חיפוש

אבחון קרטוקונוס – העיתוי הוא קריטי!

תוכן העניינים

מחלת הקרטוקונוס מופיעה בדרך כלל בגילאי העשרה המאוחרים או בשנות העשרים המוקדמות. המחלה מתקדמת באופן איטי יחסית וגורמת באופן הדרגתי להתקמרות הקרנית. גם השפעות המחלה מורגשות באופן הדרגתי, ולכן אבחון קרטוקונוס נעשה בדרך כלל בשלבים מתקדמים יותר של המחלה.

בשלב הראשון, חדות הראייה יורדת. עם התקדמות המחלה, חדות הראייה ממשיכה לרדת יחסית במהירות. במקביל, מופיעה אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה. בשל תסמיני המחלה, יש מי שמאבחנים אותה בתחילתה כקוצר ראייה. בהתחלה משקפיים אכן יספיקו על מנת לתקן את חדות הראייה שנפגמה, אך ככל שעובר הזמן המשקפיים כבר לא יועילו במיוחד, ויידרשו דרכים אחרות לטפל בקרטוקונוס.

קרטוקונוס
Keratoconus causes the cornea to thin and bluge to a conical shape. / www.keratomania.com
Based on an image from: National Eye Institute, National Institutes of Health (NEI #NEA04)

אבחון קרטוקונוס

אבחון קרטוקונוס אינו דבר פשוט כשהמחלה נמצאת בשלביה הראשונים. הופעת התסמינים של המחלה באופן הדרגתי גורמת לכך שלרוב קשה להבחין בהם בתחילתה. כאמור, הסובלים מקרטוקונוס יתלוננו לרוב על ירידה מהירה בחדות הראייה או יגלו עלייה חדה בצילינדר. אם המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים יותר, ממש ניתן לראות את המבנה החרוטי שהקרנית מקבלת.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

חקר הגורמים למחלת הקרטוקונוס טרם הסתיים. עד כה נמצא מספר קטן של גנים שגורמים למחלה, וככל הנראה מדובר במחלה תורשתית. לפיכך, אם אחד מבני משפחתכם סובל מקרטוקונוס, כדאי גם לכם להיות במעקב.

המטרה היא כמובן לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם, ובבדיקה פשוטה של אופטומטריסט ניתן יהיה לזהות סימנים המצביעים על קרטוקונוס.

כשמדברים על בדיקה לקרטוקונוס, הבדיקה הטובה ביותר לאבחון המחלה היא בדיקת מיפוי קרנית. בבדיקה זו מתקבל צילום טופוגרפי של העין, כך שניתן לראות את פני השטח של הקרנית. הבדיקה אינה פולשנית ומבוצעת על ידי מכשיר מיוחד שמצלם את פני שטח הקרנית.

אבחון קרטוקונוס באמצעות מיפוי קרנית
בדיקת מיפוי קרנית – אינה פולשנית ומאפשרת לאבחן קרטוקונוס

באמצעות מיפוי הקרנית ניתן לגלות מה מצב הקרנית ולאבחן מחלות עיניים שונות. במקרה של קרנית סימטרית ותקינה, צילום מיפוי הקרנית ייראה כמו לוח מטרה – מספר קטן של "טבעות" בגוונים ירוק-צהוב. במקרה של קרטוקונוס, ישנם עיוותים בקרנית ופני השטח אינם אחידים. בצילום נוכל לראות את הקונוס בצבע אדום כהה בחלק התחתון של הקרנית כלפי חוץ. ניתן לראות בתמונה הבאה צילום של עין הסובלת מקרטוקונוס במצב חמור:

מיפוי קרנית עם קרטוקונוס
צילום מיפוי קרנית הסובלת מקרטוקונוס

ניתן לראות סימנים של קרטוקונוס גם בבדיקות ראייה נוספות. למשל, בבדיקת רטינוסקופיה ניתן להבחין במה שנקרא "רפלקס מספריים". כשמאירים על העין בעזרת הרטינוסקופ וזזים בתנועה אופקית, החזר האור מהעין ייראה כמו שני חלקים שמתחברים, כפי שקורה בפתיחה וסגירה של מספריים. ניתן לראות דוגמה בסרטון הבא:

למה חשוב לאבחן קרטוקונוס בשלב מוקדם?

ככל שאבחון הקרטוקונוס נעשה בשלב מוקדם יותר, כך משתפר אופן הטיפול במחלה.

בשנים האחרונות החלו לבצע טיפול חדשני בקרטוקונוס שנקרא "קשרי צילוב" (באנגלית: Cross-Linking, "קרוס לינקינג"). אותו טיפול עוצר, או לכל הפחות מאט, את התפתחות המחלה. הטיפול יעיל במיוחד כשהוא נעשה בעת הופעת הקרטוקונוס או בשלביה הראשונים של המחלה, ומאפשר לייצב את מצב הקרנית מבלי שיחמיר. טיפול הקרוס-לינקינג מחזק את הקרנית החלשה על ידי יצירת צילוב חדש בין סיבי הקולגן. אלה אותם סיבים שהיחלשותם גורמת למבנה הקרנית להשתנות אצל הסובלים מקרטוקונוס.

טיפול קשרי הצילוב יעיל בדרך כלל לתקופה של 7-12 שנים, מאחר שסיבי הקולגן מתחדשים מדי 7-12 שנים. כדאי כמובן להמשיך בביקורת אצל רופא העיניים המטפל על מנת לוודא אם יש צורך בטיפול נוסף.

קיימים טיפולים נוספים למחלה, ומומלץ תמיד להתייעץ עם רופא עיניים על מנת לבחור בטיפול המתאים.

לחץ כאן למידע נוסף על פתרון לקרטוקונוס.

הדמייה של טיפול קרוס לינקינג לטיפול בקרטוקונוס
אבחון מוקדם של קרטוקונוס מוביל לטיפול מועיל יותר

אבחון קרטוקונוס הוא לא דבר פשוט

לצערי, לא מעטים המקרים שמטופלים מגיעים אלינו למכון עם אבחנה שגויה, אך מתגלה כי הם סובלים מקרטוקונוס. האבחנה השגויה מובילה כמובן לדרך טיפול לא מתאימה, שגם לא משפרת את המצב וגם מקטינה את הסיכויים לשיפור בעתיד, שכן עיתוי הטיפול בקרטוקונוס הוא קריטי. משלב מסוים, נזקי המחלה אינם ברי-תיקון ולא ניתן לעצור את התפתחותה, וכמובן כבר לא ניתן להגיע יותר למצב של ראייה 6/6.

אתן גם דוגמה. הגיע לאופטיקה דורון מטופל שאובחן על ידי רופא עיניים כבעל עין עצלה. הרופא הבחין בצילינדר מעט גבוה וסבר שמדובר בפגם מולד. מאחר שהמטופל לא הרכיב משקפיים עד אז, הוא לא הכיר את בעיית הראייה שלו והבחין בה רק אחרי שהחמירה עם השנים. בבדיקתי נמצא שיש לו קרטוקונוס חד-עיני, בעין שאותה אבחנו כעין עצלה. התאמה של עדשת מגע קשה ייחודית למקרה שלו הובילה לראייה 6/6.

מקרה נוסף הוא של מטופל שבמשך שנתיים (!) קיבל טיפול אורתופטי מאחר שסבל מראייה כפולה מדי פעם. מבדיקה של מספר שניות שביצעתי, התברר שאותו מטופל סובל מקרטוקונוס בעין אחת, שגרם לראייה הכפולה. למעשה, לא הייתה לאותו מטופל שום בעיה בתפקוד הדו-עיני, והייתה לו התכנסות תקינה לחלוטין, כך שתרגולי העיניים שביצע במסגרת הטיפול האורתופטי היו מיותרים ובכלל לא הועילו למצבו. לאחר שהתחיל להרכיב עדשת מגע קשה בהתאמה אישית, התופעה של הראייה הכפולה נעלמה.

המסקנה ברורה – צריך לבחור במומחה

לפעמים אבחון של בעיות ראייה לא נעשה באופן מדויק, וגורר טיפול לא מועיל. אם אתם מרגישים שהטיפול שקיבלתם לא מועיל, פנו לקבלת חוות דעת שנייה. כמובן הכי טוב לבחור מלכתחילה במומחה שיאבחן במדויק את מצבכם.

האופטומטריסטים באופטיקה דורון מיומנים בהתאמת עדשות מגע מיוחדות לסובלים מקרטוקונוס. אנו חברים ברשתות מכבי ממבט ראשון, כללית אופטיק ומאוחדת שיא, כך שקבלת ההחזר/ההשתתפות מקופות החולים קלה ומהירה יותר. אתם מוזמנים להיעזר ב-30 שנות המקצועיות שלנו ולהגיע לבדיקה לקרטוקונוס ולהתאמת עדשות מגע.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

רוצה לשמוע עוד?
Picture of דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם