חיפוש

איך לבחור עדשות מגע?

תוכן העניינים

עדשות המגע הראשונות כפי שאנחנו מכירים אותן היום נוצרו בשנת 1947. אחרי שבעבר יצרו עדשות מגע מזכוכית, לראשונה הצליחו לייצר אותן מפלסטיק. כעבור שנים התחילו לייצר את עדשות המגע הסיליקוניות, ובהמשך שילבו טכנולוגיות שמאפשרות מעבר חמצן לעין באופן מיטבי. כיום ישנם כל כך הרבה סוגים של עדשות מגע, שקל להתבלבל כשרוצים לבחור עדשות מגע.

אז איך בכל זאת בוחרים עדשות מגע?

בדיוק כמו שיש צורך לבצע התאמה אישית למדרסים אורטופדיים, כך גם עם עדשות מגע. עדשות מגע שנרכשות בלי בדיקה מקצועית יכולות לא להתאים מבחינת המרשם הנדרש או להיות לא נוחות. מעבר לכך, הן יכולות ממש לסכן את העיניים ולגרום לנזקים. לכן, התשובה על השאלה איך לבחור עדשות מגע – היא רק לאחר בדיקה של אופטומטריסט מומחה ובהמלצתו.

התאמת עדשות מגע רשלנית יכולה לגרום לנזקים בעיניים

בצקות בקרנית, עיוותים בקרנית, צמיחת כלי דם לקרנית או אודם באזור הלחמיתי, שינוי תדיר במרשם, טשטוש בראייה או ירידה באיכות הראייה.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

כל התופעות האלה יכולות להיגרם כתוצאה משימוש שגוי בעדשות מגע – הרכבת עדשות מגע במרשם לא מתאים, הרכבת עדשות מחומרי גלם מיושנים שלא מספקים עבירות חמצן טובה מספיק, או הרכבה ממושכת. לצערי, אני נתקל לא פעם בפציינטים שמתלוננים על תופעות כאלה, שכמובן משפיעות על הראייה. חלק מהנזקים בלתי הפיכים, והדרך למנוע אותם פשוטה למדי – להשתמש בעדשות מגע רק אחרי בדיקה והתאמה על ידי מומחה.

בדיקת התאמה - איך לבחור עדשות מגע
עדשות מגע בוחרים רק בבדיקת ראייה על ידי מומחה

האם אפשר בכלל להרכיב עדשות מגע?

ישנם מקרים שבהם כלל לא מומלץ להרכיב עדשות מגע. למשל, בעלי עיניים יבשות עלולים לסבול מתחושת יובש מוגברת כשירכיבו עדשות מגע ומשלל תופעות כתוצאה מכך. רק בהתאמה על ידי מומחה ניתן לאבחן האם ניתן להרכיב בכלל עדשות מגע, מה הסוג המתאים ומה המרשם המדויק. לכן, יש להקפיד על בדיקה אצל אופטומטריסט (או אצל רופא עיניים, בחלק מהמקרים) לפני רכישת עדשות מגע.

קראו עוד על הרכבת עדשות מגע >>

מרשם לעדשות מגע שונה ממרשם למשקפיים

עדשות המשקפיים מונחות במרחק מסוים מהעין עצמה. למרחק הזה קוראים "ורטקס דיסטנס". אמנם מדובר במרחק קטן, אך ככל שהמספר גבוה יותר הוא הופך משמעותי ומשפיע על המרשם. מפני שעדשות מגע מורכבות ישירות על העין, צריך להוציא את הנתון הזה מהמשוואה. אם נרכיב עדשות מגע על פי מרשם המשקפיים שלנו, במקרים רבים הן כלל לא יתאימו למרשם שאנו זקוקים לו באמת – בגלל אותו מרחק שנכנס למשוואה. לפיכך, צריך לבצע בדיקת התאמה ייעודית לעדשות מגע על מנת לקבוע את המרשם.

התאמת עדשות מגע בפעם הראשונה

בדיקות תקופתיות מצילות את הראייה שלכם!

העיניים שלנו הן איבר רגיש מאוד, ודרושה התאמת עדשות מגע מדויקת על מנת לא לפגוע בהן. לא תמיד קולעים במדויק בפעם הראשונה, ואחרי שימוש קצר יכולות להופיע תופעות שמצריכות אבחנה מחדש ומעבר לסוג אחר של עדשות מגע. למשל, אדמומיות בעין או תחושת יובש. זה אך טבעי ואין צורך להילחץ, מאחר שרק לאחר שימוש של מספר ימים ניתן לגלות אם אנחנו רגישים למרכיבים של עדשות המגע או אם הן לא מתאימות בדיוק למבנה העין ולכן גורמות לגירוי.

לכן, אני תמיד ממליץ למרכיבים עדשות מגע בפעם הראשונה לחזור ולבצע בדיקה לפי לוח הזמנים הבא: אחרי קבלת עדשות המגע, כעבור שלושה ימים מקבלתן, שבועיים לאחר מכן וחודשיים לאחר מכן.

מומלץ לבצע גם ביקורת אחת לשנה (או אחת לחצי שנה לבני נוער), או לפני רכישה נוספת של עדשות מגע. כך ניתן לוודא שהסוג שאנו מרכיבים עדיין מתאים, שאין שינוי במרשם ושאין בעיות שרק אופטומטריסט או רופא עיניים יבחינו בהן. כמובן, עדיף לאתר את הבעיות האלה במהירות כדי שלא יתפתח נזק.

אל תדחו למחר את השאלות שמתעוררות היום

איך לבחור עדשות מגע? עכשיו אתם יודעים את התשובה. חשוב מאוד לעבור בדיקת ראייה מקצועית ולבצע מעקב של אופטומטריסט או רופא עיניים לבחינת בריאות העין. כשמדובר בעדשות מגע, כשיש ספק – אין ספק. פנו לאופטומטריסט על כל שאלה שמתעוררת, וודאי אם ישנה תחושת אי-נוחות עם עדשות המגע או תופעה חריגה.

תוכלו לקרוא כאן על סטיגמות נפוצות על עדשות מגע, כדי לדעת מה מומלץ לעשות ומה לא.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם