חיפוש

טיפול בקרטוקונוס – כל הדרכים לשפר את הראייה

תוכן העניינים

דרך הטיפול בקרטוקונוס תלויה בסימפטומים ובעיתוי בהתאם להתקדמות המחלה. מחלת הקרטוקונוס מופיעה בדרך כלל בגילאי העשרה המאוחרים או העשרים המוקדמים, וככל שהאבחון נעשה מוקדם יותר כך הטיפול יעיל יותר. המחלה גורמת לעיוות של קרנית העין, כך שמצורה של כיפה מעוגלת, הקרנית מתעוותת אט-אט ומקבלת צורה של חרוט. בשל כך, הראייה מיטשטשת ומתחילים להופיע עיוותים בראייה. במאמר הבא אסביר על טיפול בקרטוקונוס, השיטות השונות, היתרונות והחסרונות.

הבעיה הגדולה של מחלת הקרטוקונוס היא שאין לה מרפא

לעומת מחלות אחרות, שנמצאו להן תרופות המרפאות אותן, לקרטוקונוס טרם נמצא מרפא. העיוות בפני שטח הקרנית שמתרחש אצל הסובלים מקרטוקונוס מקורו בהיחלשות של סיבי קולגן – סיבי חלבון שמצויים באיברים רבים בגוף האדם. הסיבה להיחלשות סיבי הקולגן, ולמעשה הגורם הפתולוגי שאחראי למחלה, טרם נמצאו. לכן, לא קיים מרפא למחלה, אך קיימות דרכי טיפול בקרטוקונוס שמשפרות את איכות הראייה או עוצרות את הידרדרות המחלה.

קרטוקונוס
Keratoconus causes the cornea to thin and bluge to a conical shape. / www.keratomania.com
Based on an image from: National Eye Institute, National Institutes of Health (NEI #NEA04)

אבחון מוקדם משפר את איכות הטיפול בקרטוקונוס

איכות הטיפול תלויה בעיתוי שבו מאבחנים את המחלה, וכמה שיותר מוקדם – כך יותר טוב.
לכן, במקרים שבהם ניכרים שינויים תדירים בצילינדר (אסטיגמציה), או שהמטופל מתלונן על "צל בראייה" או על ראייה כפולה – נבדקת גם האפשרות שקיים קרטוקונוס.
על מנת לאבחן האם מקור התלונות הוא קרטוקונוס, ניתן לבצע בדיקת מיפוי קרנית או בדיקה ברטינוסקופ. אם מזוהה עיוות קרניתי, יש לפנות לרופא עיניים מומחה קרנית על מנת לאבחן את המחלה ואת דרכי הטיפול. חשוב כמובן להישאר במעקב של בדיקת אופטומטריסט פעם בחצי שנה כדי לבדוק אם יש שינויים בראייה ולבחון את דרכי הטיפול.
תוכלו לקרוא כאן עוד על אבחון קרטוקונוס.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

טיפול בתסמיני הקרטוקונוס

משקפיים לקרטוקונוס

בשלבים המוקדמים של המחלה, כשישנה ירידה בחדות הראייה, ניתן לתקן את הראייה על ידי מתן משקפיים במרשם מתאים. בהמשך, עם הידרדרות המחלה והופעת אסטיגמציה גבוהה, משקפיים כבר לא יוכלו לתקן את הראייה באופן מיטבי.

משקפיים כדרך טיפול בקרטוקונוס
תחילה משקפיים ישפרו את הראייה לסובלים מקרטוקונוס, אך ככל שהמחלה תתקדם יידרשו פתרונות אחרים

עדשות מגע לטיפול בקרטוקונוס

כשהמשקפיים כבר לא יעילים, עדיף לעבור לעדשות מגע כדרך טיפול במחלה ובירידה באיכות הראייה הנלווית לו. קיימים מספר סוגים של עדשות מגע שיכולים לתת מענה לסובלים מקרטוקונוס:

  • עדשות מגע טוריות – מתאימות לשלבים הראשונים של המחלה. העדשות בעלות מרשם מתאים לטיפול ברוחק הראייה והאסטיגמציה שמופיעים אצל הסובלים מקרטוקונוס בשלבים המוקדמים.
  • עדשות מגע רכות לקרטוקונוס – יכולות להתאים למקרים של קרטוקונוס קל. העדשות דקות וגמישות יחסית, ולכן לא מתאימות למקרים של קרנית קמורה מאוד – דבר האופייני לשלבים מתקדמים יותר של המחלה.
  • עדשות מגע קשות – מתאימות לרוב המקרים, בשל המבנה האופטי שלהן. החלל שבין העדשות לקרנית מתמלא בדמעות בכל מצמוץ וכך נוצר מבנה המדמה קרנית "מושלמת". אותו מבנה מלאכותי מתקן את הצילינדר כאילו לא היה, ולכן עדשות מגע קשות מעניקות ראייה מצוינת לסובלים מקרטוקונוס.
  • עדשות מגע משולבות – מתאימות למי שסובל מחוסר נוחות מעדשות מגע קשות. העדשות הן למעשה עדשות מגע רכות שמושתלות בהן עדשות קשות, וכך זוכים בטוב משני העולמות: גם שולי עדשה דקים כמו בעדשות רכות, שגורמים לעדשה להיות פחות מורגשת בזמן מצמוץ, וגם המבנה האופטי של עדשות המגע הקשות. החיסרון של עדשות אלה הוא שזמן ההרכבה המקסימאלי שלהן הוא כחצי שנה. לעומת זאת, בעדשות מגע רכות לקרטוקונוס או עדשות מגע קשות ניתן להשתמש במשך כשנה. "זמן החיים" של העדשות משתנה בהתאם להפרשת הדמעות בעיניים; אם מופרש הרבה חלבון הוא נדבק לפני השטח של העדשה ומפחית את האיכות האופטית שלה. ניתן להשתמש במסירי חלבון, אך הם לא יעילים במאה אחוז ולא מונעים את הבלאי הטבעי של העדשות.

כמובן חשוב תמיד להתייעץ עם אופטומטריסט מומחה בהתאמת עדשות לקרטוקונוס לפני התאמת העדשות, וזאת לאחר בדיקה מקיפה והתייעצות עם רופא עיניים מומחה קרנית.
עדשות מגע לקרטוקונוס

טיפול בקרטוקונוס: איך לעצור את התקדמות המחלה?

שיטת טיפול חדשה יחסית בשם "קרוס-לינקינג" מסוגלת לעצור את התקדמות הקרטוקונוס, או לכל הפחות להאט אותה. השיטה אפקטיבית במיוחד בשלבים הראשוניים של המחלה. באופן טבעי מתרחש, גם בקרנית, תהליך שנקרא צילוב, המקשיח רקמות אנוש באמצעות קשירת חלבוני קולגן אחד לשני. ההנחה היא שבקרטוקונוס, ירידה במספר קשרי הצילוב בקרנית מקטינה את מידת עמידותה של הקרנית ולכן היא מתעוותת. טיפול הקרוס-לינקינג יוצר קשרי צילוב חדשים ומחזק את הקרנית החלשה, כך שהתפתחות המחלה נעצרת. הטיפול אפקטיבי בעיקר בשלבים הראשוניים של המחלה, ויעיל לרוב לתקופה של 7-12 שנים, בהתאם לתקופה שבה מתחדשים סיבי הקולגן.
יש להתייעץ עם רופא עיניים מומחה קרנית בנושא טיפול בקרטוקונוס ובשאלה האם לבצע קרוס-לינקינג על מנת שהתהליך ייעשה בזמן אמת, כשהמצב עדיין בר-טיפול ולא כשיש נזק ממשי שכבר לא ניתן לתקן.
לקריאה נוספת בנושא קרטוקונוס לחצו כאן.
טיפול בקרטוקונוס בשיטת קרוס לינקינג

השתלת קרנית

השתלת קרנית היא מוצא אחרון במקרים שבהם יתר דרכי הטיפול בקרטוקונוס אינן מועילות. למשל, כאשר המטופל אינו יכול עוד להרכיב עדשות מגע או כשהן כבר לא מתקנות את הראייה, אפילו לא ברמה שמספקת ראייה תפקודית סבירה. לאור העובדה שהקרנית אינה מכילה כלי דם, שיעור ההצלחה בניתוחים להשתלת קרנית גבוה למדי, שכן הסיכון בדחיית הקרנית נמוך יחסית להשתלות איברים אחרים.

לסיכום – טיפול בקרטוקונוס צריך להיעשות על ידי מומחה

מאחר שאין למחלת הקרטוקונוס מרפא, ניתן לטפל רק בתסמיניה או לעצור/להאט את התפתחותה. על מנת שהטיפול יהיה מיטבי, חשוב לבחור במומחה שיאבחן את המצב במדויק ויידע להמליץ על דרך הטיפול האופטימלית.
האופטומטריסטים באופטיקה דורון מיומנים בהתאמת עדשות מגע מיוחדות לסובלים מקרטוקונוס. אנו חברים ברשתות מכבי ממבט ראשון, כללית אופטיק ומאוחדת שיא, כך שקבלת ההחזר/ההשתתפות מקופות החולים קלה ומהירה יותר. אתם מוזמנים להיעזר ב-30 שנות המקצועיות שלנו ולהגיע לבדיקת התאמה לעדשות מגע. מלאו פרטיכם בטופס הבא:

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם