חיפוש

עדשות מגע לילדים – זה בכלל בטוח?

תוכן העניינים

עדשות מגע הן פתרון נפוץ למדי לתיקון הראייה בקרב מבוגרים, אולם בשנים האחרונות הן נהיו פופולריות במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. אמנם משקפיים הם עדיין הבחירה הנפוצה אצל ילדים, אך לעדשות מגע יתרונות רבים שעשויים להכריע את הכף – בעיקר בהיבט ניהול המיופיה (האטת העלייה במספר).

במאמר הזה אשתדל להפיג את החששות שעשויים לעלות בנושא של עדשות מגע לילדים מתוך 35 שנות הניסיון שלנו באופטיקה דורון.

האם עדשות מגע בטוחות לילדים?

הרבה הורים חוששים מכך, אבל התשובה היא – כן, הן בטוחות לילדים! וזה אפילו מגובה מחקרית.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

במאמר אקדמי שפורסם לאחרונה ובחן מספר מחקרים, המסקנות הן חד-משמעיות: ילדים לא נמצאים בסיכון גבוה יותר לזיהום בעיניים לעומת מבוגרים שמרכיבים עדשות מגע. המאמר מבוסס על מספר מחקרים שבחנו במצטבר 2,752 שנות שימוש בעדשות מגע על ידי 1,756 ילדים, שרובם מתחת לגיל 12. תוכלו לקרוא את התוצאות המלאות כאן.

כדי לשמור על הבטיחות, צריך כמובן להקפיד על הכללים: לשטוף ידיים לפני הרכבת והסרת העדשות, לא לישון עם עדשות מגע, לא ללכת איתן לים או לבריכה. כל עוד שומרים על ההנחיות, השימוש בעדשות המגע הוא בטוח לחלוטין.

תוכלו לקרוא עוד בנושא כאן: איך להרכיב עדשות מגע מבלי לפגוע בעיניים?

מאיזה גיל מותר לילדים להרכיב עדשות מגע?

אם בעבר הגיל הממוצע להתחלת השימוש בעדשות מגע היה 15-16, כיום הוא כבר נמוך יותר. למעשה, יש לנו מספר מטופלים שהתחילו להרכיב עדשות מגע אפילו בגיל 7.

אין גיל מסוים שבו מותר להרכיב עדשות מגע, אבל כן יש כמה שאלות שכדאי לברר. למשל, האם הילד/ה שלכם מספיק אחראי/ת כדי להקפיד על שגרה של הרכבה והסרה של עדשות מגע? האם הם יקפידו על היגיינה ושטיפת ידיים בכל פעם?

אם כן, אין שום בעיה. הם יכולים להגיע אלינו כדי ללמוד איך להרכיב עדשות מגע, לנסות בעצמם ולהבין אם הם כבר מסוגלים. לפעמים זה לוקח עשר דקות ולפעמים גם שעתיים. לפעמים גם בכלל לא מצליחים בפעם הראשונה שמנסים.

זה עשוי להיות מאכזב ומתסכל, ולכן חשוב לעשות הכנה מתאימה בבית ותיאום ציפיות מול הילד/ה.

בגילאים צעירים אנחנו ממליצים על שימוש בעדשות מגע יומיות. הן יותר קלות לשימוש, כי בסוף היום פשוט מסירים וזורקים אותן לפח. זה גם יותר בטוח, משום שהן חד פעמיות. הסיכוי לזיהומים בעדשות מגע יומיות פוחת משמעותית לעומת עדשות מגע חודשיות, שדורשות ניקוי וחיטוי יומיומיים.

איך מבצעים את ההתאמה של העדשות?

תהליך ההתאמה מתבצע בדיוק כמו תהליך התאמת עדשות מגע למבוגרים.

אנחנו מתחילים בהדרכה קצרה והתנסות בהרכבת עדשות מגע. אחרי שלומדים את הטכניקה ומצליחים להרכיב ולהסיר את העדשות, אנחנו מבצעים בדיקת ראייה וגם מיפוי קרנית. בהתאם לתוצאות הבדיקות, נוכל לקבוע אילו עדשות הכי מתאימות למטופל. בחלק מהמקרים, נבצע גם בדיקת ראייה נוספת יחד עם העדשות.

ילדה מרכיבה עדשות מגע

למה כדאי לילדים להרכיב עדשות מגע?

אחד היתרונות הבולטים של עדשות מגע לילדים הוא חיזוק הביטחון העצמי שלהם.

באופן טבעי, לא כל הילדים מקבלים בשמחה את הבשורה שהם צריכים משקפיים. לחלקם משקפיים עשויים לגרום לבושה או לתחושה חברתית לא נוחה, וכתוצאה מכך הם פשוט לא ירכיבו אותם. ההשלכות הן שהילדים לא יראו טוב כמו שהם יכולים לראות (חדות הראייה נפגעת) ויכולים להיגרם להם נזקים בלתי הפיכים לראייה. גם ההישגים בבית הספר והריכוז או הסבלנות ללמידה פוחתים, והסיכוי להופעת כאבי ראש ועייפות גדל.

עדשות מגע הן תחליף מצוין למשקפיים שועזר לילדים לראות מצוין. הן מעניקות חיזוק לביטחון העצמי, הן מתאימות לביצוע פעילויות ספורטיביות, הן בלתי נראות, אבל אלה לא היתרונות היחידים שלהן. עדשות המגע יכולות להיות גם כלי טיפולי! שמעת על עדשות המגע שמאטות את העלייה במספר?

היתרון הטיפולי – האטת העלייה במספר

בשנים האחרונות, לצד העלייה במספר הילדים שמרכיבים משקפיים, הפך המושג "ניהול מיופיה" (קוצר ראייה) לנושא החם בתחום האופטומטריה. זה לא מספיק לתקן את הראייה עם משקפיים או עדשות מגע אם אפשר למנוע מהמספר להמשיך ולעלות.

מחקרים ופיתוחים עדכניים העלו את נושא ניהול המיופיה לכותרות, אחרי שהציגו תוצאות מובהקות להאטה בהתפתחות קוצר הראייה. כלומר, המספר במשקפיים (שנדרש לתיקון קוצר הראייה) הפסיק לגדול בקצב מסחרר, והתחיל להאט.

ההאטה הזו מפחיתה את הסיכון למחלות עיניים כמו גלאוקומה או היפרדות רשתית בגילאים מבוגרים, וגם בהווה מפחיתה מהעובי של עדשות המשקפיים ומקלה על החיים לצד המשקפיים. יש הבדל גדול בההתמודדות היומיומית עם מספר -3 לעומת -6. ואם מתחילים בטיפול מוקדם מספיק, אפשר למנוע מהמספר לעלות עד כדי כך.

המספר במשקפיים של הילד/ה רק עולה ועולה? יש מה לעשות.

ישנם פתרונות שונים לניהול מיופיה. חלקם מוכרים כבר שנים ארוכות, כמו טפטוף טיפות אטרופין (דורש ביקורים חוזרים ונשנים אצל רופא העיניים ומאוד לא נעים לילדים) ושימוש בעדשות Ortho-K (עדשות קשות שמרכיבים בשעות הלילה, בזמן השינה).

הפתרונות החדשים קלים הרבה יותר לשימוש וגם בטוחים יותר. אחד מהם הוא עדשות מגע לילדים לטיפול במיופיה – MiSight. אלה עדשות מגע יומיות חד-פעמיות עם טכנולוגיה חדשנית שמאטה את התפתחות קוצר הראייה. לא צריך לטפטף טיפות מעצבנות לעיניים או להירדם עם עדשות מגע – אלא להרכיב עדשות מגע שלא מרגישים בעין. העדשות נראות רגילות לגמרי ומעניקות ראייה חדה כל הזמן.

הקסם של עדשות מגע MiSight הוא בטכנולוגיית ActiveControl® שמשלבת אזורים שמתקנים את הראייה יחד עם איזורים שמטפלים במיופיה.

מבנה העדשה - חלוקה לאזורי טיפול שיוצרים טשטוש מיופי ואזורי תיקון תשבורתי

במחקר הנרחב שערכה החברה המייצרת את העדשות, Cooper Vision (מיצרניות עדשות המגע הוותיקות והגדולות בעולם), נמצא שעדשות המגע MiSight 1 Day מפחיתות את התקדמות המיופיה ב-59%. במילים פשוטות, אם בשנה אנו צופים עליה של כ-0.75 דיופטר (מספר), באמצעות שימוש בעדשות המגע הללו, נצפה לעליה של עד 0.25 דיופטר בממוצע, אם המספר יגדל בכלל.

 

מתעניינים בעדשות המגע לילדים MiSight? מוזמנים ליצור איתנו קשר או לקבוע בדיקת התאמה.

רוצה לשמוע עוד?
אלמוג ברויטמן

אלמוג ברויטמן

אופטומטריסטית מוסמכת, בוגרת תואר ראשון באופטומטריה מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן. מתמקצעת בהתאמת עדשות מגע מיוחדות ומתנדבת במחלקת עיניים בבית חולים.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם