חיפוש

למה צריך עדשות מולטיפוקל?

תוכן העניינים

החל מגיל 40 מתחיל תהליך של פרסביופיה, מה שנקרא בעברית "זוקן ראייה". בתהליך זה, הכוח האקומודטיבי של העדשה התוך-עינית קטן, ויותר קשה לנו למקד את הראייה. בלי להבחין בכך, נתחיל להרחיק את הדף שאנחנו קוראים, עד שנגיע למסקנה שאנחנו זקוקים למשקפי קריאה.

זה כל כך מובן מאליו עבורנו, אבל העיניים שלנו כל הזמן בעבודה. אפילו עכשיו, כשאתם קוראים, העיניים זזות יחד עם הטקסט. אם תרימו לרגע את המבט ותביטו למרחק, העיניים יצטרכו למקד את עצמן מחדש, וכשתחזרו לכתבה, שוב העיניים יבצעו מיקוד מחדש. ככל שמתקדם הגיל, השינויים בין המוקדים הללו נהיים יותר ויותר קשים לעין.

עניין המיקוד מצטרף לבעיה נוספת כשאנחנו זקוקים גם למשקפי קריאה וגם למשקפיים למרחק: בכל פעם שנרצה להסתכל למוקד שונה, נצטרך להחליף למשקפיים שמתאימים לאותו מוקד.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

למה צריך עדשות מולטיפוקל
עדשה אחת לכל פעולות היום – עדשות מולטיפוקל

הפתרון – עדשות רב-מוקדיות

בחלוקה גסה, ישנם שני מוקדים לראייה – מרחק וקריאה. בעבר היו עדשות בי-פוקל – עדשות למרחק שהכילו בתחתית מעין "חלון" לקריאה. העדשות נראו מגושמות וחריגות, וגם השימוש בהן לא היה נוח במיוחד.

מאז השתפרה הטכנולוגיה והתחיל פיתוח של עדשות מתקדמות: בחלקן העליון ניתן לראות למרחק, בחלקן התחתון לקרוא מקרוב, ובין שני החלקים ישנו מעבר הדרגתי. העדשות האלה נקראות "עדשות מולטיפוקל", או עדשות רב-מוקדיות. הן מכילות את שלושת המוקדים (מרחק, קריאה וביניים), מאפשרות ראייה חדה וצלולה לטווחים רבים, בהתאם לצורך ולסגנון החיים שלכם. לא ניתן לראות על העדשות את החלוקה לשטחים השונים, ואין בהן הפרדה מוזרה או פסים שנראים לעין.

למעשה, העדשה היא מקשה אחת עם כוח אופטי שונה בחלקיה השונים. משקפי מולטיפוקל בנויים כך שיש שינוי מדורג המותאם לתנועות הטבעיות של העיניים והראש.

קראו עוד בנושא: הסתגלות לעדשות מולטיפוקל

עדשות מולטיפוקל

ממה מיוצרות עדשות מולטיפוקל?

בעבר השתמשו לרוב בזכוכית. עדשות המיוצרות מזכוכית עמידות יותר לשריטות, אך הן כבדות יותר, ובמשקפיים למשקל יש חשיבות גבוהה. כמו כן, עדשות זכוכית הן שבירות יותר, באופן שעלול לסכן את העיניים.

כיום את רוב עדשות המולטיפוקל מייצרים מפלסטיק. כך ניתן ליצור עדשה דקה יותר וקלה הרבה יותר. על גבי העדשה הגולמית מוסיפים ציפויים שמונעים החזרי אור וחדירת קרינה מיותרת לעיניים. החיסרון היחיד הוא שעדשות פלסטיק נשרטות יותר בקלות, ולכן יש להקפיד ולשמור עליהן יותר.

קיימים סוגים רבים של פלסטיק שמהם מייצרים עדשות, והמוביל שבהם הוא טריווקס. מדובר בחומר הפלסטי החזק ביותר והעמיד ביותר מפני שברים. הוא צלול יותר מזכוכית והאור עובר דרכו בצורה מצוינת.

 

מתלבטים לגבי עדשות מולטיפוקל? שאלו אותי בתגובות ואשמח לייעץ.

דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם