת האצבע המורה של היד השנייה במרכז העפעף העליון. האצבעות צריכות לעזור לעין להישאר פקוחה באופן מירבי.
  2. בתנועה איטית, נקרב את שתי האצבעות לכיוון האישון בצמוד לגלגל העין, תוך כדי לחיצה קלה ביותר של העפעפיים לתוך העין.  התנועה הזו מעט דומה לצביטה.
  3. קירוב העפעפיים יוצר לחץ על העדשה וגורם לה "לקפוץ" החוצה.

מתיחה ומצמוץ

  1. נרכין מעט את הראש, כך שכוח המשיכה יסייע לנו.
  2. כאשר העין פקוחה, נצמיד שתי אצבעות ונניח אותן בקצה העין הקרוב לאוזן; אחת על העפעף העליון והשנייה על התחתון.
  3. נמשוך את העפעפיים לכיוון האוזן.
  4. כשהעפעפיים מתוחים הצידה, נמצמץ. העדשה תקפוץ החוצה.

בעזרת פומפה קטנטנה

ניתן לרכוש אצלנו פומפות רב פעמיות להסרת עדשות מגע קשות. זה כלי נוח לשימוש, אם כי עדיף קודם כל לנסות וללמוד להסיר את העדשות באמצעות הידיים בלבד ובלי כלי עזר.

  1. נאחוז בפומפה כמו שאוחזים עט. נטפטף עליה מעט תמיסת מלח  לחיטוי (Saline).
  2. כאשר העין פקוחה, נביט קדימה ונצמיד את הפומפה לשליש התחתון של העדשה, בשעה 6, כמה שיותר קרוב להיקף העדשה. חשוב להקפיד על כך משום שהצמדת הפומפה למרכז העדשה יכולה לגרום לפציעת העין.
  3. נמשוך את הפומפה מעט למעלה והחוצה. נפריד את העדשה מה פומפה בעדינות.

תוכלו להיעזר בסרטון הבא, שמדגים את שלוש הדרכים להסרת העדשות הקשות:

ניקוי עדשות מגע קשות

העדשות הקשות גורמות לפחות מקרים של דלקות עיניים על רקע זיהומי, לעומת עדשות מגע רכות, בשל המבנה שלהן שלא מכיל נוזלים. יחד עם זאת, עדיין צריך להקפיד על ניקיון וטיפול נאות בעדשות.

טיפול נכון בעדשות מגע קשות ישמור על הצלילות שלהן ועל בריאות העין ויאריך את זמן השימוש המותר בהן. לעדשות מגע קשות אין תאריך תפוגה מוגדר, ולרוב הן מתאימות לשימוש בן שנה עד שנתיים. ניקוי יסודי של העדשות מאפשר את המשך השימוש בהן לאורך זמן.

חומרי חיטוי של עדשות מגע קשות והוראות שימוש

לעדשות מגע קשות יש חומרי חיטוי שונים מאשר לעדשות רכות. לכל סוג של עדשות יש תהליך טיפול וניקוי ייחודי עם חומרים מתאימים, אותו יסביר לכם האופטומטריסט בעת ההתאמה.

העדשות השונות מיוצרות מחומרי גלם מגוונים, שכל אחד מהם דורש טיפול ספציפי על ידי חומרי ניקוי וחיטוי שונים. שימו לב כי שימוש בחומר שונה מהמומלץ על ידי האופטומטריסט המטפל יכול לגרום להרס של העדשות ומוביל לביטול האחריות עליהן.

סבון ותמיסת השרייה Boston לטיפול בעדשות מגע קשות

תמיסת בוסטון (Boston)

חומרי החיטוי של בוסטון מבית Bausch&Lomb מגיעים בשני בקבוקים שונים: סבון ותמיסת השרייה.

הסבון בעל פקק אדום שמזהיר אותנו לא להכניס אותו לעין! אחרי הסרת העדשה מהעין, מניחים את העדשה במרכז כף היד, מטפטפים טיפה אחת של סבון על העדשה ומסבנים בתנועת שפשוף כדי להסיר משקעים וחלבונים מהעדשה. נשטוף את העדשה בתמיסת סליין ונכניס אותה למחסנית, אותה נמלא מראש בתמיסת ההשרייה של בוסטון.

כשנרצה להרכיב את העדשה מחדש, נטפטף בחלקה הפנימי (שנצמד לעין) טיפה מתמיסת ההשרייה כדי להקל על ההרכבה.

סבון GP ותמיסת השרייה

תמיסת GP

חומרי החיטוי של GP מבית AVIZOR מגיעים גם הם בתצורה של סבון ותמיסת השרייה נפרדים.

בנוסף לכך, קיים גם GP Multi, שמשלב את שתי הפעולות יחד בתכשיר אחד.

למה חשוב לשמור על ניקיון של עדשות מגע קשות?

העיניים הן איבר רגיש במיוחד, וכשמכניסים אליהן עצם זר כמו עדשות מגע, הוא חייב להיות נקי וסטרילי.

אם לא נקפיד לסבן את החלבונים שמצטברים על גבי העדשה, הם יכולים לצבור עליהם חיידקים. בהכנסה של חיידקים לעין קיימת סכנה להיווצרות דלקת חיידקית, או גרוע מכך דלקת בקטריאלית, שמחייבת הפסקת הרכבה וטיפול רפואי הולם.

כמו כן, כשהעדשה מלאה בחלבונים ולכלוך איכות הראייה יורדת, כיוון שהעדשה אינה צלולה. ההבדל יכול להיות מהותי – כמו שמשת רכב לפני ואחרי שטיפה.

לכן, חשוב מאוד להקפיד על היגיינה ועל שגרת ניקוי ראויה לעדשות המגע הקשות.

עדשות מגע קשות - הרכב וניקוי

איך מוודאים שהעדשות במצב תקין?

מרכיבי עדשות קשות צריכים לחזור לביקורת אצל האופטומטריסט אחת לחצי שנה. בבדיקה השגרתית, נוודא את התאמת העדשה לעין, את מצב הראייה, את שגרת הניקוי של הפציינט ואת תקינות העדשות. סדקים קטנים שנוצרים בעדשות יכולים להתגלות בבדיקה, שבה האופטומטריסט בוחן את העדשה בזכוכית מגדלת מיוחדת. בשל כך, הבדיקה יכולה למנוע אסון.

לפעמים אנחנו עשויים לגלות בבדיקה שהעדשות כבר לא במצב ראוי לשימוש או שחל שינוי במספר ויש צורך בתיקון של העדשות למספר החדש או הזמנה של עדשות חדשות. במקרה של עדשות מגע לקרטוקונוס, למשל, עשוי לחול שינוי במבנה הקרנית שישפיע על הראייה וידרוש שינוי של העדשות.

במקרים אחרים, נגלה שהעדשות צברו משקעים שחומרי הניקוי לא הצליחו להסיר, ונשלח אותן לניקוי יסודי במפעל.

בשימוש היומיומי בעדשות, תמיד נוודא שהן תקינות לפני ההרכבה. נסתכל על העדשות לפני ההרכבה ולוודא שהן לא סדוקות או שבורות. סדק או שבר לא אמורים לקרות בשימוש תקין.

קל ונוח להרכיב עדשות מגע קשות

הדורות החדשים של עדשות המגע הקשות נקראים ״נושמים״, בשל רמת מעבר החמצן הגבוהה שלהם. אבל זה לא היתרון היחיד של העדשות הקשות.

הן קטנות יותר מעדשות מגע אחרות, ולכן קל יותר להרכיב אותן. הן גם מעניקות ראייה חדה, במיוחד כשמשקפיים או עדשות מגע סטנדרטיים כבר לא מצליחים לעזור. במרבית המקרים, יש השתתפות של קופות החולים ברכישתן. לחצו כאן לפרטים נוספים.

אנחנו מזמינים אותך להגיע אלינו לבדיקת התאמה לעדשות מגע קשות. ניתן למלא פרטים בטופס הבא, אנחנו ניצור קשר ונתאם עמך.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אלמוג ברויטמן

אלמוג ברויטמן

אופטומטריסטית מוסמכת, בוגרת תואר ראשון באופטומטריה מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן. מתמקצעת בהתאמת עדשות מגע מיוחדות ומתנדבת במחלקת עיניים בבית חולים.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם