חיפוש

משקפי ביפוקל / מולטיפוקל לילדים

תוכן העניינים

לרוב, משקפי ראייה לילדים הם חד מוקדיים, והם מאפשרים לילדים לראות ברור כל הזמן. עם זאת, לעתים נדרשים משקפיים מיוחדים בעלי שני מוקדים – האחד לטווח הרחוק והשני לטווח הקרוב (לקריאה). כך ניתן לפתור בעיות של פזילה, כאבי ראש וכאבי עיניים בקרב ילדים.

איך משקפי ביפוקל/מולטיפוקל לילדים עובדים? ואיך מוודאים שההתאמה מדויקת ונכונה? התשובות במאמר הבא מאת המומחים של אופטיקה דורון.

למה משקפיים רגילים לא מספיקים?

הצורך במשקפי ביפוקל או מולטיפוקל לילדים מתעורר במספר מקרים. ההסבר המדויק דורש התעמקות במונחים מתחום האופטיקה, אך ננסה להסביר את הנושא בצורה פשוטה ככל הניתן.

למידע נוסף

בקרו אותנו בחנות בפתח תקווה, התקשרו אלינו או השאירו פרטים ונחזור אליכם

כאשר כל אחד מאיתנו קורא מטווח קרוב (וזה יכול להיות עיתון, ספר או טלפון), הוא מפעיל אקומודציה. מדובר בתהליך שבו שריר הגוף הציליארי שמקיף את העדשה התוך-עינית מתכווץ וגורם להתקמרות של העדשה. ככל שהעדשה קמורה יותר, כך כוחה האופטי חזק יותר. כשאנחנו קוראים, השריר מתכווץ, העדשה מתקמרת ומתווסף לה כוח שמאפשר לנו לקרוא לטווח הקרוב בצורה ברורה.

הנה סרטון קצר שמדגים איך מתרחשת אקומודציה:

הכוח המופלא של עיני הילדים

המקרה הנפוץ ביותר בקרב ילדים הזקוקים למשקפיים הוא היפרופיה. זה אמנם נשמע דרמטי, אבל משמעות המושג היא שנדרש מרשם פלוס (+) כדי לתקן את בעיית הראייה. היפרופים מפעילים אקומודציה כל הזמן כדי להוסיף כוח אופטי לעין ולראות ברור יותר. זהו תהליך בלתי רצוני שקורה מעצמו, וילדים מסוגלים להפעיל אותו בצורה יוצאת דופן.

כלומר, כדי לראות ברור, הילדים מפעילים אקומודציה כל כך רבה שמאמצת מאוד את העיניים. כך הם מוסיפים לעצמם כוח אופטי עצום לעין ו"מתקנים" לעצמם את הראייה, אך לתיקון הזה יש השלכות: הפעלת הכוח הרב גורמת לכאבי ראש, עייפות בעיניים, ובחלק מהמקרים לפזילה.

אז איך אקומודציה קשורה לצורך במשקפי ביפוקל?

לרוב משקפיים עם עדשות פלוס יתקנו את בעיית הראייה. עם זאת, בחלק מהמקרים ילדים מפעילים אקומודציה שמובילה להתכנסות יתר, ובמצב זה נוצרת פזילה פנימה. כדי לתקן אותה נדרשים משקפי ביפוקל או משקפי מולטיפוקל, שבחלקם התחתון יש תוספת של מספר פלוס.

ילד סובל מכאב ראש
הפעלת אקומודציה רבה גורמת לכאבי ראש, עייפות בעיניים, ובחלק מהמקרים לפזילה.

משקפי ביפוקל לילדים או משקפי מולטיפוקל לילדים – מה ההבדל?

עדשות ביפוקל הן עדשות בעלות שני מוקדים – האחד למרחק (כמו במשקפיים רגילים למרחק) והשני לטווח הקרוב – טווח הקריאה. מדובר בעדשה "חצויה" – שחלקה העליון ישמש את הילד לראיה למרחק וחלקה התחתון נראה כמו חלון שמשמש את הילד לקריאה ולראייה בטווח קרוב.

עדשות מולטיפוקל מכילות גם הן שני מוקדים, אך המעבר ביניהם הדרגתי. כלומר, במבט ישיר קדימה מביטים דרך המוקד למרחק, וכשמסיטים את העיניים מטה מביטים דרך המוקד לקריאה.

מבנה עדשות מולטיפוקל ועדשות ביפוקל

היתרון של עדשות מולטיפוקל הוא שלא ניתן להבחין בכך שמדובר בעדשות מיוחדות

לעומת עדשות ביפוקל, שבהן יש חלון או קו מפריד בולטים לעין, בעדשות מולטיפוקל המעבר ההדרגתי בין המוקדים גורם לכך ששטח הפנים של העדשה נראה חלק, ולמביט מהצד הן נראות כמו עדשות רגילות.

היתרון של עדשות מולטיפוקל לילדים הוא גם החיסרון שלהן. בשל המבנה ההדרגתי, לא ניתן לדעת האם כשהילד מביט לטווח קרוב הוא מביט דרך המרשם המלא לקריאה; ייתכן שהוא מביט דרך תעלת המעבר בין הטווח למרחק לטווח לקרוב, וכך מקבל מספר ביניים ולא את המספר המלא שהוא זקוק לו. משום שילדים מבצעים אקומודציה כדי להתגבר על הפער האופטי, הם לא מרגישים שהם מביטים דרך טווח הביניים, ואפקטיביות הטיפול פוחתת. לכן ברוב המקרים הבחירה תהיה בעדשות ביפוקל, שבהן המעבר בין טווח המרחק לטווח הקריאה חד וברור.

מי מבצע בדיקה והתאמה של משקפיים מיוחדים לילדים?

את קביעת המרשם למשקפיים יבצע רופא עיניים מומחה לילדים או אופטומטריסט מומחה. לפעמים קביעת המרשם תתבצע בשיתוף פעולה בין רופא העיניים והאופטומטריסט.

לרוב יש צורך בשתי בדיקות – אובייקטיבית (עם טיפות שמרחיבות את האישונים) וסובייקטיבית (ללא טיפות). הבדיקה האובייקטיבית חשובה מאוד, משום שטיפות הרחבת האישונים גם משתקות באופן זמני את השריר הציליארי שמפעיל את האקומודציה. רק באופן זה ניתן לראות באופן אובייקטיבי את הסטטוס הרפלקטיבי של העיניים, מבלי שקימור העדשה הבלתי-רצוני "יפריע".

שימו לב שילדים מתחת לגיל 7 חייבים בבדיקת רופא עיניים! ועדיף רופא עיניים מומחה ילדים, שיוכל לקבוע מרשם סופי למשקפיים בבדיקתו.

הבחירה בין סוגי העדשות היא עניין מקצועי שיבצע האופטומטריסט או רופא העיניים הבודק, בהתאם למרשם הנדרש ולגילו של הילד. התאמה נכונה של עדשות ביפוקל / מולטיפוקל לילדים והרכבה של המשקפיים בהתאם להוראות, יכולות להוביל לכך שהצורך במשקפיים יפחת ואפילו ייעלם.

מסגרות בנקס לילדים

בחירת מסגרת עבור משקפי ביפוקל / מולטיפוקל לילדים

הדגשים הבאים נוגעים לבחירת משקפיים לילדים באופן כללי, אך גם למשקפי ביפוקל לילדים או משקפי מולטיפוקל לילדים.

יש לבחור מסגרת קלה ונוחה. מסגרות פלסטיק הן הקלות ביותר, אך גם נראות יותר דומיננטיות ומסיביות יחסית למסגרות מתכת. כמו כן, במסגרות מתכת ישנם האפונים, שלעתים מציקים לילדים שרגישים למגע.

מסגרות גמישות – nano

המסגרות הקלות והבטוחות ביותר הן מסגרות גמישות מסיליקון. הן רכות, גמישות וחלקן אף בלתי-שבירות. היתרון שלהן הוא בנוחות שלהן, הקלילות שלהן והעובדה שלא ניתן להרוס אותן לעומת מסגרות אחרות, שתמיד יש בהן סיכון לשבר של אחד מחלקי המסגרת. כשרוכשים עדשות יקרות כמו עדשות ביפוקל לילדים, עדיף להשקיע גם במסגרת עמידה שתישמר לאורך זמן.

חשוב לשים לב שהמסגרת מכסה את כל שטח העין. העדשה צריכה להקיף את ארובת העין כולה – מקו הגבה ועד לגבול העליון של הלחי. המטרה היא שהילד לא יוכל להסתכל מעל או מתחת לעדשה, אלא יביט מבעדה. כמובן צריך לבדוק שהמשקפיים ברוחב מתאים לרוחב הפנים של הילד, ושהמוטות מגיעים עד אחרי האוזניים.

בחרתם מסגרת? מצוין!

לאחר בחירת המסגרת, יבצע אופטומטריסט מדידה של פרמטרים שונים, על מנת להבטיח שהעדשות יתאימו ב-100% למטופל. האופטומטריסט ימדוד את גובה האישון והמרחק בין האישונים, יקבע את גודל הסגמנט במשקפי ביפוקל או את אורך התעלה בעדשות מולטיפוקל וייתן אישור סופי למסגרת שנבחרה, כדי לוודא שהיא מתאימה לדרישות האופטיות.

כאשר מקבלים את המשקפיים, על גבי העדשות יופיעו סימונים המייצגים את המוקדים השונים בעדשות. האופטומטריסט יבדוק שהמשקפיים בוצעו בהתאם למדידות שערך בשלב ההזמנה, ורק לאחר מכן הסימונים יוסרו.

מה לגבי ציפויים לעדשות?

הציפוי הבסיסי ביותר בעדשות משקפיים הוא ציפוי אנטי-רפלקס. תפקידו למנוע החזרי אור וסינוורים, כדי לקבל ראייה צלולה יותר. החיסרון של ציפוי אנטי-רפלקס הוא שהוא צובר לכלוכים על העדשה. לילדים קשה לשמור על ניקיון המשקפיים, והן מלכלכים את העדשות גם בפעולות פשוטות כמו הרכבת המשקפיים – כשהם נוגעים בעדשות במקום במסגרת. זה עשוי להישמע לנו אלמנטרי כמבוגרים, אך ילדים קטנים מתקשים לשמור על כללי הניקיון ובשל כך רואים דרך עדשות מלוכלכות. לכן, על אף שמדובר בציפוי סטנדרטי במשקפיים למבוגרים, אצל ילדים קטנים נבחר לפעמים לוותר עליו.

ציפויים נוספים שקיימים הם ציפוי חוסם אור כחול, כדי להגן על העיניים של הקטנטנים מהקרינה שמקיפה אותנו במסכי המחשב, הטאבלטים והסמארטפונים. כיום קיימות בשוק גם עדשות עם חסימת קרינת UV. בקשו מהאופטומטריסט לשמוע על האופציות העומדות בפניכם ובחרו את הטוב ביותר עבור ילדכם.

בהקשר זה חשוב להבהיר שישנם ציפויים שמטרתם להפחית שריטות, אך אין שום ציפוי שיכול למנוע שריטות ב-100%.

השתתפות קופות החולים – מגיע לכם החזר!

בעת רכישת המשקפיים מומלץ לברר האם ישנה השתתפות או החזר של קופת החולים. כיום כל קופות החולים מעניקות הטבות לילדים ברכישת משקפיים. חלק מקופות החולים אף מעניקות החזר/השתתפות גבוהים יותר לילדים בעלי מרשם גבוה. שימו לב שקופות החולים דורשות לבצע את המשקפיים בחנויות שמצויות עמן בהסכם לצורך קבלת ההשתתפות, ובמקרים חריגים מאפשרות קבלת החזר עבור משקפיים שבוצעו בחנויות אחרות, בהתאם לתנאים שמפורטים באתר קופת החולים.

תוכלו לקרוא כאן על הטבות קופות החולים ברכישת משקפיים לילדים.

אופטיקה דורון חברה ברשתות מכבי ממבט ראשון, כללית אופטיק ומאוחדת אופטיקה. חברי קופות החולים יכולים לממש את ההטבות במכוננו המתקדם, שבו קיים מגוון אדיר של מסגרות משקפיים לילדים.

רוצה לשמוע עוד?
דורון ברויטמן

דורון ברויטמן

הבעלים והאופטומטריסט הראשי של אופטיקה דורון. מזה 30 שנים אני לומד וחוקר את תחום האופטומטריה ומתעסק במקרים מיוחדים, כדי לסייע לכם לראות מצוין ולהרגיש בבית.
אופטיקה דורון
אחד העם 63, פתח תקווה

לפרטים נוספים

בקרו אותנו (רח' אחד העם 63 פתח תקווה), או השאירו פרטים ונחזור אליכם